معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه بز مرخز در معرض خطر انقراض قرار دارد گفت: هم اکنون کمتر از دو هزار و 500 راس از این نوع بز در استان وجود دارد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج ، جعفری با بیان اینکه بز مرخز یکی از نژادهای منحصر بفرد استان کردستان و کشور است گفت: این نژاد در مناطق کردنشین ایران و عراق شناخته شده و در ایران در استان های کردستان(شهرستان بانه) و آذربایجان غربی پراکنده است.
وی با بیان اینکه هدف اصلی از پرورش این بز تولید الیاف آن است، افزود: بدن این دام از الیافی بنام موهر (مه رز) پوشیده شده و از نظر اقتصادی حائز اهمیت است.
جعفری جلوگیری از انقراض نسل، حفظ تنوع ژنتیکی و افزایش جمعیت را از اهداف اصلی پرورش این نژاد عنوان کرد و گفت: با خطر انقراض این نژاد روبرو هستیم و تنها در ایستگاه دامپروری سنندج، تولید و توزیع قوچ و بز نر اصلاح شده مورد توجه قرار گرفته است.
وی بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده در ایستگاه دامپروری سنندج و سایر مراکز تحقیقاتی، خصوصیات فنوتیپی این دام را در سه رنگ سفید، سیاه و قهوه ای اعلام کرد و اضافه کرد: 95 درصد باروری، 26 درصد دو قلوزایی، تولید 90 لیتر شیر در یک دوره شیردهی، 80 درصد راندمان تولید الیاف، 14 سانتیمتر میانگین طول تار الیاف و 27 میکرون میانگین قطر تار الیاف از خصوصیات این نژاد است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه شناسایی و آمارگیری واحدهای پرورش بز مرخز و بررسی مسائل آنان، صدور پروانه دامداری های کوچک روستایی برای پرورش دهندگان، بازاریابی فروش الیاف تولیدی و ایجاد صنایع تبدیلی مناسب، ارتقاء سطح بهداشتی گله های تحت پوشش با ارائه خدمات دامپزشکی از طریق تامین واکسیناسیون و ایجاد کانون های پرورش بز مرخز در قالب گله های 10 و 20 راسی در سایر شهرستان ها و ایجاد واحدهای نیمه صنعتی پرورش بز مرخز در مناطق مستعد را از راهکارهای بهبود این نژاد بیان کرد.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کردستان افزود: این نژاد جهت تولید موهر نگهداری می شود و الیاف حاصله از این دام در کارگاه های سنتی در شهرها و روستاهای بانه، سقز و اورامانات به نخ تبدیل می شود./س
برچسب ها: مرخز ، ژنتیکی ، ایستگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.