رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور گفت: هزينه وارد بر بخش سلامت جامعه 7/67 درصد کل هزينه تصادفات است که 7/4 درصد توليد ناخالص ملي می باشد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر غلامرضا معصومی گفت: هزينه حوادث ترافيكي بر اساس آخرين مطالعه انجام  شده در كشور (1386) معادل 180000ميليارد ريال يعني معادل 7 درصد توليد ناخالص ملي است  اين يعني بيش از 10 برابر بودجه كل ساخت و نگهداري راه هاي كشور است.

وی افزود: بر اساس اين مطالعه، هزينه وارد بر بخش سلامت جامعه 7/67 درصد کل هزينه تصادفات است يعني 7/4 درصد توليد ناخالص ملي كه شامل هزينه فوت، معلوليت، از دست رفتن کيفيت زندگی و آثار فرهنگی و اجتماعی ( 2/50 درصد)، هزينه های پزشکی مصدومين ( 11 درصد)، هزينه زمان از دست رفته (1/5 درصد) و هزينه اختلال در جامعه و محل کار و لزوم جايگزينی نيروی کار (5 درصد) است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور در ادامه گفت: بر اساس آخرين يافته ها، هزينه متوسط براي يك جرح سبك (8/140)، جرح متوسط (6/146) و جرح شديد (9/406) ميليون ريال است.

وی گفت: بر پایه این گزارش، دهه ایمنی جاده ای، سالهای 1390 تا 1399 است که از طرف سازمان ملل متحد، به عنوان دهه اقدام برای کاهش حوادث ترافیکی، نامگذاری شده است. در کشور ما نیز همزمان با شروع برنامه در دنیا، با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نمایندگان ارگانهای مسئول از سال گذشته آغاز  شد.

گفتنی است: در راستاي فعاليتهاي مرتبط با دهه ايمني جاده اي نخستين جلسه هم انديشي محاسبه بار حوادث ترافيكي از منظر سلامت در مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي كشور با حضور نمايندگان سازمانها و ارگانهای درگیر در این امر اعم از، راهور ناجا، مركز مديريت راه هاي كشور، سازمان پزشكي قانوني، سازمان بهزيستي، ستاد مردمي رسيدگي به امور ديه و كمك به زندانيان، سازمان جهاني بهداشت و اداره هماهنگي وبرنامه ريزي بيمه هاي سلامت از دفتر استاندارد و تعرفه سلامت برگزار شد./ح
برچسب ها: تصادف ، هزینه ، سلامت ، جاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار