سالانه 50درصد مرگ های مغزی باید به اهدا برسند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، رییس شبکه فراهم‌آوری پیوند از مرگ مغزی ایران در هجدهمین گردهمایی سالانه مدیران انجمن‌های سراسر کشور در زنجان، بابیان این مطلب گفت: متأسفانه عده‌ای از هم‌وطنان در نقطه آخر قرار می‌گیرند، جایی که زجر زیادی می‌کشند و سالانه 25 درصد بیماران در لیست انتظار پیوند ریه فوت می‌کنند که هر کشوری بر اساس بیشترین تعداد جمعیت، تعداد عضو بیشتری اهدا می‌کند.

نجفی‌زاده افزود : طبق آمار رسمی کشور سالانه 3 تا 6 هزار مرگ مغزی وجود دارد که اگر تنها 20 درصد این فوتی‌ها اهدای عضو می‌کردند نه تنها نیاز تمام بیماران نیازمند پیوند ریه قلب و کبد برطرف می‌شد، بلکه با توجه به این مهم هیچ نیازی نبود که انسان‌های زنده کلیه اهدا کنند تا بیماری از دیالیز نجات پیدا کند.

 

وی تصریح کرد: طبق آمار جهانی هیچ بیمارستانی نمی‌تواند ادعا کند که مرگ مغزی ندارد. در بیمارستان‌هایی که دارای بخش مغز و اعصاب هستند 16 درصد مرگ‌های ICU، اول مرگ مغزی می‌شوند، سپس فوت می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: در سال‌جاری اهدای کلیه به 700 رسیده است و واحد پیوند دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی رو به پیشرفت قدم گذاشته است و با توجه به فعالیت‌های آموزشی مختلف که برای اقشار گوناگون در جامعه انجام داده‌ایم، آمار رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو از 32 درصد به 94درصد رسیده است.

نجفی زاده با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: طبق مطالعات به عمل آمده تنها 2/66 درصد پرسنل ICU در بیمارستان‌ها از واقعیت مرگ مغزی آگاه بودند، در حالی که این آمار در اسپانیا در بین مردم عادی 2/86 درصد از این موضوع اطلاع داشتند./س

 

برچسب ها: اهدا ، مرگ ، مغزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.