روسای دانشگاه های علوم پزشکی از معاون برنامه ریزی و نظارت راهبری رئیس جمهور خواستار بازنگری در اصلاح هزینه های دانشگاه ها و نیز ضرورت بازنگری در اعتبارات مورد نیاز دانشگاه های علوم پزشکی شدند.


به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران؛

جناب آقای دکتر مرادی


معاون محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور

با سلام و تحیات

خدمت به مردم در حوزه سلامت  ودیعه ی الهی است که خداوند به مردان و زنانی بی ؟؟/ در دورترین روستا ها  تا مراکز اصلی درمان تخصصی و فوق تخصصی عطا نموده است تردیدی نیست که همگان می دانند  حوزه سلامت جز ارکان حاکمیت کشور و از ضروریات متقین و مولفه های اجتماعی ؟؟ است موضوع اصلی خدمت گذاری در این حوزه جان انسان ها می باشد و خدمت گذاران در این بخش بی هیچ مدعایی به وظیفه خطیر خود واقف هستند و در ارتقای سطح تندرستی جامعه گام بر می بدارند شاهد این ادعا رشد شاخص های بهداشتی و درمانی، آموزشی و پژوهشی کشور است.

تردیدی نیست که این موفقیت ها در پرتو حمایت های همه جانبه دولت خدمتگذار بوده است با عنایت به این که هر ساله اعتبارات بخش بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به صورت غیر واقعی و همراه با کسری مصوب گردیده است و در سال جاری نیز با توجه به تعیین سقف تخصیص 12 ماهه، اعتبارات هزینه ای عمومی مصوب قانون بودجه دانشگاه های علوم پزشکی از مبلغ 58111 میلیارد ریال به 43420 میلیارد ریال کاهش یافته است و با توجه به این که کل اعتبار 58111 میلیارد ریالی بابت حقوق و مزایای 385 هزار نفر شاغلین و 155 هزار نفر بازنشسته ( حق عائله مندی، حق اولاد عیدی) هزینه می گردد کاهش ؟؟؟؟ میلیارد ریالی اعتبارات عمومی، دانشگاه های علوم پزشکی را در پرداخت پرسنلی با چالش جدی مواجه می نماید.

همچنین با توجه به تورم موجود و افزایش قیمت ارز، قیمت تمام شده دارو و ملزومات ؟؟؟ پزشکی تا 350% افزایش یافته و تامین آنها به سخی صورت می گیرد مزید بر موارد فوق شرکت های تامین کننده دارو ملزومات پزشکی از فروش غیر نقدی خودداری می نمایند.

همچنین تورم ناشی از تغیرات نرخ ارز در تعرفه گذاری خدمات پزشکی که در اردیبهشت ماه سال جاری انجام شده لحاظ نگردیده و سازمان های بیمه گر پایه  به همان تعرفه های پایین نیز صورت حساب بیمارستان ها را با تاخیر 6 تا 8 ماهه پرداخت می نمایند ، این در حالیست که درآمد اختصاصی بیمارستان ها می بایست صرف ارائه خدمات مطلوب به بیماران تهیه دارو، پرداخت کارانه کادر ؟؟؟ هزینه های حامل های انرژی، هزینه های مرتبط با هتانیگ، تهیه ملزومات مصرفی پزشکی و سایر؟؟؟؟ بیمارستان گردد و امکان پرداخت حقوق و مزایا از محل آن وجود ندارد.

تامین نشدن اعتبار کامل موارد مهمی از قبیل :

الف- اجرای قانون بهره وری ؟؟؟ بالینی با بار مالی 2300 میلیارد ریالی

ب- عدم تامین بار مالی مستقیم و غیر مستقیم ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به میزان ؟؟ میلیارد ریال
ج- احکام صادره از طرف دیوان عدالت اداری
د- افزایش 20 درصدی تعداد دانشجویان ورودی سال 1391
و- عدم درآمد زایی حدود 400 بیمارستان واقع در مناطق محروم و همچنین افزایش مراجعه بیماران جهت اخذ تخفیف به علت ا؟؟؟ ناشی از تورم موجود باعث ایجاد مشکلات و چالش های گردیده که تعدادی از آنها به شرح ذیل می باشد:

1- نارضایتی مردم به دلیل دریافت خدمات با کیفیت پایین و عدم دسترسی به خدمات مورد نیاز که ناشی از مشکلات تهیه دارو و ملزومات مصرفی پزشکی می باشد.
2- نارضایتی کادر بهداشتی  و درمانی و کاهش انگیزه کاری به خصوص در بخش درمان به علت عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایا و کارانه
3-  سختی تامین دارو و ملزومات پزشکی در بیمارستان ها به علت عدم پرداخت مطالبات شرکت های دارویی از سوی بیمارستان ها و همچنین عدم وجود نقدینگی کافی جهت خرید موارد فوق به صورت نقدی
4- امکان بروز اعتراض های دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی به دلیل تنگناهای به وجود آمده در تهیه غذایی دانشجویان، تامین خوابگاه  دانشجویی و سایر موارد رفاهی و فرهنگی
5- فشار مضاعف هزینه های سنگین خردی لوازم و مواد مصرفی آزمایشگاه ها در رشته های آزمایشگاهی بیوشیمی و ...) می باشند و افزایش تعداد دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد به بالا
6- معطل ماندن پروژه ها و طرح های توسعه ای دانشگاه ها در حوزه های مختلف بهداشتی و درمانی آموزشی و اورژانس دارای مصوبه سفرهای استانی هیئت محترم وزیران می باشد به خصوص طرح های ؟؟ ماندگار به علت عدم تخصیص اعتبار
7- عدم تامین اعتبار کامل برنامه پزشک خانواده به عنوان برنامه راهبردی نظام سلامت که تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه می باشد.
 لذا خواهشمند است جهت جلوگیری از بروز موارد فوق دستور فرمائید نسبت به اصلاح تخصیص هزینه ای دانشگاه ها در سقف 58111 میلیارد ریال اعتبار مصوب و همچنین تخصیص اعتبار به طرح های ؟؟ دارایی سرمایه ای دانشگاه های علوم پزشکی و همچنین پیش بینی اعتبارات مورد نیاز دانشگاه ها در لایحه بودجه 1392 به صورت واقع بینانه اقدام نمایند.

یا جمع کننده قدرت که با روشی نوآورانه و ابداعی توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیر، ساخته شد برای اولین بار ، کشور به دانش و توان ساخت فرستنده های ده کیلو وات با خنک کنندگی پیشرفته مایع خنک، دست یافت و از خرید محصولات خارجی که به دلیل تحریم ها تامین آن محصولات نیز تقریباً غیر ممکن بود، بی نیاز گشت.

وی افزود" پیش از این فرستنده های پنج و ده کیلو وات مورد نیاز کشور از خارج خریداری شده و متاسفانه به دلیل مشکلات و محدودیت های نگهداری و پشتیبانی ، تنها در سقف 60% توان نامی مورد بهره برداری قرار می گرفتند از سوی دیگر نیر فرستنده های تولید داخل قیمتی نزدیک به نصف قیمت فرستنده های خارجی داشته و با استفاده از محصولات بومی در خروج ارز از کشور نیز صرف جویی قابل توجهی صورت خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: علیرغم دستاورد های مذکور، مهم ترین دستاورد رویداد های علمی از این دست، ارتقاء روحیه امید به آینده نشاط و خود باوری پژوهشگران و مبتکران جوان به عنوان بزرگترین سرمایه های ملی و حفظ و ماندگاری آنها در عرصه جنگ  جهاد علمی کشور است که به جامعه جوان کشور هدیه می شود و بر همه ما فرض است در صیانت از این دستاورد مهم تا سر حد توان کوشا باشیم.

وی دست یابی به دانش بومی ساخت محصولات فناورانه و پیچیده فرکانس و توان بالا در این نهاد را فرصتی برای خود کفایی کشور در سایر کاربردی های مرتبط در کشور دانسته اعلام نمود: جهاد دانشگاهی وظیفه خود می داند از دانش به دست آمده برای تامین نیاز های مخابراتی و صنعتی  سایر سازمان ها و نهاد ها استفاده نموده و در صنایع مرتبط همچون هواپیمایی و هوانوردی ، ارتباطات راه دور، صنایع دفاعی و پزشکی نیز وابستگی به بیگانگان را به حداقل برسانند.

لازم به ذکر است، جهاد دانشگاهی خواجه نصیر از ابتدای دهه هفتاد طراحی فرستنده های  پر قدرت MW را نیز آغاز نمود و با ساخت فرستنده یک مگاوات در سال 81 کشور را به خود کفایی در تامین فرستنده های رادیویی MW رساندی و به دنبال آن با تولید صد ها فرستنده پر قدرت هم اکنون ایستگاه های رادیویی کشور به فرستنده های تولید داخلی این نهاد مجهز می باشند همچنین پژوهشگران این نهاد تاکنون موفق به کسب 4 رتبه ممتاز در جشنواره خوارزمی و 2 رتبه در جشنواره جوان خوارزمی شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار