گزارش/

ارسباران زير چکمه‌هاي سنگدل سرما و زلزله

هنوز 3 ماه از زلزله 6.2 ريشتري شمال‌غرب کشور نگذشته است که بار ديگر زلزله 5.1 ريشتري ورزقان يکي از شهرهاي زلزله‌زده ارسباران را لرزاند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران هنوز 3 ماه از زلزله 6.2 ريشتري شمال‌غرب کشور نگذشته است که بار ديگر زلزله 5.1 ريشتري، ورزقان يکي از شهرهاي زلزله‌زده ارسباران را لرزاند.

ساعت 4:53 دقيقه روز يکشنبه 21 مرداد مصادف با 22 رمضان سال جاري بود که زلزله‌اي به بزرگاي 6.4 در مقياس ريشتر شهرستان اهر و به فاصله زماني 10 دقيقه زلزله‌اي ديگري به بزرگاي 6.2 در مقياس ريشتر اين شهرستان و شهرستان‌هاي‌هاي هريس، ورزقان و روستاهاي تابعه را لرزاند.

بر اثر اين حادثه زير ساخت‌هاي مهم و حياتي منطقه ارسباران آسيب‌ديده و طبق آمارهاي اعلام شده از سوي مسولان، حدود 18 هزار واحد مسکوني شهري و روستايي تخريب شد که ازاين ميزان 14 هزار واحد مسکوني به ميزان 60 الي 100 درصد تخريب شده و نيازمند بازسازي مجدد است.

اما آمارهاي تلفات جاني اين زلزله توسط نهادهاي مختلف، متفاوت اعلام شد به طوري که رئيس سازمان مديريت بحران کشور ميزان تلفات را 226 نفراعلام کرد و اين درحالي بود که وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در صحن علني مجلس ميزان تلفات جاني را 306 نفرعنوان کرد.

اما در اين بين هر آنچه در ساير موارد مهم بوده و به شدت نيازمند توجه مسئولان است مسکن و سرپناه امن براي فصل سرما مي‌باشد.

لازم به ذکر است که منطقه ارسبارن به عنوان يکي از مناطق سردسير کشور در استان کوهستاني آذربايجان‌شرقي قرار دارد که سرماي آن از هم اکنون چندين درجه زير صفر بوده و برف زمستاني پذيرايي بي خانمان‌ها است.

به محض وقوع زلزله دستگاه‌هاي ذيربط شروع به آوار بر داري و بهبود وضعيت زلزله‌زدگان کردند که در اين بين بنياد مسکن انقلاب اسلامي متولي ساخت مسکن زلزله‌زدگان شد.

درست هفت روز پس از زلزله شمال‌غرب کشور محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور در حاشيه مراسم با شکوه روز قدس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران وعده داد که مسکن زلزله‌زدگان در عرض دو ماه تهيه شده و هيچگونه مشکلي در اين زمينه نخواهند داشت.

طبق گفته معاون اول رئيس جمهور بايد مشکل مسکن زلزله‌زدگان تا 7 مهر ماه سال جاري مرتفع مي‌شد اما امروز بعد از گذشته حدود 80 روز از اين وعده مشکل زلزله‌زدگان کماکان ميدان‌دار مناطق ارسباران است.

 مشکل مسکن زلزله‌زدگان از آنجايي مهم جلو مي‌کند که فصل سرماه روز به روز نزديک شده و نگراني مردم از بي‌خانماني آنها را بيشتر از سوز سرما اذيت مي‌کند.

حدود 2 ماه پيش عليرضا تابش رئيس بنياد مسکن در حاشيه باز ديد از روستاهايي آسيب‌ديده اهر، هريس و ورزقان که به اتفاق رئيس سازمان بازرسي کل کشور صورت گرفت به خبرنگار اعزامي باشگاه خبرنگاران در خصوص ساخت مسکن زلزله‌زدگان گفت: در صورتي که شرايط جوي اجازه دهد مسکن آسيب‌ديدگان زلزله اخير را تحويل خواهيم داد در غير اين صورت اين امر امکانپذير نخواهد بود.

وي در حالي تحويل مسکن زلزله‌زدگان را منوط به اجازه شرايط جوي دانست که سرماي سخت و کشنده ارسباران چنين ديدي نداشته و سرزده مردم آسيب ديده را غافلگير خواهد کرد.

اواخر هفته گذشته اعلام شد همزمان با سفر رئيس جمهور به مناطق زلزله‌زده 4 هزار واحد مسکن به زلزله‌زدگان تحويل داده شد.

اين درحالي است که نماينده اهر و هريس نسبت به اين موضوع بشدت انتقاد کرده و در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران گفت: چنين آمارهاي صحت نداشته و دولت صرفا براي آماده‌سازي افکار عمومي براي خروج از منطقه ارسباران اين آمارها را اعلام مي‌کند.

فلاحي همچنين تصريح کرد: دولت در حال مدعي مي‌شود که 4 هزار مسکن به زلزله‌زدگان تحويل داده است که حتي 2 هزار واحد نيز تحويل داده نشده است!

وي از عملکرد استانداري آذربايجان‌شرقي نيز انتقاد کرد و گفت: استانداري اين استان آمارهاي دقيق اعلام نکرده و آمارهاي اعلام شده ساختگي است.

البته در اين چند مدت اخير وضعيت زلزله‌زدگان که به لطف رسانه‌ها و برخي از مسئولين از چشم مردم دور مانده بود چندان خوشايند نبوده و بارها با حوادث ديگري از جمله آتش‌سوزي چادرها دست به گريبان بود اما هنوز سه ماه از زلزله اخير آذربايجان‌شرقي نگذشته بود که بار ديگر زلزله ديگري به بزرگاي 5.2 درمقياس ريشتر به مرکزيت ورزقان منطقه ارسباران را لرزاند.

هر چند قدرت اين زلزله به نسبت زلزله اخيرارسباران نبود ولي از آنجايي که زلزله 6.4 ريشتري 3 ماه گذشته و پس لرزه هاي چندهزاري آن، بارها و بارها اين مناطق را لرزانده است استحکامات موجود قدرت ايستادگي خود را از دست داده و با زلزله کوچک نيز احتمال از هم گسيختن وجود دارد.

عملکرد دولت در مناطق زلزله‌زده ضعيف است

در همين راستا الله‌وردي دهقاني نماينده ورزقان به خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران گفت: اين زلزله خسارات زيادي را مجددا به ورزقان و روستاهاي تابعه رسانده است به طوري که ديوار خانه‌هاي تازه ساخت نيز ويران شده است.

وي افزود: تا به حال گزارشي از تلفات جاني نرسيده ولي احتمال مي‌رود به دليل بافت فرسوده مناطق زلزله‌زده تلفات جاني نيز وجود داشته باشد.

نماينده ورزقان خاطر نشان کرد: عملکرد دولت در اين زمينه ضعيف بوده و آنچان که انتظار مي‌رفت عمل نشده است.

زمينه‌سازي دولت براي خروج از مناطق زلزله‌زده ارسباران

همچنين عباس فلاحي نماينده اهر و هريس نيز به خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران گفت: بارها نسبت به عملکرد ضعيف دولت در اين راستا اعتراض و بارها درخواست کرديم تا نسبت به اين موضوع اهتمام ويژه اي بورزند.

نماينده اهر و هريس گفت: زلزله مجدد ارسباران باعث تشديد نگراني مردم شده و لذا اين امر ادامه روند کار ساخت و ساز را با مشکل مواجه کرده است.

وي بار ديگر تاکيد کرد: دولت با ارائه آمارهاي نادرست درصدد زمينه‌سازي براي خروج از منطقه زلزله‌زده مي‌باشد.

طرح مجلس براي بهبود وضعيت مناطق زلزله‌زده

در همين راستا محمدحسين فرهنگي نماينده تبريز، آذرشهر و اسکو به خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران گفت: هر چند دولت در حال بهبود وضعيت زلزله‌زدگان آذربايجان‌شرقي است، ولي عملکرد قابل قبولي در اين حوزه نداشته است.

عضو هيأت رئيسه مجلس همچنين گفت: براي بهبود وضعيت مناطق زلزله‌زده طرحي تقديم هئيت رئيسه مجلس شده است که بر اساس آن وضعيت زلزله‌زدگان بيش از پيش مورد توجه قرارمي‌گيرد.

فرهنگي خاطر نشان کرد: اين طرح با 150 امضا آماده بوده و به زودي در دستور کار بهارستان قرار خواهد گرفت.

با ارائه آمارهاي غلط اقدامات صورت گرفته را ضايع نكنيم

اما مسعود پزشکان ديگر نماينده تبريز، آذرشهر و اسکو نظر ديگري در اين زمينه داشت، به طوري که در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران گفت: روند بازسازي مناطق آسيب ديده شمال‌غرب کشور خوب بوده است.

وی افزود: اما نباید با ارائه آمارهای ناصحیح و غلط اقدامات صورت گرفته را ضایع کنیم.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: رسیدگی به وضعیت زلزله‌‌‌زدگان و بهبود  وضعیت آنها از جمله اولویت‌‌های این مجمع بوده و به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

روند بازسازي مناطق زلزله‌زده ارسباران سرعت بيشتري‌ بگيرد 

منصور حقیقت‌پور نماینده اردبیل و نمین نیز در این رابطه گفت:‌برای بهبود وضعیت زلزله‌زدگان شمال‌غرب کشور اقداماتی در حال انجام است ولی این روند باید سرعت بیشتری بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: مجلس در راستای بهبود وضعیت زلزله‌زدگان از تمام توان خود استفاده کرده و لذا بازسازی و کارهاي اجرایی وظیفه دولت است که باید انجام شود.

مجلس از اقدامات حمايتي زلزله‌زدگان ارسباران استقبال مي‌كند

جلیل جعفری نماینده خلخال نیز به ضعف دستگاه اجرایی کشور در رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان اشاره کرد و گفت: رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان ارسباران از وظایف دستگاه اجرایی کشور بوده و باید با مدنظر قرار دادن شرایط موجود از جمله سرما بیش از پیش به فکر زلزله‌زدگان باشند.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل خاطرنشان کرد: مجلس در این زمینه از هر اقدامی که به بهبود وضعیت زلزله‌زدگان کمک کند حمایت خواهد کرد.

ساخت هزار واحد مسكن روستايي آذربايجان‌غربي در ارسباران

نادر قاضی‌پور دیگر نماینده مجلس بود که در این زمینه اظهارنظر کرد و به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: در خصوص اقدامات دولت نمی‌توانم قضاوت کنم ولی استان آذربایجان‌غربی در خصوص رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان اقدامات لازم را انجام داده که از جمله آنها ساخت هزار واحد مسکن روستايي است.

وي افزود: مشکل زلزله‌زدگان فراتر از يک حادثه کوچک بوده و بايد همه مسولان کشور براي رفع اين معضل همت کنند.

عضو مجمع نمايندگان آذربايجان غربي خاطر نشان کرد : اين مجمع به صورت جدي مسئله زلزله ارسباران را پيگيري مي‌کند.

با اين حال مردم کل کشور به همراه مردم آسيب ديدگان ارسبارن در حالي منتظر بهبود وضعيت مسکن و معيشت مردم در آستانه فصل سرما هستند که اين شبها سرماي منطقه به چندين درجه زير صفر رسيده و مشکلات زلزله‌زدگان را بيش از پيش مشکل کرده است.

گزارش از وحيد عظيم‌نيا

انتهاي‌پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار