سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به افزایش سهم CNG و کاهش سهم بنزین در سبد سوخت خودروها، گفت: با وجود سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری اما هنوز برای توسعه صنعت CNG در ایران نقشه راه و برنامه راهبردی تدوين نشده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حسین هاشمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر برای توسعه صنعت CNG در ایران هیچگونه نقشه راه و برنامه راهبردی تعریف نشده است، گفت: تاکنون بیش از 3 میلیارد دلار برای ساخت و توسعه صنعت CNG در کشور سرمایه گذاری شده است.

سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اعلام اینکه در شرایط فعلی تعداد کل جایگاه های گاز ایران به حدود یکهزار و 956 باب افزایش یافته است، تصریح کرد: همچنین بیش از سه میلیون و 300 هزار دستگاه خودروگازسوز هم در ناوگان حمل و نقل کشور تردد می کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با وجود توسعه کمی و رشد کیفی صنعت CNG در ایران چندان رضایت بخش نیست، اظهار داشت: بر اساس اهداف برنامه پنجم توسعه باید ظرفیت تولید گاز ایران با افزایشی 2 برابری به یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

وی با یادآوری اینکه هنوز مشخص نیست چند میلیون مترمکعب از این افزایش تولید گاز قرار است برای توسعه صنعت CNG مورد استفاده قرار بگیرد، بیان کرد: هم اکنون زیرساخت های توسعه صنعت CNG در کشور ایجاد شده و قطعا افزایش سهم این حامل انرژی در سبد سوخت خودروها دارای توجیه فنی و اقتصادی است.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر دولت در قبال عرضه بنزین و گازوئیل یارانه پرداخت می کند، تاکید کرد: اما برای مصرف CNG هیچگونه یارانه ای توسط دولت پرداخت نمی شود.
سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه یکی از راهکارهای افزایش سطح کیفی صنعت CNG تولید خودروهایی با موتور پایه گازسوز است، گفت: با تولید موتورهای پایه گازسوز باید تولید خودروهای دوگانه سوز با موتور بنزین سوز در کشور متوقف شود.

هاشمي  با اعلام اینکه در حال حاضر تعداد خودروهای گازسوز با جایگاه های CNG کشور متناسب نیست، گفت: بر این اساس با مشارکت بیشتر بخش خصوصی باید زمینه ساخت و توسعه جایگاه های گاز در کشور فراهم شود.

وی از بازرسی ادواری خودروهای گازسوز به عنوان حلقه مفقوده توسعه صنعت CNG در کشور یاد کرد و افزود: از سال آینده مرکز فنی بازرسی خودروهای گازسوز راه اندازی خواهند شد.
هاشمی با اشاره به خودکفایی کامل ایران از واردات مخازن CNG، تصریح کرد: پیشتر ایران واردکننده مخازن CNG از هند و چین بود اما هم اکنون با راه اندازی 6 کارخانه ظرفیت تولید سالانه 300 هزار سیلندر مخزن CNG در کشور فراهم شده است.
سخنگوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با تاکید بر اینکه تا پایان سالجاری هم یک کارخانه جدید تولید مخازن CNG در کشور نصب و راه اندازی می شود، اظهار داشت: با افتتاح این کارخانه جدید ظرفیت تولید مخازن CNG ایران به 500 هزار دستگاه در سال افزایش می‌یابد.

وی همچنین با یادآوری اینکه هم اکنون سهم CNG در سبد سوخت خودروها حدود 25 درصد است، بیان کرد: قطعا با افزایش ظرفیت تولید گاز باید سهم CNG هم در سبد سوخت افزایش یابد.
هاشمي با بیان اینکه افزایش سهم CNG منجر به کاهش وابستگی به مصرف بنزین در کشور خواهد شد، تاکید کرد: هم اکنون به طور متوسط روزانه 18 میلیون مترمکعب CNG در کشور مصرف می شود که قطعا در صورت عدم توسعه این صنعت پاک مجبور به واردات روزانه معادل 18 میلیون لیتر بنزین بودیم./ر

برچسب ها: راهبرد ، جایگاه ، خودرو ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار