ضرورت تدوین برنامه راهبرد مشخص برای شناخت پتانسیل های دریاهای ایران از مهمترین چالش ها در فناوری دریا است .

اکبر شهر باف دروازه نوی، عضو هیات علمی موسسه ملی اقیانوس شناسی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران گفت:  کشور ما با سواحل طولانی، جزایر متعدد و دریاهای پیرامونی و همچنین دسترسی به اقیانوس، دارای یکی از بزرگترین منابع تولید کار و ثروت در جهان است.

وی افزود: وجود دستگاه ها، موسسات و مراکز پژوهشی همراه با کادری متخصص در حوزه علوم و فنون و مهندسی دریا و همچنین تجهیزات و امکانات مدرن، ایران را در زمینه علمی به  کشوری مقتدر و مطرح در منطقه و نیز در سطح بین المللی تبدیل کرده است.

شهرباف به موضوع دوره های آموزشی کاربردی و برقراری تعامل با سازمان هایی چون علوم و فنون دریایی اشاره کرد و گفت: ضرورت تدوین برنامه راهبردی مشخص برای شناخت پتانسیل های دریاهای ایران، نیاز به برگزاری دوره های آموزشی کاربردی و ایجاد تعامل مناسب با ارگان ها و سازمان های ذیربط در حوزه علوم و  فنون دریایی از مهمترین چالش های پیش رو در فناوری دریا است چنانچه بدون شک برای رسیدن به اهداف کلان ملی در تحقیقات و پژوهش، نیرو و تفکر انسانی متخصص و منابع بزرگ تولید کار و ثروت برنامه راهبردی مشخص و منسجم مورد نیاز است.

وی اظهار داشت: این برنامه با به کارگیری قابلیت ها به دنبال محصولی خواهد بود تا با تلاش محققان و متولیان امر به کالاهایی تبدیل شود که در زندگی مردم موثر باشد.

** ایجاد صنایع مرتبط با توانمندی آب دریا در دستور کار قرار گرفته است

شهر باف در ادامه با ارائه 2 الگو در حوزه پتانسیل های دریاهای ایران گفت: شناخت پتانسیل های موجود در دریا، توسعه و ارتقای زیستگاه آبزیان برای صیدهای محلی و صنعتی، ایجاد صنایع مرتبط با توانمندی آب دریا و مناطق ساحلی از مهمترین برنامه هایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی به طرح های کلان در خصوص موسسه ملی اقیانوس شناسی اشاره کرد و افزود: با اشاره به طرح های کلانی که در خصوص موسسه ملی اقیانوس شناسی در حال انجام است می توان این طور بیان کرد که فناوری می تواند در توسعه ثروت و کار آفرینی از دریا نقش بسزایی ایفا می کند.

شهر باف خاطر نشان کرد: فناوری ریشه در تمامی حوزه ها و تخصص ها با انجام پروژه های بزرگ چند تخصصی از قوه به فعل تبدیل می شود و نقش اساسی در توسعه ثروت و کار آفرینی در دریا ها را حاصل می شود./ح

برچسب ها: دریا ، پتانسیل ، فناوری ، طرح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار