"رابرت بائر" تحلیلگر ارشد سابق سازمان سیا تأکيد کرد که دیوید پترائوس نخستین رئیس سیا نیست که درگیر رسوايي اخلاقی می‌شود؛ چرا که تاکنون چندين رئیس سابق سیا، روابطی اين چنيني داشته‌اند اما اف‌ بی‌ آی هرگز تابه امروز وارد عمل نشده بود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، از سوي ديگر افسر اطلاعاتي سابق ارتش آمريکا در گفتگو با شبکه تلويزيوني روسيه گفت: علت اصلي کناره‌گيريِ ژنرال ديويد پترائوس از رياست سازمان سياي آمريکا، قطعاً دليل ديگري به غير از خيانت وي به همسرش بوده است.  
"توني شافر"، افسر اطلاعاتي سابق ارتش آمريکا گفت، يکي از درس هايي که بايد در واشنگتن آموخت اين است که هر آنچه سياستمداران  در انظار عمومي مطرح مي کنند، کاملاً با موضوع اصلي  متفاوت است. به نظر من، در رابطه با علت کناره‌گيريِ پترائوس، فرمانده سابق ارتش آمريکا در عراق و افغانستان و همچنين رئيس سابق سازمان سيا نيز همين مسئله صادق است.  
شافر افزود، من مي‌خواهم بسيار صريح و بي‌پرده صحبت کنم؛ به عنوان مثال، ژنرال آيزنهاور، فرمانده نيروهاي آمريکايي در جنگ دوم جهاني که رهبريت عمليات اشغال ساحل نورماندي را در سال 1944 ميلادي نيز بر عهده داشت، به همسرش خيانت مي‌کرد و با زنان ديگر روابط نامشروع داشته است. اين در حالي بود که فرانکلين روزولت، رئيس جمهور وقت آمريکا از اين مسئله کاملاً آگاه بود، اما آزينهاور را از مقامش خلع نکرد يا از او نخواست که کناره گيري کند.  
لذا مسئله اي به مراتب عميق تر در اينجا (در رابطه با ژنرال پترائوس) وجود دارد. به نظر من، هنوز هيچکسي کاملاً نمي داند که علت اصلي کناره گيري پترائوس چيست. به عنوان مثال، بسياري در سازمان سيا به رياست پترائوس انتقاد داشتند.  
شافر که خودش زماني توسط سازمان سيا آموزش ديده گفت: کلاً سازمان سيا جامعه اي است که فرهنگ خاص خود را دارد و لذا تمايل دارد شخصي که قبلاً مأمور ميداني يا افسر اطلاعاتي سيا بوده و با روش‌هاي اين سازمان آشنا است به رياست يا مقامات بالاي آن برسد. لهذا، هنگامي که شخصي مانند ژنرال پترائوس از خارج از سازمان سيا به رياست آن گمارده مي‌شود و تلاش مي‌کند اين سازمان اطلاعاتي را با روش‌هاي نظامي اداره کند، مقاومت در داخل سازمان سيا در برابر او بسيار شديد مي‌شود. شايد علت کناره‌گيري پترائوس همين درگيري‌ها و مخالفت‌هاي داخلي در سازمان سيا بر‌سر رياست وي بوده باشد.
برچسب ها: پترائوس ، سیا ، رسوایی ، شافر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار