مشهد/

راه های درمان نفخ

سندرم روده تحریک پذیر نوعی ناراحتی مربوط به روده است که یک اختلال عملکردی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد در مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر یا «IBS»، روده ها بیش از حد حساس است. این اختلال دارای علایمی است از جمله نفخ که یکی از شایع ترین عوارض جانبی آن محسوب می شود.

برخی افراد هنگامی که دچار نفخ می شوند سایز لباس آن ها بالا می رود. اگر چه درمانی برای «IBS» وجود ندارد اما می توان آن را کنترل کرد. حذف کردن غلات فیبردار مانند نان های سبوس دار، جودوسر، بیسکویت، نان سفید، کیک و... ۳۰ تا۴۰ درصد از علایم را تسکین می دهد. مصرف ماست های پروبیوتیک نیز در کاهش علایم موثر است. مصرف قرص های مسهل با تجویز پزشک برای این افراد مفید است.

در زنان باردار، میزان هورمون پروژسترون افزایش پیدا می کند. این حالت باعث کند شدن حرکت روده می شود، غذا کندتر هضم می شود و در نتیجه نفخ و احتمالاً یبوست به وجود می آید. اما با ورزش کردن به ویژه پیاده روی روزی ۳۰ دقیقه می توان کار کرد روده را بهبود بخشید. مصرف مایعات، میوه، سبزی و غلات سبوس دار برای درمان یبوست مفید است.

نفخ مزمن و احساس سیری و درد معده از علایم این نوع سرطان است. از آن جا که علایم آن مبهم است، دیرتر تشخیص داده می شود و در نتیجه به سختی می توان آن را درمان کرد. بنابراین بهتر است که به علایم آن توجه کرد.«انون جونز»، متخصص سرطان می گوید: علایم اصلی سرطان تخمدان، نفخ مزمن و بزرگ شدن شکم است. شکم دردهای مزمن و مکرر، مشکل در هضم غذا و ادرار را جدی بگیرید. اگر چه احتمال جدی بودن آن ضعیف است، اما بهتر است بررسی لازم انجام شود./س

یوسف زاده

برچسب ها: سندرم ، روده ، تحریک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.