ورودی فاضلاب های شهری سهم عمده ای را در آلودگی رودخانه کارون بر عهده دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران،‌ رودخانه کارون با طول 950 کیلومتر پر آب ترین و پس از رودخانه کرخه طویل ترین رود ایران است،‌ وسعت حوزه آبریز آن حدود 60000 کیلومتر مربع است و از زرد کوه بختیاری در رشته کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد.
این رودخانه در مسیر طولانی خود با دریافت آب رودخانه های گوناگون و پس از عبور از مناطق کوهستانی به خلیج فارس می ریزد.
سعید پور کارشناس محیط زیست در این خصوص گفت: بر اساس مطالعات به عمل آمده بر روی فاکتورهای تخلیه شده به رودخانه کارون از طریق فاضلاب های شهری،‌صنعتی و کشاورزی، مقادیر تخلیه مواد آلاینده بسیار متنوع و متغیر است.
وی افزود: ‌میزان آلودگی ناشی از ورودی فاضلاب های شهری سهم عمده ای را در آلودگی رودخانه بر عهده دارند و پساب های حاصل از صنایع و زه آب کشاورزی تنها در بعضی موارد از اهمیت برخوردار بوده اند.
وی ادامه داد: با کنترل و تصفیه بخشی از پسابهای صنعتی و کشاورزی که فراتر از استانداردهای زیست محیطی است، می توان معضل پساب های صنعتی و کشاورزی را حل نمود.
سعیدپور با اشاره به اینکه در محیط بیولوژیکی دو نوع عمده از اکوسیستم های خشکی و آبی در محدوده طرح وجود دارد، خاطر نشان کرد: اکوسیستم های خشکی شامل اکوسیستم کوهستانی،‌ میان بند،‌دشتی و اکوسیستم های آبی منطقه شامل اکوسیستم های تالابی و رودخانه ای است.
اکوسیستم رودخانه ای عمدتا رودخانه های دز و کارون و شعب آن و نیز اکوسیستم تالابی و آبگیرهای باشدر و شادگان را در بر می گیرد./ز
برچسب ها: فاضلاب ، کارون ، آلودگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار