لوس‌آنجلس ميزبان ايده‌هاي جنون‌آميز مهندسان و طراحان خودرويي است كه با محصولاتشان چشم‌ها را به خود مي‌دوزد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از بازار خبر  این فقط یک نمایشگاه خودرو نیست. اینجا محل گردهمایی دیوانگان تیونینگ و تیونینگ‌های دیوانه‌‌کننده است. نمایشگاه SEMA (مخففSpecialty Equipment Market Association به معنی انجمن تخصصی بازار تجهیزات) محلی است برای حضور آنها که خود را در چارچوب استاندارد نمی‌بینند. در سِما، این طراحی‌های انتزاعی و نامتعارف است که در دستور کار قرار می‌گیرد. اهالی این گردهمایی می‌آیند تا هنر تیونینگ را به زبان مادری‌اش ترجمه کنند.

این نمایشگاه نخستین بار در سال 1963 برگزار شد. خودروهایی ساده با ایده‌های اولیه که البته خیلی هم جذاب نبودند. سما کار خود را با چند شرکت شروع کرد ولی این اواخر کسانی که با این نمایشگاه همکاری می‌‌کنند 6 هزار و 383 شرکت برآورد شده‌اند. صنعت بزرگ تیونینگ سالانه 27.8 میلیارد دلار جابجایی مالی دارد. تمرکز اصلی در این نمایشگاه بیشتر روی بازسازی خودروهای کلاسیک، عضلانی‌های آمریکایی، خودروهای لوکس، اسپرت‌ها، درگسترها، کامیون‌های سبک، آفرودها، شاسی‌بلندها و این اواخر موتورسیکلت است.  

ILX

زیرمجموعه هوندا نسخه‌ای تمام مسابقه‌ای را برای مسابقات 25 ساعته Thunderhill تدارک دیده است. کوپه‌ای که با دستکاری‌های فراوان آماده ورود به پیست است. آکورا برای تیونینگ این خودرو از رینگ های Enkei، سیستم تعلیق H&R و تایرهای گودریچ استفاده کرده است. بال عقب با ارتفاع بالا و بال جلوی چسبان به زمین نشان از قدرت مانور مهارنشدنی این خودرو می‌دهد.

 


COPO Convertible

 یکی از بهترین شرکت‌هایی که در مسابقات درگ شرکت می‌کند، کوپو است که این بار با یک کاماروی روباز به لوس‌آنجلس آمده است. این خودرو با رنگ زیبای نارنجی، و فرم زیبای قسمت روباز خود چشم هواداران به به خود می‌دوزد. گفته می‌شود درون سینه آن یک پیشرانه 4 لیتری هشت سیلندر Vشکل به قدرت 550 اسب‌بخار بخار آرام گرفته است. مثل مدل‌های دهه 70 میلادی جعبه‌‌دنده آن 3 سرعته موسوم به 400 اتوماتیک است.

 

Camaro HotWheel

در آخرین همکاری شورولت و کمپانی تیونر هات‌ویل، کاماروی زیبایی متولد شده است. کوپه‌ای دلفریب با طراحی باوقار و رنگ‌آمیزی منحصر به فرد. کاماروی فوق با استادی تمام یک گام مدرن‌تر و اسپرت‌تر شده است. به خصوص رینگ‌های عریض مشکی‌رنگ که هماهنگی خاصی با چراغ‌های جلو دارد. بد نیست بدانید هات‌ویل مجموعه کاملی از ماکت‌های مختلف این خودرو را نیز برای مجموعه‌داران آماده کرده است.

Accord HFP


 

هوندا موتورز نسخه به روز شده آکورد را برای سما آماده کرد. شرکت تولیدکننده تاکید کرده است که عرضه این مدل بسیار محدود خواهد بود. رینگ‌های 19 اینچی، بال عقب اسپرت، فنربندی خوابیده و گلگیرهای باد داده شده از ویژگی‌های ظاهری این خودرو محسوب می‌شوند. قرار است تنها 500 دستگاه از این آکورد با پیشرانه شش سیلندر تولید شود. قیمت نصب این مدل‌ها 4650 دلار است.

 

Viper Mopar

آنهایی که آمریکایی‌باز هستند موپار را خوب می‌شناسند. تیونری خوش‌ذوق که اغلب روی فورد و دوج پروژه‌های چشم‌گیری را انجام می‌دهد. نسل آخر وایپر محبوب هم توسط این تیونر برای نمایشگاه سما آماده شد. خودرویی که انجام همه این تغییرات حدود 10 هزار دلار برایش هزینه دارد. وایپر فوق با پیشرانه‌‌ای هشت سیلندر Vشکل به قدرت 640 اسب‌بخار می‌تواند جوابگوی همه نیازهای مشتریانش باشد.

 

Magneti Marelli

فیات ایتالیا جدیدترین نسخه این خودرو را با رنگ‌‌آمیزی ابداعی نقره‌ای کروم معرفی کرد. کوپه سایز کوچکی که فیات آن را برای کافه ریسر ایتالیا آماده کرده است. به نظر می‌رسد برای طراحی این خودرو از یک استاد هنر گرافیک استفاده شده است. چراکه فرم رینگ‌ها، غربیلک فرمان و صندلی‌ها وحتی داشبورد چه از نظر طراحی و چه از نظر رنگ‌بندی در اوج زیبایی در نظر گرفته شده است. گفته می‌شود پیشرانه این خودرو بدون تغییر 1.4 لیتری توربو جت 140 اسب‌بخاری است.

 

Karma 3m

اینکه یک خودروی هیبریدی در نمایشگاه سما دیده شود نشان از اهمیت این نوه از محصولات دارد. اگرچه  تغییرات ظاهری این خودرو بسیار ساده هستند ولی باز هم می‌توان نظم زیبایی را بین فرم رینگ‌ها و جلوپنجره لوزی‌شکل آن مشاهده کرد. ترکیب زیبای رنگ زرد خورشیدی و مشکی می‌تواند الگویی برای نسخه‌های بعدی فیسکر باشد.

 

Mustang XXs

چه کسی می‌تواند نبود ماستنگ را در سما تاب بیاورد؟ این فورد اکنون با رنگ مشکی مات و رینگ‌های طلایی خود را وارد دنیای جدیدی می‌بیند. ریزه‌‌کاری‌های جالبی نیز در روی ستون اول و حتی روی قاب آینه‌های آن دیده می‌شود. برای طراحی مجدد این خودرو از 40 شرکت مختلف تیونینگ کمک گرفته شد. حتی سوپرشارژر تقویت‌کننده پیشرانه آن نیز از ابتدا مهندسی شده است.

 

Veloster Velocity

حضور هیوندای کره جنوبی در بین بزرگان نشان از پیشرفت آن دارد. ولاستر توربو هدیه‌ای بود به سبک آسیایی‌های ارزان‌قیمت. بازسازی چشم‌نوازی که روی بدنه آن انجام شده است نمی‌تواند دست کمی از رقبای اروپایی و آمریکایی‌اش داشته باشد. برجستگی‌های زیبای روی بدنه  و استفاده بجا از پوشش قرمز روی بال عقب و آینه‌ها، ایده خلاقانه هیوندای برای ولاستر بود. برای این خودرو از یک پیشرانه شارژ شده 400 اسب‌بخاری با 350 پوندفوت گشتاور استفاده شده است.

 

Six Pack

بازگشت جیپ به سما با یادآوری هنر آفرود این برند بوده است. شاسی‌بلند زیبای Wrangler با رنگ‌آمیزی خاکستری خود،‌رنگلر را به دهه 60 میلادی جیپ برده است. رینگ‌های مشکی با تایرهای عریض چهار فصل که از آج‌های بزرگ بهره می‌برند، به مخاطب می‌گوید که هنوز هم می‌تواند سلطان کوهستان باشد. داخل کابین این خودرو بدون هیچ‌گونه اغراقی شامل شش صندلی ساده چرمی است.
 

Dunham Challenger

هر بار که به قد و بالای دوج چلنجر نگاه می‌کنیم، دوران طلایی عضلانی‌های آمریکایی به یاد می‌آید. یکی از بزرگ‌ترین سواری‌های حال حاضر دنیا با رنگی بسیار استثنایی در غرفه Jeff Dunham حضور یافته است. پیشرانه آن را شرکت موپار طراحی کرده است. پیشرانه‌ای 426 کیوبیک اینچی با 515 اسب‌بخار نیرو و 490 پوندفوت گشتاور. باورکردنی نیست که زیر این خودرو از رینگ‌های 22 اینچی استفاده شده است.

 

Super Duty


رکورددار پرفروش‌ترین پیکاپ دنیا حالا با ظاهری ترسناک وارد شده است. نسخه غول‌آسای F250 XLT  با سیستم تعلیق بزرگ بادی Kelderman تولید شده است. حتی ندید هم می‌توان گفت که با این فورد می‌توان از هر دست‌انداز و جاده‌ای عبور کرد. وینچ‌ها و دستگیره‌های متعددی که روی این خودرو نصب شده، مطلب فوق را تصدیق می‌کند.
 

Spec-B 

لوگوی طلایی رنگ شورولت از دور پیداست. جنرال موتورز به عنوان شرکت مادر برای مسابقات خودروهای کوچک کلاس B‌ این Sonic‌ زیبا را آماده کرده است. هاچ‌بک توانمندی که این قابلیت را دارد که بعد از آن در رقابت‌های SCCA و Grand-AM نیز شرکت کند. گفته می‌شود پیشرانه آن 1.8 لیتری توربوشارژ شده به همراه جعبه‌دنده‌ای 5 سرعته دستی است.

 

HRE Rims 

تیون‌کاران کجا هستند، رینگ‌های جدید شرکت اچ.آر.ای رونمایی شد. مدل جدید با تمرکز روی طراحی 5 پره که هر پره دو شاخه است، طراحی می‌شود. شرکت آن را خانواده Vintage‌ نامیده است. نکته حیر‌ت‌انگیز درباره این خودرو آن است که در قسمت‌های از رینگ فیبر کربن CF2‌ تزریق شده تا علاوه بر استحکام، وزن پایینی نیز داشته باشد. رینگ‌های جدید در اندازه 19 تا 22 اینچی با وزنی 25 درصد کمتر از نسخه‌های آلومینیومی عرضه می‌شوند.

 


FR-S

مجموعه‌ای سه گانه از بهتری سایون‌های FR-S توسط تویوتا برای نمایشگاه سما تدارک دیده شد. کوپه‌های اسپرتی که شاید در ظاهر یکسان باشند ولی کاربری‌اشان متفاوت است. مثلاً یکی مختص مسابقات دریفت، دیگر مخصوص رالی سرعت و آخری مخصوص مسابقات درگ طراحی شده است. این تنوع مدل‌ها نشان از پلت‌فرم موفق این خودرو دارد که با هر الگویی سازگار است.

 


DragQuoia

یکی از بمب‌های سما همین تویوتا بود. یک هیولای واقعی. شاسی‌بلندی که تا دندان مسلح شده است. تویوتا و همکاران تیونرش برای این خودرو از یک پیشرانه TRD هشت سیلندر Vشکل به قدرت 650 اسب‌بخار استفاده کرده‌اند. با لطف همین قوای محرکه درگ‌کویینا مسافت 400 متر را در 9 ثانیه طی می‌کند. پدیده‌ای باورنکردنی از یک خودرو نامتعارف ژاپنی. بد نیست بدانید زیر این پوشش خشن مدل Sequia قرار گرفته است.

R8 GT

و این هم مدل 1000 اسب‌بخاری سوپر اسپرت آئودی که توسط تیونر Underground Racing به این مرز رسیده است. مدل استاندارد این خودرو می‌توانست 560 اسب‌بخار نیرو تولید کند. در فاز اول تیونینگ قدرتش به مرز 700 اسب‌بخار رسید و بعد از آن توانست 1000 اسب‌بخار را ثبت کند. البته در این میان تخصص اصلی آندرگراند ریسینیگ یعنی نصب دو توربوشارژر را نیز نباید از یاد برد. در صورت بهره‌گیری از سوخت ویژه مسابقه و اندکی دیگر دستکاری می‌توان توان نهایی را تا مزر 1500 اسب‌بخار نیز بالا برد.

 

Ram KTS

کرایسلر دو سال پیش در همین نمایشگاه از Ram Runner رونمایی کرده بود. پیکاپ اسپرتی که با اقبال روبه‌رو شده بود. اکنون تیم مهندسی به اسم VWerks نسخه دیگری از این خودرو را با توانمندی‌های جدید راهی نمایشگاه کرده است. با بالا آوردن ارتفاع سیستم تلیق می‌توان پیش‌بینی کرد توان آفرود به خصوص صحرانوردی این خودرو بالاتر می‌رود. پس می‌توان امید داشت این رام در مسابقات Bajaj شرکت می‌کند. دوج به عنوان زیرمجموعه کرایسلر برنامه دارد نسل جدید این خودرو را تا سال 2013 رونمایی کند. فنربندی این خودرو را شرکت Kore طراحر کرده است.


 

RK Concept در

نمایشگاه سما فقط این خودروها نیستند که فرصت عرض اندام دارند. می‌بینید که موتورسیکلت‌ها نیز تیون می‌شوند. در مسابقاتی موسوم به دریفت موتورسیکت‌ها، درست مثل خودروها آنها دریفت می‌کشند و امتیاز می‌گیرند. شرکت آر.کی مدل‌های مفهومی زیبایی را طراحی کرده است که به نظر می‌رسد در صورت تولید نهایی می‌توانند عناوین خوبی را در این مسابقات به دست بیاوردند. در طراحی این موتورها از استیل خام براق به همراه تایرهای بزرگ عقب استفاده شده تا شبیه خودروهای عضلانی به چشم بیایند.

 

DMC LP900

حیف می‌شد اگر لامبورگینی را در این نمایشگاه نمی‌دیدیم. تیونر بنام دی‌.ام.سی با معرفی LP900 شایعات بسیاری را برانگیخت. نخست آنکه بر اساس نام‌گذاری‌های مرسوم لامبورگینی عدد 900 در نام این خودرو نشان‌دهنده قدرت خروجی آن است. جدا از این مسئله، اضافه شدن قطعات و ملزومات آئرودینامیک می‌گوید که این خودرو قرار است در سرعت‌های بالا مورد استفاده قرار بگیرد.

 

Sand Trooper این

کارها است که دوست‌داران جیپ را سال‌ها مجذوب خود کرده است. یک رنگلر زیبا با رینگ‌ و لاستیک‌هایی فوق‌العاده که هر مسیر و جاده‌ای را به چالش می‌کشد. به عنوان یک خبر خوب برای هواداران این برند، باید گفت که پیشرانه و کلیه قسمت‌های قوای محرکه این خودرو توسط Mopar چیره‌دست طراحی شده است. صحبت بر سر پیشرانه‌ای 5.7 لیتری هشت سیلندر Vشکل است که هنوز نمی‌دانیم خروجی‌اش چند اسب‌بخار می‌شود. 

Justice League

غرفه کیا موتورز با 5 خودروی رنگارنگ، ‌متنوع‌تر از همیشه بود. خودروساز موفق آسیایی با مدل‌هایی چون Forte، Soul، Rio، Koup و Optima که همگی با لباس‌های اسپرت و جوان‌پسند آمده‌اند. در این بین،‌اوپتیما با پوشش یک دست مشکی بت‌من خود بیش از دیگر اعضای خانواده‌اش به چشم می‌آمد. کیا موتورز در اقدامی تحسین‌برانگیز پس از نمایشگاه این خودروها را برای یک موسسه خیره‌ در آفریقای جنوبی به حراج می‌گذارد.

 

LFA Nürburgring

 اولین و آخرین ابرخودروی لکسوس زیرمجموعه تویوتا، با نام پیست معروف نوربرگ‌رینگ آلمان آمده تا نشان دهد قرار است یکی از بهترین‌ لوکس‌های اسپرت است. لکسوس فوق در اوج سادگی فقط با تعویض رینگ‌ها؛ اضافه شدن بال عقب و تعبیه چند هواکش  طراحی شده است. مدل ال.اف.ای به قدری دارای ریزه‌کاری‌های بصری بود که خیلی سخت می‌توان چهره‌اش را خشن‌تر کرد. گفته می‌شود توان نهایی این کوپه 562 اسب‌بخار است.

 


CX-5

گروه سه نفره مزداهای مدل CX-5 یکی از بهترین غرفه‌های سما را تشکیل داده بودند. مثلث زیبای شاسی‌بلندهای سایز متوسط که با تجهیزات جدید حالا می‌توانند ادعای آفرود بودن، کنند. در حقیقت مزدا این مدل‌ها را برای علاقه‌مندان به موج‌سواری طراحی کرده است. چرخ 20 اینچی همه این مدل‌ها با تایرهای  گودیر مدل Eagle F1 پوشانده شده‌اند. طبق اطلاعات بدست آمده پیشرانه‌اشان نیز 2.2 لیتری با جعبه‌دنده شش سرعته دستی است.

Giovanna Spider

در غرفه رینگ‌های جیووانا،‌ یک دستگاه فراری 458 Spider‌ می‌درخشید. اسب سرکشی که با رنگ منحصر به فرد طوسی مات بیش از پیش خیره‌کننده شده بود. شرکت جیووانا به صورت سفارشی برای این ابرخودرو از مدل جدید CFG 5 پره خود بهره برده بود. رینگی بسیار ساده و در عین حال اسپرت و با وقار. بعید به نظر می‌رسد شرکت فوق این جرات را داشته تا در قوای محرکه این هیولای ایتالیایی دستکاری کند.

Hurst Trans AM

می‌دانید که دیگر خودرویی از برند پونتیاک تولید نمی‌شود. شاید محبوب‌ترین مدل این شرکت ترنس‌ام باشد. مدلی که اکنون توسط عده‌ای هنرمند با طراحی مدرن بازآفرینی شده است. هم‌چنان می‌توان ترکیب رنگ زمینه مشکی و آن عقاب و آن رینگ‌های طلایی‌رنگ را مشاهده کرد. اگر این خودرو به صورت رسمی تولید می‌شد، رقیب جدی شورولت کامارو و فورد ماستنگ به حساب می‌آمد. گفتنی است برای این این خودرو از سیستم تعلیق Eibach‌ و تایرهای مسابقه‌ای پیرلی مدل P-Zero استفاده شده است.

Power Wagon بین سال‌های 1946 تا 1980 میلادی دوج آمریکا یک پیکاپ سایز بزرگ را برای انجام فعالیت‌های سنگین تولید می‌‌کرد. در حقیقت این مدل بیشتر یک کامیون بود تا یک پیکاپ. نمایشگاه 2012 سما با حضور نمونه بازسازی شده و فوق‌العاده تمیز این خودرو رنگ و بویی دیگر گرفت. پوشش رنگ سبز موسوم به ارتشی آن در کنار رینگ و لاستیک بزرگ و عریضش چهره پرابهتی به پاور واگن بخشیده بود.


 

برچسب ها: شگفتی ، دنیا ، تیونینگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار