وزیر نیرو، ارزش ارزی صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق را از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر سه میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مجید نامجو امروز در مراسم گشایش بيست و هفتمين كنفرانس بين‌المللي برق در تهران، گفت: در سال گذشته سه ميليارد دلار صادرات خدمات فني و مهندسي در اين بخش داشته‌ايم و امسال با توجه به اهداف برنامه پنجم توسعه، چهار ميليارد دلار در نظر گرفته شده كه تاكنون به بيش از سه ميليارد دلار رسيده است و اميدواریم تا پايان سال جاري اين هدف محقق شود.

به گفته وی، صادرات در هر كشور به عنوان شاخص مهمي در توسعه صنعت‌ برق است و مي‌تواند نشان دهد كه جايگاه صنعت ‌برق يك كشور در كجا قرار دارد و امكان ارزيابي آن را فراهم كند.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر، شبكه برق ايران با تمامي كشورهاي داراي مرز خشكي، تبادل انرژي الكتريكي دارد و امسال حدود 10 ميليارد كيلووات ساعت برق صادر مي‌شود.

وی ميزان درآمد حاصل از صادرات برق ايران را در سال گذشته افزون بر 800 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: با توجه به اهداف برنامه پنجم توسعه و با واگذاري صادرات برق به بخش خصوصي، اين ميزان به بیش از یک میلیارد دلار افزایش خواهد يافت.

وزیر نیرو تصریح کرد: صنعت برق ايران با وجود فشارهاي خارجي بر اقتصاد و صنعت اين مرز و بوم، قادر شده است تا به عنوان يكي از كشورهاي مهم صادركننده انرژي و برق در منطقه و جهان مطرح باشد.

به گفته وی، شرايط ممتاز جغرافيايي ايران و گستره وسيع كشور و برخورداري از نيروهاي متخصص و توانمند ظرفيت مناسبي ر ا براي تبديل ايران به مركز مبادلات و راهبري شبكه برق در منطقه فراهم آورده است.

نامجو افزود: در زمان حاضر، بسياري از كشورهاي جهان مصرف‌ كننده کالاها و خدمات صنعت ‌برق ما هستند كه اين موجب افتخار ايرانيان است و بايد با تمهيدات لازم روز به ‌روز تلاش كنيم كه كيفيت و كميت‌ كالاهايمان را براي تسخير بازارهاي منطقه افزايش دهيم.

وی سپس گفت: در سال هاي اخير، به منظور دست‌يابي‌ به اهداف مهم چشم‌انداز صنعت برق كشور، اقدام های بنياديني صورت گرفته است كه از آن جمله مي‌توان به ورود سرمايه‌گذاران بخش خصوصي، خودكفايي در طراحي مفهومي صنعت برق، ارتقای فناوري، بهره‌وري اقتصادي، ارتقاي سطح پايداري در شبكه‌هاي قدرت و سرآمدي در موسسه های توسعه‌اي بخش برق در صنعت  اشاره کرد.

وزیر نیرو اظهار داشت: با وجود تحريم‌هاي كشورهاي غربي، صنعت ‌برق ايران هم‌اكنون با تكيه بر توانمندي‌هاي داخلي در بهترين شرايط خود قرار دارد و در بخش‌هاي توليد، توزيع و انتقال پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه اي را كسب كرده است.

وی افزود: در زمان حاضر، تقريباً ما در صنعت‌ برق خودكفا هستيم و بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري با قدري توجه، مديريت و هم‌انديشي و تامل بهتر مي‌توانيم از اين پيچ تاريخي عبور كنيم.

وی اضافه کرد: در زمان كنوني، هرچه تحريم‌ها سخت‌تر مي‌شود آمادگي ما نيز بيشتر خواهد شد به گونه‌اي كه مي‌توان اذعان داشت تحريم‌ها موجب شده‌اند راهكارهاي جديدي براي كشور گشوده و بسياري از مسایل از اين مسير مرتفع شود.

نامجو تصریح کرد: نه تنها تاكنون تمام اقدام های تحریم کنندگان بدون اثر بوده است بلكه با پيش بيني اقدام های آينده آمريكا و اروپا، درصدد برنامه ريزي مقابله با هر گونه تهديدي هستیم و به مردم عزيز و مقاوم ايران اين اطمينان خاطر را مي دهم كه با وجود ظرفيت هاي مادي و معنوي در اين صنعت، هيچ گونه دغدغه و نگراني نداشته باشند.

وی گفت: در زمان حاضر در صنعت برق كشور از طراحي، ساخت تجهيزات، تامين قطعه ها، نصب و راه‌اندازي و بهره‌برداري به 99 درصد خودكفايي رسيده‌ايم و اميدوار هستيم با توسعه اين روند، صنعتگران ما بتوانند در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني اين صنعت را تا پايان سال جاري به 100 درصد و در واقع خودكفايي كامل برسانند و اين موفقيت درك مفهومي اقتصاد مقاومتي است كه در صنعت ‌برق كشور در حال وقوع است.

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه رويكرد سال هاي اخير صنعت برق بر مقوله خصوصي‌سازي و بهره‌گيري از توانمندي‌هاي بخش خصوصي و غيردولتي و ايجاد شرايطي براي جذب سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي در صنعت‌ برق بوده است، اظهار داشت: صنعت ‌برق هم‌اكنون در حال آماده‌سازي بیشتر نيروگاه ها و شركت هاي توزيع براي واگذاري به بخش خصوصي است.

وی افزود: 44 نيروگاه به ظرفيت 34 هزار مگاوات و ارزش 220 هزار ميليارد ريال در برنامه واگذاري قرار گرفت که 17 نيروگاه به ظرفيت 16 هزار مگاوات به ارزش 90 هزار ميليارد ريال توسط سازمان خصوصي‌سازي واگذار شده است و در سال جاری نیز 10 نيروگاه از طريق ماده 27 و بورس يا فرابورس و مابقي از طريق مزايده واگذار خواهند شد.

به گفته نامجو، اجراي دستكم هشت نيروگاه توسط بخش خصوصي با استفاده از منابع صندوق توسعه ملي نيز در حال پيگيري بوده كه سه نيروگاه فعال شده است و با گشايش "ال سي"، عمليات اجرايي آنها به زودي آغاز مي‌شود.

وی افزود: موافقت نامه جديدي كه بين صندوق توسعه ملي و وزارت نيرو به امضا رسيده، اطمينان خاطری را براي سرمايه گذاران بخش خصوصي در سال هاي آينده ايجاد كرده است و بايد اين بخش از فعالان اقتصادي كشور ار فرصت ایجاد شده به خوبي استفاده كنند.

وزیر نیرو ادامه داد: براي تسهيل در واگذاري شركت هاي توزيع نيز آماده‌سازي‌هاي لازم صورت گرفته است و اقدام هایی همچون شفاف سازي حساب هاي في مابين، عقد قراردادهاي اجاره اموال و دارايي ها، تصويب اهليت به عنوان شرط واگذاري انتقال زيان شركت ها به شركت مادر تخصصي توانير و متعاقب آن درج معافيت مالياتي ناشي از اين اقدام در قانون سال 91 نشان از عزم جدي وزارت نيرو و دولت در واگذاري اين شركت ها دارد.

نامجو سپس گفت: هم اکنون ظرفيت نيروگاه هاي كشور به بيش از 67 هزار مگاوات رسيده است که با وارد شدن نيروگاه هاي "گتوند" و "سياه‌بيشه" به مدار تا پايان سال جاري، ظرفيت نيروگاه‌هاي كشور به 70 هزار مگاوات خواهد رسيد.

وی اظهار داشت: در زمینه تنوع بخشی به سبد انرژی نیز نيروگاه زرند كرمان به عنوان يكي از جلوه‌هاي توانمندي‌هاي متخصصان ايراني در صنعت ‌برق كشور مطرح بوده و يكي از واحدهاي اين نيروگاه توسط متخصصان ايراني به ذغال‌سوز تبديل شده است که نيروگاه زغال سنگي طبس نیز از طريق فاينانس چين در حال پيگيري بوده و انتظار مسئولان كشور اين است كه اين صنعت حداقل استفاده را در برنامه ها داشته باشد.

وی افزود: تلفات شبكه برق نیز كاهش يافته و به 98/14 درصد رسيده است كه توفيق بسيار بزرگي است.

وزیر نیرو تصریح کرد: قرار بود تلفات شبکه برق تا پايان برنامه پنجم توسعه به 14 درصد برسد و اين درحالي است كه در سال‌ جاري اين رقم حاصل شده است ضمن آنکه در بخش هاي ديگر صنعت ‌برق نيز كارهاي بزرگي از جمله تكميل رينگ 400 كيلوولت در خطوط انتقال انجام شده است.

وی گفت: هم اکنون رشد و بلوغ مناسبی در صنعت‌ ‌برق اتفاق افتاده و صنعت ‌برق تامين نياز مالي را از طريق روش هاي جايگزين مانند اوراق مشاركت و فاينانس پیگیری می کند و با اين رويكرد، تصور انحصاري بودن صنعت‌ برق بايد شكسته شود و همه صنعتگران و سرمايه گذاران توانا بتوانند در اين صنعت وارد شده و فعاليت كنند.

نامجو اظهار داشت: افزايش ظرفيت توليد، اصلاح ساختار، توسعه استفاده از انرژي‌هاي نو و قرار گرفتن ايران در ميان 15 كشور نخست جهان و نخستین کشور منطقه از لحاظ ميزان توليد انرژي الكتريكي و از همه مهمتر روند مطلوب ساخت داخل و توسعه فناوري با وجود همه محدوديت‌ها، تبعيض‌ها و كارشكني‌هاي استعمار جهاني بيانگر تلاش همكاران اين صنعت است.

وی افزود: در برنامه پنجم توسعه پيش‌بيني شده است كه با ساخت نيروگاه هاي جديد، در هر سال پنج هزار مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور افزوده شود كه امسال با تدبير خوب دولت، 26 نيروگاه در رديف پروژه‌هاي "مهر ماندگار" قرار گرفت كه برخي از آنها خصوصي و برخي دولتي هستند.

وی ادامه داد: با اجراي اين پروژه‌ها تا پايان كار اين دولت 12 هزار مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور اضافه خواهد شد و دولت نيز براي تامين مالي و ارزي آنها تمام تلاش خود را به كار خواهد بست ضمن آنکه تاكنون هم پيشرفت‌هاي‌ خوبي در اجراي اين پروژه‌ها حاصل شده است.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به آثار اجرای مرحله نخست قانون هدفمندی یارانه ها، گفت: این اقدام موجب شد كه رشد مصرف نيز تا حد زيادي كاهش يابد و ضريب اطمينان تامين برق كشور را در سال هاي آينده بالا ببرد.

وی با بیان اینکه اصلاح قيمت برق و هوشمند‌سازي شبكه‌ها، گسترش نيروگاه هاي توليد همزمان برق حرارت و توليد پراكنده و كاهش تلفات از اولويت هاي وزارت نيرو است، افزود: مناسب است شركت هاي خصوصي با تمركز بر اين نيازها، همسو با صنعت برق كشور حركت كرده و در همه اين موارد فعاليت كنند.

نامجو سپس با اشاره به چالش هایی که صنعت برق ايران به به عنوان يكي از ابزارهاي مهم تحقق اهداف برنامه‌هاي توسعه با آن مواجه است، اظهار داشت: غلبه بر اين چالش ها به ویژه ارتقاي سطح كيفي تجهيزات، كاهش هزينه‌ها، افزايش بازده و كاهش تلفات، مستلزم برخورداري از دانش و آگاهي از آخرين يافته‌ها و تجربه‌هاي جهاني است و اين مهم جز با همكاري نزديك، بهره‌گيري و ارتباط مناسب با مراكز علمي و تحقيقاتي و دانشگاهي ايران و جهان محقق نخواهد شد.

به گفته نامجو، با افزايش ارتباط بين دانشگاه و صنعت مي‌توان بهترين راهكارهاي فني را تدوين كرد و رويدادهايي همچون كنفرانس بين المللي برق، به عنوان تجلي‌گاه قابليت ها، توانمندي ها و ظرفيت‌هاي مجموعه صنعت برق كشور و جايگاه تبادل آرا، تجربه‌ها و ديدگاه‌ها و گفتگوهاي مسئولان متعهد بخش برق و صنعتگران سختكوش اين مجموعه و متخصصان دانشگاهي به شمار مي‌رود.

وزیر نیرو با قدردانی از دست اندرکاران برگزاري بيست و هفتمين كنفرانس بين‌المللي برق، ابراز  اميدواری کرد: برگزاري اين كنفرانس و مباحث ارزشمندي كه توسط كارشناسان و متخصصان صنعت برق مطرح مي‌شود، بتواند موجب آگاهي بيشتر حاضران از تحول ها و نوآوري هاي صنعت برق در ايران و جهان شده و تبادل اطلاعات و تجربه بين دست انداركاران و شكوفايي پيش از پيش صنعت اين مرز و بوم را به ارمغان آورد./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار