معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، نسبت به کاهش ناگهانی دمای هوا به کشاورزان هشدار داد .

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، ایرانی فام امروز در حاشیه نشست شورای مدیران این سازمان گفت: توجه نکردن به این هشدارها می تواند منجر به سرمازدگی و تلف شدن درصد زیادی از محصولات شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش اداره کل هواشناسی، از روز دوشنبه هفته جاری شاهد افت دما و برودت هوا به میزان 10تا 15درجه در شمال غرب کشور خواهیم بود که می تواند به محصولات کشاورزی آسیب برساند.

وی با بیان اینکه توجه نکردن به هشدارها و سهل انگاری برخی از کشاورزان در برداشت نکردن کامل برخی محصولات و نیز انبار نامناسب آنها، زمینه سرمازدگی و تلف شدن درصد بالایی از محصولات کشاورزی را فراهم می کند، اضافه کرد: سرمازدگی پاییزه یک پدیده طبیعی است که باعث بروز خسارات هنگفتی می شود که بخش عمده ای از این خسارات ناشی از نبود مدیریت صحیح در مزرعه توسط کشاورزان است.

ایرانی فام، ادامه داد: سرمای زودرس و افت شدید دما در پاییز و سرمازدگی پاییزه سبب وارد آمدن خسارت به سیب، ذرت سیلویی، گوجه فرنگی، سیب زمینی و هویج می شود و برداشت نکردن بموقع محصول موجبات ضرر و زیان کشاورزان را فراهم می کند، از این رو شتاب بخشی در برداشت محصولات در این فصل همواره توصیه سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان بوده است.

وی تاکید کرد: لازم است کشاورزان برای جلوگیری از وارد آمدن هرگونه خسارت به محصولات انبارشده و گلخانه ای خود مانند سیب زمینی، میوه ها و سبزی و صیفی، اقدام به افزایش استحکام اسکلت گلخانه ها با توجه به افزایش سرعت باد، تنظیم روشنایی، تهویه داخل گلخانه ها، رطوبت و دمای انبارهای نگهداری محصولات کشاورزی خود کنند.

وی گفت: کشاورزان باید میوه های ذخیره شده و سبزیجات را با استفاده از وسایل نقلیه حفاظ دار و بهداشتی به محل های امن منتقل کنند تا از سرمازدگی آنها جلوگیری شود/س

برچسب ها: هشدار ، کاهش ، دما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.