فعالان انگلیسی تاکید کردند باید نسل کشی مسلمانان میانمار متوقف شود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، پنج ماه از زمان آغاز آزار و اذیت گسترده و نظام مند مسلمانان میانمار سپری می شود. فعالان بین المللی روز گذشته را روز اقدام بین المللی درباره مسلمانان میانمار نامگذاری کرده بودند و بابرپایی تجمعهای مختلف در شهرهای مختلف جهان اعتراض خود را به سرکوب مسلمانان میانمار ابراز داشتند. لندن یکی از شهرهایی بود که شاهد برپایی تظاهرات فعالان بین المللی در دفاع از مسلمانان میانمار بود. شرکت کنندگان در این تظاهرات در مقابل ساختمان وزارت امورخارجه انگلیس در لندن تجمع کردند و از دولت انگلیس و جامعه بین المللی درخواست کردند تا برای متوقف کردن آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا در میانمار اقدام کنند. دولت میانمار حاضر نیست به مسلمانان روهینگیا تابعیت و شهروندی میانمار را بدهد. همین مسئله سبب شده است این افراد با آنکه از چندین قرن قبل در میانمار حضور دارند ، بلاتکلیف باشند. شرکت کنندگان در تظاهرات لندن تاکید داشتند باید پاکسازی قومی در میانمار متوقف شود.
نادیا حسین از فعالان انگلیسی در این خصوص گفت:« از سال هزار و نهصدو شصت و دو یعنی زمانی که حاکمان نظامی در میانمار قدرت را در دست گرفتند تاکنون، مسلمانان میانماری هدف آزار و اذیت بوده اند. شدت آزار و اذیت آنها بیش از هر اقلیت قومی دیگر در جهان بوده است. حاکمان میانمار می گویند این افراد مهاجرانی از خارج هستند حال آنکه نژاد این افراد از نژاد و گروه آریکانی است که اصالت میانماری دارد و درنتیجه این افراد مهاجران غیرقانونی به شمار نمی روند. این افراد همچنان بعد از چندین قرن حضور در میانمار، بلاتکلیف هستند و در برزخ زندگی می کنند. آنها با بدترین نوع از آزار و اذیتها مواجه هستند که عملا به منزله نسل کشی است.»
شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا کشته شده و تعداد قابل توجهی از آنها نیز ناپدید شده اند. روستاهای آنها نابود شده و به آتش کشیده شده است. هزاران نفر از مسلمانان میانمار نیز آواره شده اند. آنها در دوران آوارگی در اردوگاههایی بسیار نامناسب زندگی می کنند که با گرسنگی شدید و ابتلا با بیماری های مختلف مواجه هستند.مسلمانان میانمار نمی توانند به سرپناه و مواد غذایی و دارو و دیگر کمکهای بشردوستانه دسترسی داشته باشند.
مبرور احمد دیگر معترض انگلیسی در تظاهرات لندن گفت:« حدود یکصد هزار نفر از مسلمانان روهینگا از خانه و کاشانه خود بیرون رانده شده اند. این تعداد کم نیست. باید توجه داشت که چندین گور دسته جمعی در میانمار کشف شده است. این اقدامات شبیه نسل کشی است. مسلمانان روهینگا به اردوگاههایی منتقل شده اند که از نظر قومی با دیگران جدا شده اند. این اقدامات شبیه اقدامات نظام آپارتایدی در آفریقای جنوبی سابق است.»
یک فعال دیگر انگلیسی در این تظاهرات گفت:« دولت میانمار ، شهروندی مسلمانان روهینگا را از آنها ربوده است. مسلمانانی که آواره شده اند مشخص نیستند کجا رفته اند. دولت میانمار در حال نابودی قومیت روهینگا است. آنها زندگی روهینگاها را نابود کرده اند. آنها آزادیهای مسلمانان میانمار را نابود کرده اند. دولت میانمار به رسانه های بین المللی و خبرنگاران اجازه نمی دهد وارد این کشور شوند تا از وضع مسلمانان روهینگا گزارش و مطلب تهیه کنند و ببینند واقعیت بلاهایی که بر سر مسلمانان میانمار می آید چگونه است.»
به گفته مقامات سازمان ملل متحد ، مسلمانان میانمار از جمله اقلیتهایی در جهان هستند که بیشترین آزار و اذیت را متحمل می شوند. اما جامعه بین المللی برای کمک به این افراد هیچ اقدامی نکرده است.
مبرور احمد گفت:« چرا بودایی ها که یک قومیت در میانمار هستند می خواهند یک اقلیت دیگر را نابود کنند . این وضع بسیار تاسف بار است. این وضع برای دنیایی که ما در سال دو هزار و دوازده در آن زندگی می کنیم قابل قبول نیست. جامعه میانمار حاضر نیست تکثر و تنوع قومیتی را بپذیرد.»
فعالان بین المللی معتقدند اعمال فشارهای بین المللی بر دولت میانمار می تواند از شدت آزار و اذیت مسلمانان این کشور بکاهد. آنها تاکید دارند اگر جامعه بین المللی برای محافظت از این افراد به سرعت اقدام نکند و وارد عمل شود، وضع بسیار فاجعه باری در انتظار مسلمانان میانمار خواهد بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار