هنگامي که اوباما در سال 2008 به عنوان رييس‌جمهور آمريکا انتخاب شد، بسياري از فعالان حقوق بشر تصور مي‌کردند که تغييري در سياست‌هاي دولتمردان آمريکا رخ دهد، اما هيچ‌گونه تغيير محسوسي در مورد نقض حقوق بشر توسط دولت آمريكا رخ نداد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، انتخاب باراک اوباما در سال 2008 به عنوان رييس‌جمهور آمريکا بسياري از فعالان حقوق بشر را اميدوار کرد. چرا كه آن‌ها فكر مي‌كردند در طول 8 سال رياست‌جمهوري جورج‌ بوش، دولت آمريکا افراد بسياري را شکنجه کرده، صدها نفر را بدون محاکمه زنداني کرده و در زندان‌هايي مانند ابوغريب جنايات جنگي مرتکب شده بود. بسياري از فعالان حقوق بشر تصور مي‌کردند که با سر کار آمدن اوباما، زندان‌هاي مخفي، شکنجه‌ها، بازداشت‌هاي غير قانوني، و برگزاري دادگاه‌هاي غير عادلانه متوقف شود، اما اينگونه نشد.

حقوق بشر و وعده‌هاي سر خرمن

چهار سال پيش اوباما که دوري جستن از سياست‌هاي جنگ‌طلبانه جورج‌بوش را يکي ار شعارهاي اصلي انتخاباتي خود قرار داده بود، وعده‌هاي بسياري مبني بر پايان جنگ و اشغال‌گري‌هاي آمريکا داد. يکي از اين وعده‌هاي پوشالي، تعطيل کردن زندان گوانتانامو و آزادي زندانيان آن بود. اما اکنون نه تنها اين زندان تعطيل نشده است بلکه هنوز 167 نفر هنوز در گوانتانامو زنداني هستند، که 55 نفر از آن‌ها بايد طبق قانون تاکنون آزاد مي‌شدند.


اوباما پا را از جورج‌بوش هم فراتر گذاشت

سياست خارجي آمريکا مبني بر مبارزه با تروريسم، نظم حقوق بشر جهاني را در معرض خطر قرار داده است. اوباما در مقاله‌اي در سال 2007 اينگونه نوشت که "براي ساخت دنيايي بهتر و آزادتر بايد انتقال زنداني‌ها در دل شب براي شگنچه در کشورهايي بسيار دور، بازداشت هزاران نفر بدون دليل و بدون محاکمه. نگهداري زندان‌هاي مخفي در سراسر جهان بايد متوقف شود".

به اذعان فارن‌پاليسي، نه تنها اوباما بسياري از اين رفتارها را ترک نکرده، بلکه به آن اضافه هم کرده است. حملات هواپيماهاي بدون سرنشين، يکي از ابتکارهاي اوباما براي مبارزه به اصطلاح با تروريسم است، حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي به افغانستان و پاکستان باعث مرگ بسياري از شهروندان غيرنظامي اين کشورها شده است.

پايگاه تحليلي فارن‌پاليسي اذعان مي‌کند که بي‌اعتنايي اوباما به مشروعيت حقوق بشر نشانه‌ سياست‌هاي روز آمريکا بوده و اين مهم را مي‌رساند که بسياري از مردم آمريکا، سياست‌هاي دولتمردان خود نسبت به حقوق بشر را نامعتبر مي‌دانند.

برچسب ها: اوباما ، حقوق ، تروریسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار