بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:
آیه ۲۱ سوره حجر

وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ.

و در جهان هیچ چیز نیست مگر آنکه گنجینه های آن نزد ماست و ما از آن‌ها جز به مقدار مقدّر و معلوم نازل نمی‌کنیم.

*بشنویم که حکیم خبیر از اسرار وحدت وجود چه خبر آورده است. سخن در این است که چون تمام وجود به ذات حق متعلق است از این رو هر چه در عالم هستی به وجود می‌رسد از خیر و خوبی و زیبایی و اختیار و قدرت و دانایی و جماد و نبات و حیوان و انسان و آسمان و زمین، همه از خزانه وجود می‌آیند.
این همه عکس خوش و نقش مخالف که نمود       یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد
(حافظ)

*هر چه نظم و هماهنگی و هارمونی و انسجام و پیوند و ارتباط و وحدت در جهان می‌بینیم هم از همان خزانه وجود متنزل می‌شوند. از این رو یک دلبر در عالم بیش نیست و یک معشوق و یک روزی‌ده و یک ارباب و و صاحب قدرت و یک قاضی و مالک یوم الدین بیش نیست.

*وقتی آن یگانه الطاف خویش را الطاف خویش را متنزل در مراتب پایین‌تر هستی می‌کند بر آن قدر و اندازه‌ای می‌نهد و آن قدر و اندازه به میزان ظرفیت و توانایی آن مرتبه نازل‌تر است چنانکه وقتی گوهر شادی که در دل عاشقی به معشوق رسیده موج می‌زند از خزانه دل او به مراتبِ دیگرِ هستیِ او نزول می‌کند برقی در چشم می‌شود که بدان برق شادی می‌گوید. آنگاه که لبخندی بر لب‌ها ظاهر می‌شود کع آن را نیز لبخند شادی می‌گویند.

*مسلم است که جای پای شیر نمی‌تواند هیبت و عظمت شیر را نشان دهد و برق چشم و شیرینی لبخند نیز نمی‌تواند جز هلالی از بدر تمام عشق را مجسم کنند و بدین سان هر چه در عالم بالا هست در عالم مادون نیز به قدر و منزلت آن عالم مادون ظاهر می‌شود و همه متعلق به همان خزانه دار کل است.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار