تنها درنای سیبری با نام «امید» امسال هم به سواحل فریدون‌کنار آمد تا همچنان این امید به آگاهی مردم محلی برای استمراز زندگی این گونه نادر استمرار پیدا کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، درنای سیبری به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شوند که گروه غربی آن برای یافتن زیستگاه در فصل تابستان به شمال ایران می‌آیند.

از گروه مرکزی در سال ۱۹۹۲ تنها یک جفت باقی مانده بود و آخرین آن‌ها آخرین بار در سال ۲۰۰۲ دیده شده و احتمالا این گروه منقرض شده است.
از جمعیت غربی آن نیز که تابستان به شمال ایران می‌آمدند از زمستان ۲۰۰۷ تاکنون تنها یک پرنده باقی مانده‌است که زمستان‌ها به تالاب فریدون‌کنار می‌آید.

مسیر مهاجرت این یک پرنده از فریدون‌کنار به سوی سواحل غربی دریای خزر ادامه پیدا کرده و پس از گذشتن از استان گیلان، جمهوری آذربایجان، داغستان، و منطقه آستراخان روسیه به سوی شمال قزاقستان رفته و سپس تا رودخانه اوب در نزدیکی اقیانوس منجمد شمالی ادامه می‌یابد.

«امید»، برای پنجمین سال متوالی در فریدونکنار فرود آمده‌است. «امید» آخرین درنای باقیمانده سیبری است. حفاظت از این پرنده یکی از نگرانی‌های دوستداران حیات وحش است. گفته می‌شود آگاه‌سازی جامعه محلی در مورد درنا و سایر پرندگان از مهم ترین اقدامات برای مراقبت از این پرنده به حساب می‌آید.

در حالی که امید، تنها درنای باقیمانده از درناهای مهاجر سیبری، چند روزی است برای گذراندن زمستان به فریدونکنار بازگشته است، اقدامات حفاظتی برای مراقبت از این پرنده بیشتر شده‌است. بر همین اساس انجمن حفاظت از درنای سیبری بیش از هرچیز به آگاه‌سازی مردم محلی در مورد اهمیت درنای سیبری روی آورده است.

«الن ووسالو توکلی»، مدیرعامل انجمن حفاظت از درنای سیبری در گفت و گو با پایگاه میراث فرهنگی در مورد اقدامات حفاظتی برای حفظ آخرین درنای بازمانده سیبری گفت: «دانشجویان علاقمند با مردم محلی در مورد اهمیت درنا و سایر پرندگان گفت‌و‌گو می‌کنند و تلاش می‌کنند مردم منطقه را برای حفاظت از پرندگان ترغیب کنند.»

به گفته او، محیط زیست منطقه نیز در این مورد حساس شده و این امیدها برای حفظ «امید» را بیشتر کرده‌است.

او در مورد برج پرنده‌نگری که قرار است از کشور فنلاند به انجمن حفاظت از درنای سیبری اهدا شود، گفت: «یکی از انجمن‌های محیط زیستی فنلاند قرار است یک برج تماشای پرندگان به انجمن حفاظت از درنای سیبری اهدا کند تا گردشگران برای تماشای پرندگان و نیز امید ناچار نباشند به قلمرو پرنده وارد شوند، که این برج در نهایت تا سال آینده به ایران وارد می‌شود.»

توکلی در مورد منطقه‌ای که قرار است این برج نصب شود، گفت: «‌از آن‌جا که این اقدام بسیار تخصصی است، هنوز نمی‌توان در مورد مکان دقیق آن اظهار نظر کرد.»

به گفته او، ایران با حدود 70 میلیون نفر جمعیت هیچ برج پرنده نگری ندارد اما کشور فنلاند با جمعیت و مساحتی به مراتب کمتر دارای 450 برج پرنده‌نگری است.

گردشگران برای دیدن و عکس‌برداری از پرندگان بالای این برج‌های پرنده‌نگری می‌روند و در نتیجه به پرندگان آسیب یا استرسی وارد نمی‌شود.

برچسب ها: درنا ، سفید ، مهاجرت ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.