اقتصاد آمريكا بر پايه "پول كثيف"/ پولشويی بين 500 ميليارد تا يك تريليون دلار در بانك های اروپا و آمريكا

سالانه بين 500 ميليارد تا يك تريليون دلار در بانك های اروپا و آمريكا پولشويی می شود تا اقتصاد كشورهای غربی در ظاهر پابرجا بماند.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي رنس، پروفسور جيمز پتراس، استاد جامعه شناس دانشگاه بينگهامتون نيويورك در گزارشی درمورد پولشويی بانك های آمريكا اين گونه نوشته است:

بازرسان كنگره آمريكا، كارمندان بازنشسته بانك ها و كارشناسان بين المللی بانكداری بر اين موضوع اتفاق نظر دارند كه سالانه بين 500 ميليارد تا يك تريليون دلار پول كثيف در بانك های آمريكا و اروپا پولشويی می شود كه نيمی از آن فقط توسط بانك های آمريكا صورت می گيرد.

همچنين سناتور كارل لوين در گزارش خود بيان می كند: برآوردها نشان می دهد كه سالانه بين 500 ميليارد تا يك  تريليون دلار از درآمدهای غير قانونی بين المللی در حساب های بانكي سپرده گذاري مي شوند كه نيمی از آن در بانك های ايالات متحده است.

بيش از يك دهه است كه بين 2.5 تا 5 تريليون دلار درآمد های حاصل از كارهای غير قانونی در بانك های آمريكا پولشويي می شوند و بعد در گردش مالي اين كشور جريان مي يابند.

در هر حال بايد اين نكته را در نظر داشت كه سناتور لوين در گزارش خود، با توجه به قوانين آمريكا و محدوديت ارائه مطالب، تنها به پول های غير قانونی (مانند درآمدهای حاصل از قاچاق مواد مخدر و كالا)   می پردازد و  اشاره ای به پولشويی و فساد مقامات سياسی و اقدامات تاجران براي فرار از ماليات، نمی كند.

يكی از محققين آمريكايی،كارشناس موسسه بين المللی مالی نيز می گويد پول كثيفی كه از اقتصادهای در حال توسعه (كشورهای جهان سوم) و جمهوری های موقت (مانند كمونيسم سابق) وارد بانك های غربی می شوند، سالانه بين 20 تا 40 ميليارد دلار و پول كثيف حاصل از تجارت های غير قانونی حدود 80 ميليارد دلار و بيشتر است.

اگر چه اين توضيحات چندان كامل و واضح نيستند، اما زمينه ای را برای ما ايجاد می كنند تا اهميت اين عامل يعنی "پول كثيف" را در ارزيابي اقتصاد آمريكا بدانيم.

در وهله اول، اين موضوع مشخص است كه پول كثيف و پولی كه وارد جريان گردش مالی می شود، قسمتی از كسری بودجه آمريكا در زمينه تجارت كالا را كه سالانه حدود صدها ميليارد دلار است، پوشش می دهد.

كسری بودجه حوزه تجارت آمريكا نزديك به 300 ميليارد دلار است. بنابراين بدون "پول كثيف" ، اقتصاد خارجی اين كشور دوام نخواهد آورد، ارزش دلار افت می كند، سطح استاندارد زندگی كاهش می يابد، از ميزان سرمايه گذاری، خصوصا سرمايه گذاری خارجی كاسته می شود و در مجموع، وجهه واشنگتن به عنوان قدرتی جهانی نابود خواهد شد.

آنتونيو گرالدی، رئيس يكی از بانك های خصوصی آمريكا با اشاره به رشد پولشويی در نظام بانكی اين كشور می گويد: كارشناسان پيش بينی می كنند كه ميزان پولشويی اين كشور در آينده ای نزديك به تريليون ها دلار برسد و همچنين اقدامات بيشتری برای قانونی ساختن اين پول ها صورت گيرد.

500 ميليارد دلار پول كثيف و غير قانونی كه در بانك های بزرگ آمريكا در گردش است، از كل درآمد شركت های فناوری اطلاعات ((IT اين كشور كه از پر درآمدترين شركت ها هستند، فراتر است.

همچنين ميزان اين گردش مالی ساليانه حتی از سود قراردادهای توليد كنندگان نفت آمريكا، صنايع نظامی و سازندگان هواپيما نيز بالا تر است.

سيتی بنك (Citibank)،بزرگترين بانك آمريكا با 180000 كارمند در 100 كشور جهان كه به عنوان بزرگترين بانك پولشويی شناخته شده نيز درصد بالايی از سود بانكی خود را حساب هايی می داند موجودی آنها سپرده های غير قانونی و به اصطلاح "پول كثيف" است.

ساير بانك ها و موسسه های مالی بزرگ آمريكا هم قدرت اين كشور را وابسته به پولشويی آن می دانند.

پس جالب است بدانيم كشوری كه خود و اقتصاد خود را بر جهان حاكم می داند، بر پايه چه عاملی پابرجا است... "پول كثيف" !   

 

برچسب ها: آمریکا ، اروپا ، پولشویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار