سيامك مهماندوست، تدوينگر مجموعه "كلاه پهلوي" در خصوص تدوين اين پروژه در گفتگو با خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون
باشگاه خبرنگاران؛ گفت: اولين نكته مهم در تدوين يك اثر اين است كه هر پلاني براساس ريتم كار بر سر جاي خود قرار گيرد.
وي افزود: با وجود دكوپاژ دقيق سيد ضياالدين دري، 80 درصد تدوين در زمان كار انجام شده بود و ما فقط 20 درصد را در تدوين تغيير داديم.
وي با اشاره به فشردگي كار تدوين از 2 تا 3 سال اخير، تصريح كرد: از سال 1385 درگير تدوين كار بودم و شدت آن در 2 يا 3 سال اخير بوده و هنوز فرصت بازبيني نهايي را پيدا نكردم.
مهماندوست افزود: با وجود گرفتن گاهي يك پلان بيروني و دروني به فاصله چند سال از يكديگر، خوشبختانه با وجود دكوپاژ خوب كارگردان، ما دچار مشكل خاصي نشديم.
اين تدوينگر ادامه داد: سيد ضياالدين دري حتي براي يك حركت يا سكوت هم از قبل برنامه ريزي كرده بود و كار ما در تدوين حدود 20 درصد بيشتر نبود.
مهماندوست با اشاره به اين مطلب كه ريتم كند و تند تعريف درستي ندارد، ابراز داشت: بيان ريتم تند و كند از سوي بازيگران بي معني بوده چرا كه تند و كند را مبني بر طولاني و كوتاه شدن سكانس خود مي دانند.
وي با بيان اين موضوع كه هيچ وقت نتوانستم برآيند كار خود را آن طور كه بايد بشنوم، گفت: ما هميشه در تعارف به سر مي بريم و من به عنوان يك تدوينگر هيچ گاه متوجه نشدم كه چگونه مونتوري هستم.
مهماندوست با اشاره به خوب يا بد بودن تدوين خود، تصريح كرد: من بايد از كار فاصله بگيرم تا بتوانم نقاط مثبت و منفي كار خودم را ببينم كه تاكنون اين فرصت نصيب من نشده است.
وي با اشاره به متفاوت بودن تدوين "كلاه پهلوي" با ديگر مجموعه هاي تلويزيوني، افزود: تدوين ديگر آثار حدود 6 ماه طول مي كشد ولي پروژه "كلاه پهلوي" به دليل طولاني بودن زمانش، تجربه اي جديد و قابل توجهي بود.
وي ادامه داد: من از كارگردان با تجربه اين پروژه چيزهاي بسياري آموختم و بايد بگويم كه سيدضياالدين دري هميشه به ايده هاي جوانان اهميت مي دهد.
گفتني است؛ سيامك مهماندوست تدوين مجموعه هاي "صاحب دلان"، "بچه هاي خيابان"، "قلب يخي"، فيلم سينمايي "نيش زنبور" و بسياري آثار ديگر را در كارنامه كاري خود دارد./ص