کارشناس خانواده گفت: خانواده نخستین، اصلی ترین و تاثیرگذار ترین اجتماع انسان ها است و تشکیل خانواده، قدم اول در مسیری است که از آن به زندگی مشترک یاد می‌شود.

"محمد همایون فر" در گفتگو خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با اشاره به جایگاه و نقش خانواده و الگو پذیری در خانواده های اسلامی، اظهار داشت: خانواده به عنوان مهم‌ترین نهاد تربیتی نقش بسیار مهمی در تعلیم و تربیت انسان‌های سالم دارد و  آن وقت است که می‌توان به آینده آن جامعه با داشتن انسان های مفید و موثر، امیدوار بود.

وی ادامه داد: زندگی دو انسان در برهه‌ای از زمان به هم گره می‌خورد و حاصلی که از این گره پدید می‌آید، نهادی است که بنیان فرهنگی و اخلاقی یک اجتماع را پایه گذاری می‌کند که اگر در این شروع اشتباهی صورت گیرد، نتایج وخیم آن تا مدت‌های بسیار مدید، نه تنها گریبان‌گیر خانواده تشکیل شده است، بلکه اثرات سوء آن در جامعه نیز تسری می‌یابد.

این کارشناس خانواده با بیان اینکه بین خانواده و جامعه ارتباط مستقیمی وجود دارد، تصریح کرد: انتخابی که بر اساس عقل، توافق و همدلی باشد، یک نهاد آرام متعادل و سالم را شکل می‌دهد و به تبع آن الگوپذیری درستی در خانواده حاکم می شود اما اگر این انتخاب احساسی و حساب نشده باشد، بنیان خانواده سست و ضعیف خواهد بود.

همایون فر الگوپذیری درست را در محیط خانواده به عنوان اولین محیط اجتماعی بسیار تاثیرگذار دانست و بیان داشت: امروز وجود الگوهای مختلف در جامعه که عمده آن الگوهای غربی است، در بین خانواده دیده می شود ولی آنچه می تواند این الگوها را کنترل و هدایت کند حفظ باورهای اعتقادی و تاثیرگذاری جایگاه پدر و مادر در خانه است.

این مقام مسئول عمده زندگی امروز خانواده ها را متاثر از رسانه ها عنوان کرد و اذعان داشت: توجه به الگوها که برگرفته از رسانه ها، دوستان و آشنایان، فیلم های تلویزیونی و بسیاری دیگر از موضوعات است، می تواند در سبک زندگی فرد چه در پوشش، تغذیه، بهداشت، ارتباط دوستی و غیره موثر باشد.

وی به باورها و الگوپذیری های غربی انسان ها در زندگی فردی اشاره کرد و گفت: این باورها به 5 مورد تقسیم می شود و اگر نتوانیم این پنج مورد را کنترل و هدایت نماییم، هر انسانی با هر درجه اعتقاد هم که باشد با شکست مواجه می شود.

همایون فر یکی از این باورها را تخیل و ترویج آرمان ها و آرزوها در زندگی دانست و بیان داشت: امروزه بسیار شاهد هستیم که جوانان و نوجوانان به دنبال باورها و آرمان های خود هستند و همین باورها موجب ایجاد افکاری می شود که آنان را از مسیر حقیقی زندگی دور می سازد.

کارشناس خانواده من گرایی و فرد گرایی را دومین نوع الگو پذیری غربی عنوان و تصریح کرد: گاها در زندگی مشاهده می شود که برخلاف گذشته، انسان ها به دنبال این هستند تا حرف و سخن آنان مورد تایید قرار گیرد و فارغ از جمع گرایی به دنبال فرد گرایی هستند و همین امر آنان را از جمع ها دور و تنها می کند.

وی لذت طلبی و تفاخر را نیز از دیگر الگوهای غربی در بین خانواده ها دانست و گفت: در خانواده ها و یا افراد خانواده بسیار دیده می شود که به دنبال لذت ها و تفاخر هستند و هر اقدامی که از سوی آنان صورت می گیرد یا باید مورد توجه و علاقه آنان باشد و یا زمینه توسعه و پیشرفت آنان را فراهم کند درحالی که زندگی تنها رسیدن به لذت ها نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: مصرف گرایی و تنوع طلبی پنجمین الگوی غرب است که در صورت بی توجهی به آن زمینه پوچی و نابودی فرد را به همراه دارد زیرا در تنوع طلبی انسان به دنبال رشد ابزارها است در حالی که این ابزارها هستند که باید زمینه رشد فرد را فراهم کنند.

همایون فر با اشاره به نقش پدران و مادران، خاطرنشان کرد: نباید این نکته را از نظر دور داشت که فرزندان امروز ما پدران و مادران فردا هستند و تأثیری که ما امروز روی آنان می‌گذاریم، ممکن است اثراتش تا چند نسل ادامه داشته باشد و تأثیر مستقیم خود را بر جوامع آینده نیز تحمیل کند.

وی گفت: امروز فرد فرد ما که تشکیل دهنده خانواده‌ها و جامعه پیرامونمان به حساب می‌آییم، مسئول فرداهای نسل‌های بعدی نیز هستیم، همان طور که نسل‌های گذشته تأثیرگذار بر هر آنچه که ما امروز هستیم، بوده‌اند./س

برچسب ها: خانواده ، اجتماع ، انسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.