وزير امور خارجه کشورمان گفت: حقوق بشر بايد مورد پذيرش همگان قرار گرفته و به يک گفتمان براي همه کشورها و ملت‌ها تبديل شود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علي اکبر صالحي وزير امور خارجه  کشورمان در مراسم افتتاحيه دومين همايش بين‌المللي حقوق بشر و فرهنگ‌ها اظهار داشت: بسيار خرسندم که براي بار دوم در جمع فرهيختگان و علاقه‌مندان به موضوع مهم و ارزشمند حقوق بشر و تنوع فرهنگي حضور پيدا کرده‌ام.

وي تصريح کرد: حضور در جمع پژوهشگران، موضوعات متعهد و علاقه‌مند به صيانت و حمايت از حقوق و کرامت بشري اين اميد را در دل‌ها نگه مي‌دارد که گروه‌هايي از انديشمندان در حوزه‌هاي مطالعات حقوقي و علوم انساني، مجدانه به واکاوي ابعاد ناشناخته نيازها، آسيب‌ها و ضرورت‌هايي براي تقويت حمايت از افراد بشري در برابر ناهنجاري‌ها و زياده‌خواهي‌هاي عوامل مختلف پيراموني مي‌پردازند.

وزير امور خارجه کشورمان افزود: اجتماع پژوهشگران در مقطعي از زمان صورت مي‌پذيرد که جمهوري اسلامي ايران در شهريورماه سال جاري، محل اجتماع بزرگ رهبران و روساي کشورها و نخبگان سياسي 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد بود؛ اجتماعي که در آن سران جنبش، تصميمات بسيار ارزشمندي را در حوزه‌هاي مختلف از جمله در حوزه حقوق بشر و صيانت از کرامت بشري اتخاذ کرده‌اند که در بيانيه پاياني اين اجلاس متجلي شده است.

وي با بيان اينکه کشورهاي عضو اجلاس عدم تعهد با يادآوري تعهدات و اعتقادات قبلي جنبش در رعايت مقررات حقوق بشر بر ضرورت احترام به اعتقادات، باورها، فرهنگ‌ها و مقدسات ملل و اقوام مختلف تاکيد کرده‌اند، بيان کرد: اعضاي جنبش عدم تعهد همچنين در شانزدهمين نشست سران در تهران در ماده 4 بيانيه پاياني اجلاس بر ا ين نکته تاکيد کردند که مسائل حقوق بشري بايد براساس همکاري و  رويکردي سازنده، غيرتقابلي و غير گزينشي، عادلانه، منصفانه، مبتني بر بي‌طرفي عيني و به دور از ملاحظات سياسي مد نظر قرار گيرد.

رئيس دستگاه ديپلماسي افزود: حجم بالاي اسناد بين‌المللي و ميزان قابل توجه تاکيدات جامع بين‌المللي در لزوم احترام بر باورها و فرهنگ‌هاي مختلف بشري به عنوان مصاديقي از مصاديق ميراث مشترک بشريت در حالي است که جامعه بشري در سال‌هاي اخير شاهد هجمه و توهين‌هاي آشکار به باورها و اديان بوده و در اين ميان، جمعيت ميلياردي مسلمانان جهان بيشترين توهين‌‌ها و هجمه‌ها  را عليه مقدسات خود تحمل کرده‌ است.

وي با بيان اينکه موضوع اهانت به باورهاي جوامع بشري براساس مباني حقوق بين‌الملل به عنوان نقض آشکار حقوق بنيادين بشري محسوب مي‌شود، ادامه داد: از طرف ديگر به دليل دارا بودن جنبه‌هاي تهييجي خود به عنوان عوامل متشکله جرايم و خصومت‌هاي ديگر نيز تلقي شده و اين ميزان از توهين و هجوم به باورهاي مسلمانان در حالي است که براساس آموزه‌هاي آسماني دين اسلام، تمامي اديان و اعتقادات بشري داراي احترام و ارزش بوده و هيچ فرد يا گروهي حق تخطئه و بي حرمتي به اعتقادات ديگران را ندارد.

صالحي خاطرنشان کرد: با سير در منابع ادبي، عرفاني و مذهبي فرهنگ‌هاي مختلف در مي‌يابيم که دعوت به برابري، برادري،‌ محبت و انسان‌دوستي، پرهيز از جنگ،‌ تبعيض، خشونت و تعصب از اصول اوليه، انديشه‌ همه فرهنگي‌هاي کهن بوده به همين دليل حقوق بشر، بازتاب عالي‌ترين آرمان‌ها بصري در تماميت آن است.

وزير امور خارجه افزود: حقوق بشر بايد مورد پذيرش همگان قرار گرفته و به يک گفتمان براي همه کشورها و ملت‌ها تبديل شود، گفتماني که در آن همه از حقوقي مساوي براي مشارکت و حمايت از جهان‌شمول کردن مقررات بشري و شناسايي جهاني برخوردار باشند.

رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينکه تمامي ملل و جوامع در سراسر جهان با سوابق فرهنگي،‌ تاريخي و مذهبي گوناگون در مفهوم کلان جهان‌شمولي حقوق بشر سهيم هستند، افزود: شناسايي تکثر و تنوع فرهنگ‌ها و قوميت‌ها که در قرآن کريم نيز به صراحت مورد تاکيد قرار گرفته در جهت ارتقاي وضعيت انسان‌ها بوده و در جهت ايجاد سد و مانع در مقابل آنها نبوده است.

صالحي ادامه داد: مشارکت دان فرهنگ‌هاي مختلف در هنجاري‌سازي حقوق بشر، بي‌ترديد زمينه‌هاي حضور موثر ملت‌ها را در همکاري‌هاي بين المللي حقوق بشر مهيا مي‌کند و بر همين منوال مشروعيت و پذيرش جهاني هنجارهاي جديد را وسعت مي‌بخشد.

وي خاطرنشان کرد: اين مشارکت از يک سو در ابعاد مفهومي، جهان‌شمولي حقوق بشر را ارتقا مي‌بخشد و از طريق به کارگيري عقل جمعي بخش وسيع‌تري از بشريت، محتواي آن را غني‌تر مي‌سازد.

صالحي افزود: جمهوري اسلامي ايران با تکيه بر تعاليم آسماني اسلام، ارزش‌هاي فرهنگي ايران و اهداف متعالي جنبش عدم تعهد، تمام توان خود را براي گسترش دامنه فعاليت اين جنبش در رسيدن به اهداف مترقي حقوق بشري به کار بسته و از ابتکارات و پيشنهادهاي متفکرين و صاحبان انديشه به گرمي استقبال مي‌کند.

رئيس دستگاه ديپلماسي در پايان خاطرنشان کرد:‌ اميدوارم مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگي به عنوان تنها نهاد حقوق بشري وابسته به جنبش عدم تعهد، با تداوم فعاليت‌هاي علمي خود و با برگزاري هم‌انديشي‌هايي نظير اين همايش علمي ارزنده، بتواند فضاي مناسبي را براي گفتمان بين فرهنگي حقوق بشر در ا بعاد جهاني فراهم کند.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: حقوق ، بشر ، صالحی ، همایش ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار