رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي آذربايجان شرقي اظهار داشت: مرمت مدرسه اكبريه بازار تاريخي تبريز در مراحل پاياني قرار دارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدي افزود: مرمت اين بناي قاجاري از مدت ها پيش آغاز شده و به زودی آماده بهره برداري مي شود.

وي با اشاره به مرمت هاي انجام گرفته روي اين مدرسه تشريح كرد: تعويض و مرمت درب و پنجره ها و مرمت كاربندي ها،عايق كاري، نم زدايي روي اين بنا صورت گرفته است.

محمدي اجراي تاسيسات و سيستم گرمايشي و سفيدكاري را از ديگر اقدامات در دست اجراي مرمت گران سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان بر روي اين اثر ثبتي و تاريخي عنوان كرد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان در تشريح ويژگي هاي اين بنا اظهار داشت: مدرسه اكبريه در دو طبقه همكف و اول به صورت تك ايواني ساخته شده و يكي از ورودي هاي آن به ميدان صاحب الامر بازار تبريز گشوده مي شود.

محمدي خاطرنشان كرد: بدنه بنا آجري و با پنجره هايي چوبي است كه كاربندي هاي زيبايي با نقوش برجسته ايوان آن را پوشانده است.

وي موقعيت قرارگيري مدرسه اكبريه را در ميدان صاحب الامر، شمال مهرانه رود و ابتداي بازار مسگران بازار جهاني و تاريخي تبريز عنوان كرد و گفت: اين بنا در سال 1266 هجري قمري از سوي ميرزا علي اكبر خان، يكي از سرشناسان شهر تبريز ، مترجم و دبير كنسولگري روس بنياد نهاده شده است.

يادآور مي شود، بازار ثبت جهاني شده تبريز، با داشتن بیش از 160 عنصر، از 16 راسته، 14 دالان،

20 تيمچه، 25 سرا و 14 مسجد تاريخي تشكيل شده است. /س

برچسب ها: مرمت ، مدرسه ، اکبریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.