"نیکلاس برنز" مقام ارشد سابق وزارت امور خارجه آمریکا در مقاله ای تحت عنوان "بحران هایی که نمی توان به آنها بی توجه بود" در روزنامه آمریکایی بوستون گلوب، با اشاره به نقش ایران در سیاست خارجی آمریکا گفت: شاید وقت آن باشد که اوباما پس از سه دهه با ایران مستقیمأ گفتگو کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بوستون گلوب، برنز نوشت: "با پیروزی باراک اوباما در انتخابات روز سه شنبه اکنون دیگر وقت این است که وی به سه موضوع در بخش سیاست خارجی رسیدگی کند."

نیکلاس برنز در این مقاله نوشته است:
"در طول چهار سال نخست، وی توانست نیروهای آمریکایی را از خاک عراق خارج کند، با القاعده مقابله کند و جایگاه آمریکا را در آسیا بهبود بخشد. با اینحال، سیاست بین المللی آرامش ندارد. اوباما با دریایی از چالش های استراتپیک مواجه است."

"در عین حال به سه بحران جدی نمی توان بی توجه بود: نخستین مورد اقتصاد آمریکاست. قدرت آمریکا در خارج از کشور به اقتصاد منماسب در داخل بستگی دارد. نخستین چالش رئیس جمهور این است که نظر مساعد جمهوری خواهان را برای بسته مالیاتی-بودجه جلب کند. اگر این جلب رضایت تا شش هفته دیگر صورت گیرد، نه تنها اقتصاد احیا میشد بلکه همزمان وجهه جهانی آمریکا بهبود می یابد. اما اگر چنین نشود، جهان در می یابد که آمریکا حتی از حل کوچکترین مشکلات خود عاجز است."

"احیاء اقتصاد بر اعتبار جهانی ما تأثیر بسزایی دارد."

"موضوع و چالش دوم افغانستان است. جنگ 11 ساله افغانستان به طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا تبدیل شده است اما این موضوع در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری به فراموشی سپرده شده بود. رئیس جمهور می خواهد 68 هزار نیروی باقیمانده را از این کشور خارج کند، ولی پیش از انجام این کار باید کمی تأمل و تصمیمات جدی تری اتخاذ کند. گروه‌های تروریستی در مرزهای افغانستان-پاکستان خطری جدی محسوب می شوند."

"در نهایت چالش سوم برای اوباما تحولات خاورمیانه است. رئیس جمهور باید فکری برای تحولات اخیر در این منطقه بکند. آمریکا باید با کمک ترکیه، عربستان و دیگر کشورهای متحد فکری برای تجهیز شورشیان سوریه برای مقابله با بشار اسد بکند. این کار ریسک بالایی دارد ولی ادامه این وضع و کشیده شدن دامنه بحران سوریه به لبنان اردن و عراق و سراسر منطقه، عواقبش وخیم تراست."

"یکی از موضوعات مهم خاورمیانه ایران و فعالیت هسته ای این کشور است. با وجود اعمال تحریم ها، به نظر می رسد وقت آن است که اوباما پس از سه دهه با این گفتگوی مستقیم داشته باشد. پیش از اعمال هرگونه فشاری، باید همچنان محور مذاکره و دیپلماسی را آزمود."

برنز در پایان نوشت: "اوباما این شانس را دارد که به یک رئیس جمهور تغییر آفرین در سیاست خارجی تبدیل شود. اما او ابتدا باید به مسائل اقتصاد، افغانستان و خاورمیانه رسیدگی کند."

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار