با توجه به نوسانات نرخ ارز و عدم مدیریت درست در بانک مرکزی جهت اختصاص ارز مرجع به دارو و تجهیزات پزشکی ، مشکلات حوزه سلامت بیش از پیش خود را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر آقاجانی، مشاور عالی وزارت بهداشت در خصوص منابع مالی حوزه سلامت که شب گذشته در برنامه نبض پخش شد افزود : منابع مالی سلامت اصلی ترین مبحث در اقتصاد سلامت است زیرا ما در حوزه سلامت با انواع مسائل مواجه هستیم که می تواند بر روی منابع مالی تاثیر گذار باشد به عنوان مثال با بیماری های غالب در جهان که علاج ندارد مواجه می شویم و درمان های آنها به گونه ای است که مدت ها باید تحت درمان باشد و همه این درمان ها هزینه بر است .

وی گفت : بر اساس یک مقایسه آماری در سال 78 سهم پرداختی مردم از جیب شان 54 درصد بود ، سهم بیمه 6/18 و منابع دولتی 21 درصد بود اما وضعیت فعلی ما با توجه به تغییراتی که در وضعیت تورم داشتیم پرداخت از جیب مردم روند صعودی داشته در حالی که طبق برنامه 5 ساله باید به کمتر از 30 درصد برسد اما اکنون این عدد به 60 درصد رسیده است.

آقاجانی تصریح کرد : در کشورهای حوزه خلیج فارس که درآمدشان از ما کمتر است اما میزان پرداخت به حوزه سلامت بیشتر است . در کشور ما میزان ورودی هزینه ای که به حوزه سلامت وارد می شود 32 درصد است که به بخش خصوصی و دولتی تزریق می شود و اما بازدهی آن در بخش خصوصی 15 درصد است .

وی با اشاره به اینکه همه ظرفیت ها در نظام سلامت برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده بسیج شده اند گفت :  بودجه ای که برای پزشک خانواده در نظر گرفته شده 220 میلیارد است که 50 میلیارد آن به وزارت بهداشت داده شده و باقی آن به بیمه ها داده شده در حال حاضر 60 هزار پزشک در این طرح ثبت نام کرده اند و  25 میلیون نفر در پرونده الکترونیک سلامت ثبت نام کرده اند و 3 میلیون نفر نیز پزشک خانواده خود را انتخاب کرده اند بنابراین اگر منابع به درستی اختصاص داده شود هیچ مشکلی در اجرای این طرح ایجاد نخواهد شد .

 وزارت بهداشت از بین 15 دستگاه اجرایی رتبه 12 را دارد

دکتر زالی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی در ادامه افزود : نگاه به حوزه سلامت باید تغییر یابد و یک نگاه آسیب شناسانه به این حوزه نشان می دهد که درسال گذشته یک کسری مزمنی در جایگاه نظام سلامت داشته ایم و درست است که پیش بینی می شد مجموعه اعتبارات سلامت 28 درصد رشد را تجربه می کند اما این رشد واقعی نبود .یک مشکل دیگر این بود که تعرفه های بخش خصوصی و دولتی با 5 ماه تاخیر اعلام شد و بسیاری از بخش ها با تعرفه سال 90 کار کردند و همین امر باعث شد ضربه اقتصادی زیادی به آنها وارد شود . مشکل دیگر این بود که مجلس 6 هزار میلیارد برای حوزه سلامت پیش بینی کرده بود که در طول سال به طور متناوب به کمک نظام سلامت برود که این اتفاق نیفتاد.

وی گفت : در حال حاضر  حوزه سلامت 1400 میلیارد از بیمه ها طلب دارد و همین امر مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. به طور کلی بودجه به دو بخش تقسیم می شود یکی بودجه عمومی و دیگری دولتی است که بودجه دولتی 3 برابر بودجه عمومی است که با توجه به بودجه کلی 60 هزار میلیاردی سهم وزارت بهداشت از این عدد بسیار کم بود و متاسفانه از بین 15 دستگاه اجرایی کشور ، وزارت بهداشت رتبه 12 را کسب کرده است .

جامعه پزشکی به سازمان های بیمه گر اعتماد ندارد

دکتر زالی در ادامه افزود : با توجه به اینکه وزارت بهداشت در ردیف بودجه بندی در جایگاه دوازدهم قرار می گیرد مشکلات زیادی برای بخش های درمانی ایجاد می شود، ارائه دهندگان خدمات دچار ورشکستگی می شوند اما در حال حاضر وزارت بهداشت و مراکز درمانی با ایثارگری در حال ارائه خدمات هستند و اگر توجهی به واقعیت اقتصادی نشود آینده نگران کننده ای در همه بخش ها ایجاد می شود.

وی خاطر نشان کرد : پاشنه آشیل نظام سلامت اعتبارات به موقع است و اگر این اعتبارات به درستی اختصاص یابد دچار مشکل نخواهیم شد اما نکته مهم این است که جامعه پزشکی به سازمان های بیمه گر اعتماد ندارند و این بدلیل عدم پرداخت مطالبات بیمه ها است.

تورم در حوزه سلامت بیش از 50 درصد است

  دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه افزود : تورم در حوزه سلامت بیش از 50 درصد است و سهم پرداختی مردم از جیبشان نیز بیشتر شده به گونه ای که اگر با کشورهای منطقه مقایسه کنیم فقط کشور افغانستان سهم پرداختی مردمشان از ما بیشتر است متاسفانه علی رغم اینکه در قانون برنامه سوم ، چهارم و پنجم منابع مالی در حوزه سلامت پیش بینی شده بود اما متاسفانه دید سلامت نگر در مسئولان وجود ندارد و به سلامت به حوزه پر هزینه نگاه می کنند و حتی ارزی که به عنوان ارز مرجع باید به دارو اختصاص پیدا می کرد به کالاهای آرایشی و حتی ماشین های لوکس اختصاص پیدا کرد.

وی گفت : لوازم مصرفی پزشکی با توجه به نوسانات نرخ ارز 245 درصد افزایش قیمت داشت ، فیلم رادیولوژی 240 درصد ، الکتروشوک 289 درصد ، گاز هلیوم 677 درصد ، صافی دیالیز 325 درصد و کیسه خون 350 درصد افزایش قیمت داشته ایم . بنابراین برای اینکه امسال مشکلات دارویی را حل کنیم 5/1 میلیارد دلار پول می خواهیم و به دلیل عدم مدیریت در بانک مرکزی ارز را به موقع تخصیص ندادند متاسفانه آمارهای دیگر نشان می دهد قیمت گاز در مراکز درمانی 11 برابر ، قیمت برق 2/7 برابر و آب 5/6 برابر شده است . همه اینها در حالی است که مجلس قانون هدفمندی یارانه ها را تصویب کرد اما دولت هر کاری  که دلش خواست کرد و سهمی که باید بخش سلامت می داد در جای دیگری هزینه کرد .

وی خاطر نشان کرد : تنها را نجات مردم و کاهش هزینه ها اجرای طرح پزشک خانواده است اما این طرح منابع مالی می خواهد و بدون آن اجرا نمی شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.