نمایندگان مجلس در حالی هفته جاری را به پایان رساندند که طرح سوال از رئیس‌جمهور مهمترین مسئله این هفته بود به طوری که واکنش‌های زیادی از طرف موافقان و مخالفان به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان خانه ملت در حالی هفته جاری را به پایان رساندند که پس از حدود 4 ماه در 3 جلسه علنی شرکت کردند چرا که جلسه‌های علنی روز سه شنبه که به طور موقت به جلسات کمیسیون اختصاص یافته بود از سر گرفته شد تا طبق روال گذشته بهارستان در هر هفته روزهای یکشنبه ، سه شنبه و چهارشنبه صحن علنی داشته باشد.

*جلسه علني يكشنبه

جلسه علنی روز يكشنبه بهارستان ساعت 8 و 20 دقیقه و با حضور 201 نماینده آغاز شد که ریاست این جلسه را علی لاریجانی بر عهده داشت.

 رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تلاوت قرآن ، عید غدیر را به محضر ملت و نمایندگان تبریک گفت و خاطر نشان کرد: عظمت عید غدیر خم در کلام الهی تجلی یافته و به عنوان روز اکمال و اتمام نعمت معرفی شده است.

لاریجانی هم چنین حضور پر شکوه مردم در روز 13 آبان را قابل ستایش دانست و گفت: ملت ایران با اقدام به موقع خود استقامت خویش در مقابل رفتارهای ماجراجویانه آمریکا را نشان دادند.

نماینده مردم قم در خانه ملت در ادامه بر اهمیت توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: از نصایح رهبر معظم انقلاب سپاسگزاری می‌کنم و این فرمایشات بسیار به موقع بوده و فضای سیاسی کشور را در مسیر صحیح هدایت کرد.

رئیس مجلس در ابتدای این جلسه رحلت آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی را نیز تسلیت گفت.



*فریاد "کامران استعفا"در صحن علنی مجلس

اما در اولین تذکر این جلسه حسن کامران با استناد به ماده 79 آیین نامه داخلی مجلس خواستار دفاع از گفته‌های خود مبنی بر بودجه 700 میلیاردی در مجلس شد و گفت: بودجه 745 میلیاردی برای مجلس تصویب شده است.

وی خواستار شد تا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و کمیسیون اصل 90 موضوع را بررسی کرده و گزارش را به صحن علنی مجلس ارائه کنند.

لاریجانی در پاسخ به کامران گفت: شما حرف غیرواقع می‌زنید چرا که حرف شما درست نبوده و بودجه مجلس 745 میلیارد نبوده است.

 بعد از نطق کامران نمایندگان با سر دادن شعارهای کامران استعفا خواستار اخراج وی از صحن علنی مجلس شدند.



کوچک زاده: "برو بیرون" در مجلس رویه نشود

مهدی کوچک زاده، پس از این موضوع خطاب به نمایندگان گفت: کسی در مجلس نمی‌تواند کس دیگری را بیرون کند و با لحن تند او را خطاب کند به کسانی که گفتند برو بیرون می‌گویم که این حرف ها در خور شماست چرا که ممکن است روزی همین رفتار را با شما کنند.



لاریجانی: هیئت نظارت رسیدگی کند

در ادامه این بحث رئیس مجلس به کوچک زاده گفت: از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌خواهم موضوع اظهارات کامران را در این جلسه بررسی کنند و نتیجه آن را به مجلس گزارش دهد.



حقوق نمایندگان 2 میلیون و 400 هزار تومان است

بهروز نعمتی نماینده اسدآباد خطاب به لاریجانی گفت: رسما اعلام می‌کنم که حقوق نمایندگان 2 میلیون و 400 هزار تومان است تا مردم در جریان باشند.

وی افزود: کسانی که از جاهای دیگر حقوق می‌گیرند حقوقشان بیشتر بوده و صدایشان هم در مجلس بیشتر است.



بررسی طرح تعیین تکلیف قرار داد تامین نیروی انسانی اولین دستور کار مجلس

حمید رضا فولادگر نماینده اصفهان در مخالفت با کلیات این طرح گفت: چرا هر روز قانون برنامه پنجم توسعه را اصلاح می‌کنیم و تغییر می دهیم این وادي كه قدم گذاشته‌ايم چاهي است كه عمق ندارد.

فولاد گر از نمایندگان خواست تا به این طرح رای ندهند چرا که بهتر است وارد این عرصه نشوند.



*ندیمی: چرا شخص محور شویم

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و سیاهکل در این خصوص گفت: امروز کارمندان ما از چه چیزی رنج می‌برند، نسبت به این رنج‌های بی تفاوت ماندن کار درستی نیست.



*دومین سوال از رئیس‌جمهور قرائت شد

طرح سوال از رئیس‌جمهور از سوی هیئت‌رئیسه قرائت شد که فراکسیون اصولگرایان در حال رایزنی برای بازپس گیری امضاها بودند.



*کوچک زاده صحن علنی را ترک کرد

مهدی کوچک زاده نماینده تهران با رصد چنین شرایطی تصمیم گرفت تا صحن علنی مجلس را ترک کند.



*طرح التزام نامزدی ریاست جمهوری بر استعفا

این طرح که با قید دو فوریت مطرح شده بود به تصویب نرسید یک فوریت این طرح نیز رای نیاورد تا به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار بگیرد.



*پایان جلسه علنی

حجت الاسلام سید حسن ابوترابی فرد ضمن اعلام پایان جلسه علنی جلسه علنی بعدی را روز سه شنبه اعلام کرد.



*جلسه علنی روزسه شنبه

جلسه علنی روز سه شنبه 16 آبان ماه به صورت غیرعلنی آغاز شد که طرح سوال از رئیس‌جمهور بحث مورد نظر این جلسه بود.

ساعت 8 و  35دقیقه جلسه علنی شروع شد که اولین حاشیه آن نامساعد بودن حال جسمی روح‌الله حسینیان بود که گفته شد به دلیل داد زدن در مجلس این‌گونه شده است.



تصویب لایحه قانون دریایی

لایحه اصلاح قانون دریایی مصوب 1343 که در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده بود با مخالفت اين شورا این لایحه به مجلس ارجاع داده شد که مجلس با اکثریت آرا در جهت تامین نظر شورای نگهبان آن را به تصویب رساند.



*بررسی دو فوریت اصلاح ماده 81 قانون برنامه پنجم توسعه

سپس نمایندگان مدیریت صندوق توسعه ملی را مورد بحث و بررسی قرار دادند که براساس آن اختیارات هیئت امنای این صندوق که به هیئت عامل تفویض شده بود به هیئت امنا باز گردانده شد.

نمایندگان با 119 رای موافق، 15 رای مخالف و 16 رای ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر با فوریت این طرح موافقت کردند.



*موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی

در ادامه این جلسه نمایندگان با تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی و بازخوانی پرونده 29 ساله ریاست جاسبی بر این دانشگاه موافقت کردند.

موضوع تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی با 122 رای موافق، 68 رای مخالف و 18 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر به تصویب رسید.



*بررسی سوال از وزیر اقتصاد

علت اجرا نشدن مصوبات دولت در خصوص معاف بودن مسکن مهر از مالیات سوال عوض پور از وزیر اقتصاد امور دارایی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سید شمس‌الدین حسینی در این خصوص گفت: ما در سازمان امور مالیاتی کشور مجری قانون هستیم و مصوبات هیئت‌وزیران و قانون را اجرا می‌کنیم.

نماینده شهرضا پیشنهاد کرد: اگر وزیر اقتصاد قبول کند در لایحه اصلاح قانون مالیات‌ها پیشنهاد کنیم که مسکن مهر از پرداخت مالیات معاف شود که وزیر اقتصاد با این پیشنهاد موافقت کرد.



*پایان جلسه علنی :

پایان جلسه علنی روز سه شنبه را حجت الاسلام سید حسن ابوترابی فرد اعلام کرد و گفت: جلسه علنی فردا یعنی روز چهارشنبه خواهد بود.




*جلسه علنی روز چهارشنبه
جلسه علنی مجلس روز چهارشنبه 17 آبان ماه ساعت 8 و 20 دقیقه و با حضور 198 نماینده آغاز شد.



*گزارش تفریغ بودجه 89 در صحن علنی

در ابتدای این جلسه سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات براساس دستور کار مجلس گزارش تفریغ بودجه سال 89 را قرائت کرد.



*درخواست هیئت‌رئیسه مجلس از دولت برای ارائه به موقع بودجه

علی لاریجانی در خلال قرائت گزارش تفریغ بودجه و در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان گفت: هیئت رئیسه نامه‌ای به دولت ارسال کرده و خواستار ارائه به موقع لایحه بودجه 1392 کل کشور شده است مجلس وظایف هیئت امنای صندوق توسعه ملی را به این صندوق بازگرداند.



*نمایندگان مجلس کلیات طرح اصلاح ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را تصویب کردند.

براساس این مصوبه جلسات هیات امنای صندوق توسعه ملی حداقل هر سه ماه یک بار برگزار خواهد شد.


*قاضی پور از پاسخ وزیر نفت قانع نشد

در ادامه جلسه امروز مجلس نمایندگان به سوال قاضی‌پور از وزیر نفت رسیدگی کردند.

علت ورود لوله‌های گاز ترش علی رغم تولید داخلی سوال نماینده ارومیه از وزیر نفت بود که پس از پاسخ رستم قاضی پور نماینده قانع شدند اما قاضی پور قانع نشد.

در این جلسه قاضی پور پس از شنیدن پاسخ های وزیر نفت اعلام کرد از پاسخ های رستم قاسمي قانع نشده است به همین دلیل اعلام رای شد.

نمایندگان با 140 رای موافق، 44 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 215 رای نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخ وزير نفت قانع شده اند.


*پایان صحن علنی مجلس


حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد که در غیاب لاریجانی اداره جلسه را به عهده داشت ضمن اعلام پایان جلسه علنی امروز جلسه بعدی مجلس را روز یکشنبه 21 آبان ماه اعلام کرد.

نمایندگان مجلس در حالی هفته جاری را به پایان رساندند که طرح سوال از رئیس‌جمهور مهمترین مسئله این هفته بود به طوری که واکنش‌های زیادی از طرف موافقان و مخالفان به دنبال داشت.

انتهاي‌پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار