برگزاري یازدهمين کنفرانس هيدروليک ايران در دانشگاه اروميه

یازدهمين کنفرانس هيدروليک ايران با حضور دكتر حسن صدقي رئيس دانشگاه اروميه ، معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی، مسئولین انجمن هیدرولیک کشور و محققین این عرصه در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، در مراسم افتتاحيه اين كنفرانس دكتر صدقي با ارائه گزارشي از عملكرد آموزشي ، پژوهشي و فرهنگي دانشگاه اروميه  اظهار داشت : دانشگاه ارومیه به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه ها ي کشور، در کنار دیگر مجموعه های دانشگاهی ، نهایت تلاش خود را می نماید تا برای خودکفایی علمی کشور و تربیت نیروهای متخصص و متعهد گام های اساسی بردارد ودر اين راستا توانسته طی 8 سال گذشته به 95% اهداف برنامه چهارم و پنجم دولت که همان توسعه سی درصدی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها است ، جامه عمل بپوشاند.

رئيس دانشگاه اروميه در بخش ديگري از سخنان خود  انتظار معقول از دانشگاهیان را ارائه راه حل ها و مسیرهای مناسب استفاده از منابع مختلف ذکر کرد و افزود: انسان ها همواره دو گروه هستند گروه اول انسان های نزدیک بین و عجولی هستند که به تولید بیشتر و ارائه خدمات برتر می اندیشند و توجهی به آینده و نسل های آینده ندارند اما گروه دوم از انسان ها، آنهایی هستند که ماندگاری دنیا و منابع آن را می خواهند وبه تولید و استفاده بهینه قائل هستند وبه تامین منابع آینده این نسل و نسل های بعدی می اندیشند كه اساتید و دانشگاهیان ما نيز بايد در گروه دوم قرار گيرند.
وی اظهارداشت : اساتید دانشگاهي می توانند با دورنگری و ارائه راه های مناسب بهره برداری از منابع و ذخایر خدادادی و ثروت کشور، ضمن یاری دولتمردان جمهوری

اسلامی ایران، راه زندگی روشن را برای جوانان هموار نمایند.
سپس دکتر نصیری رییس انجمن هیدرولیک ایران  در سخناني هدف از  تشکیل اين انجمن را، گسترش ، پیشبرد و ارتقای علم هیدرولیک و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مرتبط عنوان کرد.

سیدجواد محمودی معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی به عنوان سخنران بعدي اين همايش از مرگ خاموش دریاچه ارومیه اظهار تاسف نمود و گفت: دریاچه ارومیه با صدها جزیره زیبا و تنوع پرندگان با بحران و چالش زیست محیطی مواجه شده و ما برای برون رفت از آن به همفکری و همراهی اساتید و دانشمندان این حوزه نیازمند هستیم.

وی با اشاره به عوامل تشدید خشکی اين دریاچه افزود: کاهش شدید نزولات جوی و برداشت بسیار زیاد کشاورزان از آب های جاری و زیرزمینی، احداث سدها و گرمی هوای کره زمین از جمله عواملی هستند که این درياچه را به ورطه نابودی می کشاند.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی همچنین از دانشگاهیان به عنوان نمایندگان علمی کشور درخواست کرد تا با همکاری دانشجویان اقدام به ایجاد نهاد و سازمان های مردم نهاد کرده و با فعالیت های فرهنگی از بسیج عمومی مردم در راستای مواردي همچون حفظ دریاچه اروميه استفاده نمایند.

در ادامه اين مراسم دکتر حسین رضایی رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه اروميه و دبیر علمی کنفرانس نیز با اعلام تعداد مقالات رسیده به کنفرانس گفت: از 760 مقاله ارسالی به دبیر خانه این همایش پس از داوری، 113 مقاله برای ارائه و 168 مقاله به عنوان ارائه به صورت پوستر انتخاب شدند.

وي افزود: 30% مقالات رسیده در محور سازه های هیدرولیکی، 31% در محور مهندسی رودخانه، 3.5% در محور هیدرولیک دریا و سواحل، 6% در محور هیدرولیک زیست محیطی، 11% در محور هیدرولیک محاسباتی، 8% در محور هیدرولیک سیستم های انتقال آب و 5.3% در محور هیدرولیک محیط‌های متخلخل هستند که محور هیدرولیک و دریا پایین ترین تعداد مقالات را به خود اختصاص داده است و علت این پژوهش های کم در این زمینه را باید بررسی نمود.

دكتر رضايي خاطرنشان کرد: علاوه بر سخنرانی اساتید دانشگاههای مختلف ایران در زمینه مهندسی آب، نمایشگاهی از فعالیت های تخصصی شرکت های فعال در زمینه آب نیز در حاشیه این همایش برپا شده است.

وي همچنین درادامه از همکاری ها و حمایت های مادی و معنوی استانداری آذربايجان غربي، انجمن هیدرولیک ایران، شرکت سهامی آب منطقه ای، شرکت هاي آب و فاضلاب و آب روستایی استان آذربایجان غربی، رییس دانشگاه ارومیه و معاونت پژوهشی و شرکت های بخش خصوص تقدیر نمود.
 
گفتني است  سخنرانی معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان و سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، تقدیر از پیشکسوتان دانشگاه و صنعت و برگزيدگان دومين المپياد هيدروليک ایران از دیگر بخش های مراسم افتتاحیه این كنفرانس بود./ح
 
برچسب ها: کنفرانس ، هیدرولیک ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار