ظهر امروز مناظره محمدجواد حق‌شناس عضو شوراي مرکزي اعتماد‌ملي و حجت الاسلام حميد رسايي نماينده مردم در مجلس نهم پيرامون رابطه ايران و آمريکا در دانشگاه اميرکبير برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران ظهر امروز مناظره محمدجواد حق‌شناس مديرمسئول روزنامه اعتماد‌ملي و حجت الاسلام حميد رسايي عضو مجلس شوراي اسلامي پيرامون رابطه ايران و آمريکا در دانشگاه اميرکبير برگزار شد.

حق‌شناس با بررسي وقايع انقلاب اسلامي پس از پيروزي انقلاب درسال 57 گفت: حمله عراق به ايران به نوعي بروز و ظهور تقابل نظام بين الملل با ايران بود که مي‌بينيم در جنگ، نظام بين‌الملل در يک طرف و ايران در طرف ديگر قرار مي‌گيرد و با حمايت نظام بين‌الملل جنگ به مدت 8 سال طول مي‌کشد اما پس از 8 سال ما شاهد پذيرش قطعنامه 598 از سوي امام(ره) هستيم که به نوعي تجديد نظري در شعار "نه شرقي و نه غربي" بود. در واقع در اينجا ما با يک تعامل در نظام بين‌الملل روبرو شديم که هرچند بر شعار خود پايبند بوديم اما در عمل نظام بين الملل را پذيرفتيم.

رسايي در ادامه مناظره، مذاکره با آمريکا و رابطه با آمريکا را دو مقوله جدا از هم دانست و افزود: يکي از موضوعاتي که سياست خارجي ايران از ابتداي انقلاب برآن تمرکز کرده است تفاوت ميان مذاکره و رابطه ميان ايران و آمريکا است چرا که موضع ايران درباره آمريکا پاسخ دادن است نه آنکه منتظر پاسخ آمريکا باشد.

وي اضافه کرد: اين موضوع جنگ بين دو کشور نيست بلکه جنگ ميان دو تفکر است که يک تفکر انقلاب اسلامي و در طرف ديگر نگاه اومانيسم يا انسان محور قرار دارد.

رسايي در ادامه خاطرنشان کرد: اين تفاوت در نگاه‌ها و بر پايه‌هاي اعتقادي افراد برمي‌گردد که کساني که در خدا محوري ضعيف هستند و حق و اصالت را به انسان مي‌‌دهند و در سويي ديگر نگاه ديگر حق و اصالت را نه به افراد بلکه به نظريات خدا و نظريات الهي مي‌دهد.اين امر از ابتداي انقلاب تا اکنون ادامه داشته است و تمام گفتگوها و صحبت‌ها برمحور اين دو تفکر بوده است.

رسايي اظهار داشت: آمريکايي‌ها به نوع ديگري از مذاکره معتقد هستند درحالي که ما بايد در همين مذاکره تمرکز کنيم چرا که با اين نوع مذاکره که به نوعي محاکمه است توانسته‌ايم علي رغم همه فشارها و تحريم‌ها نه تنها موفق بوده بلکه نظر ملت‌هاي منطقه را نيز درباره آمريکا با خود همراه کنيم.

رسايي اضافه کرد: احزاب و چهره‌ها نيز تا زماني که بر محور خدا گونه و برخلاف اومانيسم عمل کرده‌اند نه تنها از موضع ضعف با آمريکا روبرو نشده‌اند بلکه مواضعي قدرتمندانه اتخاذ کرده‌اند درحالي که افرادي بر خلاف گفتمان اصول انقلاب اسلامي عمل کردند ضعف را در نگاه آنان به قوت مي‌توانيم ببينيم.

نماينده مردم تهران با اشاره به عملکرد دولت اصلاحات در رابطه با آمريکا گفت: اين موضع اعتقادي دولت اصلاحات دچار ضعف بود که اين امر در عملکرد آن مشهود است و ما ابراز ضعف را در عملکرد آنان با آمريکا مي‌بينيم؛ حتي به نحوي که در دوره اصلاحات مجلس نامه‌اي را پيرامون اين امر به رهبر معظم انقلاب اسلامي نوشت.

حق‌شناس در ادامه به وقايعي از انقلاب اسلامي پس از پذيرش قطع نامه 598 اشاره کرد و گفت: پس از آنکه دولت اصلاحات در انتخاباتي سالم و به دور از فضاي تخريبي به روي کار آمد ما شاهد رويکرد جديدي بوديم که پيش از اين رابطه ما با نظام بين الملل در محور بي‌اعتمادي استوار بود و اين رويکرد جديد با اين امر مقابله کرد.

وي با اشاره به بهبود روابط ايران و تعاملات گسترده ايران با دولت‌هاي اروپايي و آمريکايي گفت: ايران در دوره اصلاحات توانست علي رغم آنکه نفت از قيمت پاييني برخوردار بود با بهبود روابط خود با ديگر کشورها مشکلات اقتصادي خود را بهبود بخشد.

وي اضافه کرد: در انتهاي دولت خاتمي دو پرونده پروژه هسته‌اي و حمله پنتاگون به افغانستان باعث ايجاد بحران شد که پس از آن حادثه 11 سپتامبر را داريم که سياست تنش زدايي خاتمي باعث خنثي سازي محور شرارت قرار گرفتن ايران در نظام بين المللي شد و به نوعي توطئه‌هاي دشمنان و فضاي منفي برعليه ايران تعديل يافت.

در ادامه رسايي دولت خاتمي را داراي دو مقطع مهم دانست و اضافه کرد: از ويژگي‌هاي دولت خاتمي که به نحوي باعث ضعف در نظام بين‌المللي نيز شد طبع لطيف خاتمي بود که يکي از دلايل استقبال آمريکايي‌ها از ايران نيز به اين دليل بود و من معتقدم که جاذبه و دافعه انسان بايد به نحوي باشد که در مقابل دشمنان همچنان مقابله کند.

وی اضافه کرد:‌ از موارد دیگری که می‌توان در زمره مواردی ذکر کرد که به دولت اصلاحات لطمه زد وابستگی جریان فکری اصلاحات به مواضع غرب، وابستگی به از چند تن از افراد به مرکز فکری منتظری بود که این امور باعث شد دولت خاتمی را با ضعف مواجه کند.

رسایی در ادامه با اشاره به سیاست تنش‌زدایی و طرح گفتگوی تمدن‌های خاتمی گفت: گفته می‌شود زمانی که طرح گفتگوی تمدن ها در سازمان‌ ملل مطرح شد، کسی با آن مخالفت نکرده است، من این را نه تنها نشانه موفقیت نمی‌دانم بلکه نشانه ضعف می‌دانم و معتقدم حداقل باید آمریکا و اسرائیل با آن مخالفت می کردند چرا که در گفته بزرگان داریم که زمانی که دشمن از شما تعریف می‌کند ببینید اشکال کار شما در کجاست.

عضو سابق جبهه پايداري انقلاب اسلامي  با اشاره به عملکرد خاتمی در مواجه با آمریکا گفت:‌ موضع ضعف خاتمی و غرب‌زدگی او یکی از نقاط ضعف دوران اصلاحات بود که برای مثال پس از حادثه 11 سپتامبر در نامه خاتمی بعد از این واقعه هیچگونه مسئولیتی برای آمریکا قائل نشده بود و این امر تا زمانی که مقام معظم رهبری در سخنان خود آمریکا را باعث این جریان دانسته و نقش او را در حادثه 11 سپتامبر یادآور شدند، چرا که پس از حادثه 11 سپتامبر دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلب هر دو بهت‌زده شده بودند.

وی اضافه کرد: مواضع مسئولان اصلاح طلب، امثال بهزاد نبوی که در روزنامه اعتماد ملی به ترس خود از آمریکا اشاره کرده بود از جمله مواردی است که می‌توان علل ناکامی دولت خاتمی را در آن یافت و این امر در حالی است که بنیانگذار کبیر انقلاب در سالها قبل در جواب افرادی همچون بهزاد نبوی این مواضع را محکوم کرده و ترس از آمریکا را نکوهیده است.

حق‌شناس در ادامه مناظره موضع پذیرش قطعنامه 598 از سوی امام خمینی(ره) را هوشمندی وی دانست و افزود: در همان مقطع نیز عده‌ای با این امر مخالفت کرده و مطرح کردند که به کمک دوستان لبنانی خود بروید که امام؟(ره) در جواب آنان گفت" راه قدس از کربلا می‌گذرد و این امر نشان دهنده این است که امام واقع‌نگر بود و بر مبنای واقع‌نگری تصمیم می‌گرفت".

مدیرمسئول روزنامه اعتماد ملی با انتقاد از عملکرد غیرواقع‌گرانه احمدی‌نژاد گفت:‌ احمدی‌نژاد با طرح موضوع هولوکاست براي منافع ملي ایران مشکل ايجاد کرد.

رسایی در پاسخ حق شناس درباره موضوع هولوکاست گفت:‌ اتفاقا مبحث هولوکاست از جمله نقاط قوت دولت احمدی‌نژاد بوده است.

وی اظهار داشت: عقب‌نشینی ایران از مواضع خود ما را از جایگاه فعلی خود پایین‌تر خواهد برد.

رسایی در پایان خاطرنشان کرد: باید پرسید جریان اصلاح‌طلبی که همیشه از اسم امام(ره) هزینه می‌کند و خود را خط امامی و اندیشه خود را اندیشه امام(ره) معرفی می‌کند چرا واژه ولایت فقیه را به کار نمی‌برد، مگر غیر از این است که ولایت فقیه با مواضع امام خمینی(ره)  تفاوتی ندارد که اختلاف افراد در این نکته جای سوال است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: مناظره ، حق شناس ، رسایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار