منبع تغذیه چند منظوره ولتاژ و فرکانس بالا برای اولین بار در کشور توسط پژوهشگر مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات ساخته شد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات؛ حامد نیکمرام پژوهشگر مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای این واحد دانشگاهی در این خصوص گفت: برای انجام تحقیقات بیوتکنولوژی مختلف که از تکنولوژی های جدیدی مانند پلاسمای سرد استفاده می شود، نیاز به منبع اختلاف پتانسیل ولتاژ و فرکانس بالا بوده است . از آنجا که تهیه منبع تغذیه و وارد کردن آن به کشور کاری دشوار و مستلزم صرف وقت و هزینه بسیاری بود، بنابراین تصمیم گرفتم شخصا اقدام به ساخت آن کنم.

وی با بیان این مطلب که از ویژگی های بارز این منبع تغذیه، توانایی ایجاد اختلاف پتانسیل های بسیار بالا با قابلیت تنظیم دقیق ولتاژ و فرکانس و همچنین جریان خروجی متغیر آن است، افزود: این ویژگی ها سبب شده تا این دستگاه هیچ مورد مشابه داخلی نداشته و حتی مزیتهای منحصربه فرد خود را نسبت به نمونه های خارجی داشته باشد.

نیکمرام تصریح کرد: این منبع تغذیه دارای کاربرد های ویژه ای است که از آن جمله می توان به ایجاد پلاسما با گازهای مختلف با خواص کاربردی متفاوت، استفاده در نانو تکنولوژی و همچنین مورد استفاده قرار گرفتن آن در تحقیقات بیوتکنولوژی و پزشکی که از تکنولوژی های جدیدی مانند پلاسما و پالسهای الکتریکی بهره می برند، اشاره کرد.

لازم به ذکر است این پژوهشگر مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات،  با وجود اینکه رشته تخصصی وی صنایع غذایی بوده و درگذشته نیز هیچ تجربه ای از ساخت وسایل الکتریکی پیشرفته نداشته است ، با تلاش مداوم و طی مدت شش ماه موفق به ساخت منبع تغذیه چند منظوره ولتاژ و فرکانس بالا با صرف هزینه ای کمتر از نصف قیمت مشابه خارجی آن شده است.

لازم به یادآوری است ، حامد نیکمرام با همکاری دکتر محمود قرآن نویس رئیس مرکز فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات ،چندی پیش نیزموفق به ساخت دستگاه استریلیزاسیون شیر با پلاسما جت و ابداع روش جدیدی برای از بین بردن میکروارگانیسم های شیر شده بود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار