فيگارو ؛

نگراني اروپا از مداخله بيشتر آمريکا در دور دوم رياست جمهوري اوباما

احتمال مداخله بیشتر آمریکا در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما موجب نگرانی اروپا شده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه فرانسوی فیگارو در پایگاه اینترنتی خود نوشت اروپایی ها که بر اساس تحقیقات موسسه انگلیسی یوگاو فقط به نسبت یک به ده از نامزدی میت رامنی برای ریاست جمهوری آمریکا حمایت می کردند از خبر پیروزی مجدد اوباما مشتاقانه استقبال کردند. با وجود این در پی یک دوره ریاست جمهوری اوباما که نتوانست انتظارها را برآورده کند برخی از ادامه کار وی بیم دارند زیرا تجربه نشان داده است که روسای جمهوری آمریکا اغلب در دوره دوم خود در سیاست خارجی مداخله جو تر می شوند.
هرمان فان رومپوی رئیس شورای اروپا و خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا در پی پیروزی اوباما در انتخابات به نام اتحادیه اروپا -که در رقابت برای راهیابی به کاخ سفید به فراموشی سپرده شده بود- به گرمی به وی تبریک گفتند و خواستار تداوم روابط موجود شدند.آنان حتی برای اینکه فراتر از انتظارات رئیس جمهور دوباره به منصب رسیده رفته باشند بر لزوم تقویت پیوندها ی دو سوی اقیانوس اطلس بویژه در زمینه امنیت و اقتصاد تاکید کردند و به این ترتیب گفتند که ما به یک رئیس تمام عیار نیاز داریم.
شکست میت رامنی در انتخابات آمریکا فضای مبهمی را که برای شرکای آمریکا ایجاد شده بود از بین برد و خلائی را که ممکن بود دو تا سه ماه در هنگام انتقال قدرت در واشنگتن به وجود اید از میان برداشت .
یک دیپلمات بلندپایه تاکید کرد در حالی که سوریه در آتش می سوزد و اسرائیل برای انتخابات جدید کنست آماده می شود ما به یک رئیس تمام عیار در کاخ سفید نیاز داریم .
تداوم اطمینان بخش مناسبات ایجاد تغییرات را منتفی نمی کند چنانچه احتمال دارد اروپا دو تن از مخاطبان استوار خود را دولت دموکرات آمریکا از دست بدهد. این دو هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه و تیم گایتنر وزیر خزانه داری آمریکا هستند که هر دو به خروج خود اشاره کرده اند.
با از بین رفتن گرد و غبار رقابتهای انتخاباتی فصل تازه ای گشوده می شود . ژان کلود یونکر لوکزامبورگی که از سال 2005 در اروپا صاحب منصب است معتقد است که کار کردن با روسای جمهوری آمریکا در دوره دوم راحت تر است زیرا دیگر به طور کامل خود را درگیر مسائل داخلی نمی کنند.اما این موضوع می تواند ناخوشایند نیز باشد زیرا اوبامای دوم ممکن است بسیار بیشتر از اوبامای اول از اروپا الزاماتی بخواهد.
نخستین آزمون بحران مداوم یورو است . باراک اوباما قبل و بعد از انتخاب مجدد خود گفته است نمی خواهد به علت سوء مدیریت اروپایی ها اقتصاد امریکا به خطر افتد. آمریکا از سال 2008 همواره کم و بیش مخفیانه در مسائل مربوط به پول واحد اروپا مداخله کرده است. به ویژه از وقتی که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان پا در گود گذاشته است.
ریاست جمهوری آمریکا در دوره دوم ممکن است بسیار تهاجمی تر رفتار کند . آمریکایی ها افسوس تجزیه اتحادیه اروپا را می خورند که با ناتوانی این اتحادیه در حل و فصل بحران مالی یونان تجلی یافته است. روز قبل از برگزاری انتخابات دولت اوباما خواستار آن شد که راهی پایدار برای آتن ترسیم شود و همه برای اصلاحات متحد شوند.
بحث دیگری که مطرح است به امنیت نیمکره غربی مربوط می شود که بر روی ناتو متمرکز است .
امریکا توجه خود را از این پس معطوف آسیا کرده و فشار می آورد که اروپا در ناتو به ویژه در خاورمیانه و آفریقا سهم بیشتری تقبل کند . اما اروپا که با بحران مالی جدی دست به گریبان است نمی تواند این خواسته را اجابت کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار