شهردار مشهد گفت: گرچه در گذشته جاده ابریشم از مشهد عبور می‌کرده اما هنوز هم مشهد درگاهی برای فعالیت‌های تجاری کشورهای منطقه به شمار می‌رود.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سید محمد پژمان در دیدار خود با سفیر دانمارک در ایران با اشاره به وجود سابقه درخشان در روابط بین دو کشور در گذشته اظهار کرد: نه تنها هیچ دلیلی برای کاهش روابط و همکاری‌ها وجود ندارد بلکه همه شرایط برای توسعه فراگیر روابط در همه بخش‌ها فراهم است.

وی با بیان اینکه وسعت و جمعیت کشور دانمارک به اندازه استان خراسان رضوی نیست، گفت: این کشور در حال توسعه با تاریخ و فرهنگ برجسته، شایستگی این را دارد که با همه کشورها در همه سطوح روابط خود را توسعه بخشد.

شهردار مشهد در عین حال گفت: توانایی‌ها و ظرفیت‌های کشور دانمارک با وجود وسعت و جمعیت کم دارای امتیازات زیادی است و این امر دارای ارزش است که سیاست‌های راهبردی این کشور آن است که در جنگ و امور داخلی کشورها دخالت نکرده و به صلح و آزادی در کشورها یاری می‌رساند.

پژمان ادامه داد: ما هم با فرهنگ غنی که از آن برخورداریم با سیاست راهبردی شما هماهنگ بوده و علاقه‌مندیم ملت‌ها آزاد باشند و بر سرنوشت خود مسلط بوده، آزادانه تصمیم‌گیری کنند و بنیان توسعه کشورشان را خود رقم بزنند.

شهردار مشهد با غیرمنصفانه خواندن نحوه برخورد کشورهای اروپایی در بحث تحریم‌ها گفت: می گویند کشور ایران در صدد فعالیت‌های هسته ای مخرب هست اما این ملت فرهیخته از چنین شبهاتی به‌دور است.

پژمان خاطرنشان کرد: ما به سازندگی، آگاهی، رشد اخلاقیات و پیشرفت خصوصیات برجسته انسانی، رفاه خود و مردم جهان علاقه‌مندیم و این درست نیست که برخی کشورها تصور می‌کنند خصوصیات خود را باید به دیگر کشورها تحمیل کنند.

بنیان هر تغییر و تحولی باید بر خواست و اراده مردم باشد

وی با بیان اینکه بنیان هر تغییر و تحولی باید بر خواست و اراده مردم باشد، اظهار کرد: با فشار و زور نمی‌توان تغییرات را تحمیل کرد و چنین تغییری پایدار نیست.

شهردار مشهد با بیان اینکه این سطح از روابط اقتصادی و فرهنگی در حد انتظار و ظرفیت‌های دو کشور نیست، گفت: با تدبیر باید این زمینه‌های همکاری، رشد و توسعه شتاب پیدا کند.

پژمان پس از معرفی این کلان‌شهر مذهبی به آندرس کریستین هوگارد سفیر دانمارک در ایران اظهار کرد: ما کشوری در حال توسعه، با ظرفیت‌ها و توان و اراده خود هستیم و تلاش می کنیم با استفاده از ظرفیت‌های سایر کشورهای دوست مسیر پیشرفت را طی کنیم.

شهردار مشهد ادامه داد: کجای دنیا مشاهده کردید در طول تاریخ تغییر را بتوان با فشار و برخورد و تهدید ایجاد کرد و تعجب می‌کنم چرا اتحادیه اروپا که مدافع آزادی و حقوق بشر است در تحریم شرکت کرده و روابط خود را با ایران تغییر می‌دهد.

با زور و فشار در زندگی روزمره مردم نمی‌توان خواستار تغییر بود

وی با بیان اینکه هرچه روابط نزدیک‌تر و صمیمانه‌تر باشد تغییرات راحت‌تر صورت می‌گیرد، اظهار کرد: با زور و فشار در زندگی روزمره مردم نمی‌توان خواستار تغییر بود چه اینکه شما حتی کوچکترین سرویس‌هایی که به مردم عادی ارائه می‌شود را تحریم کرده‌اید.

وی در ادامه با طرح این سوال که کجا این موضوع با حقوق بشر همخوانی دارد که برای تحقق هدفی به مردم یک کشور فشار وارد شود و انتظار همراهی از آنان را داشته باشد، بیان کرد: شهرداری‌ها وارد عرصه مسائل سیاسی نمی‌شوند اما خوشبختانه ما مردم خداجو، آزادی‌طلب، صلح‌طلب و دوستدار همه ملل هستیم.

شهردار مشهد در خصوص کشور افغانستان نیز خاطرنشان کرد: چندین دهه است ظلم و ستم به مردمان آن خطه روا داشته شده است از همین رو ضروری است برای رشد، توسعه، رفاه و آبادانی این کشور باید کوشید و به همین منظور با توانمند کردن افغانستان مشکلات این کشور را سریع‌تر حل نمود.

شهردار مشهد با اشاره به موفق بودن برگزاری چنین نشست‌هایی به جای قهر کردن یا عدم همکاری ادامه داد: علاقه‌مندیم وارد عمل شده پیشقدم شوید و به اتحادیه اروپا بگویید این مسیر اشتباه را کنار بگذارد.

پژمان همچنین افزود: ملت ایران بیشتر آماده همکاری با کسانی است که وارد تعامل سازنده می‌شوند اما با کسانی که به دنبال آن هستند تا کشورمان پیشرفتی نداشته باشد، در تضاد است.

وی در ادامه اظهار کرد: ما کشوری در حال توسعه هستیم و شهر مشهد در حال تغییر و دگرگونی است با این حال در همه عرصه‌ها دارای برنامه هستیم و حوزه‌ای وجود ندارد که هدف خاصی در آن دنبال نشود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی در کشور ما توسعه پایدار است، بیان کرد: علاقه‌مندیم کارها را به نحوی انجام دهیم که موضوعات زیست‌محیطی به ویژه در بحث آلودگی هوا، زباله، دفع آن، پیشگیری از آلودگی آب و ... در آنها دنبال شود.

شهردار مشهد با اشاره به موضوع حمل و نقل افزود: به دلیل جمعیت زیاد شهر و حضور میلیونی زائران نیازمند حمل و نقل روان، رایگان و متناسب با محیط زیست هستیم.

پژمان گفت: تلاش می‌کنیم با نزدیک کردن مردم به هم، زمینه‌های بیشتر برای مشارکت شهروندان را در زمینه ‌های تصمیم گیری و تصمیم‌سازی فراهم کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: کشور ما در منطقه جغرافیایی خشک قراردارد از همین رو موضوع استفاده درست از آب و تامین آب مورد نیاز و استفاده از آن در بخش آبیاری فضای سبز دارای اولویت است ضمن اینکه در حال تقویت زیر ساخت های شهر در بعد حوادث طبیعی چون سیل، زلزله و ... و زیرساخت های ترافیکی مناسب هستیم.

شهردار مشهد در خصوص تجارت در مشهد نیز افزود: موضوع فاصله و نقل و انتقالات موضوع مهمی در تجارت محسوب می شود که با ظرفیت‌های مشهد این امکان وجود دارد که از این شهر برای بحث ترانزیت و تامین نیازهای کشورهای هم‌جوار استفاده شود.

پژمان با اشاره به اینکه دو کشور همسایه، هم‌زبان و هم‌مذهب ایران و افغانستان در زمینه‌های مختلف با هم همکاری دارند، اظهار کرد: تجارت یکی از مزیت‌های ارتباط متقابل است که طی سالیان گذشته در حال گسترش است ضمن اینکه در حال حاضر 500 هزار نفر از مهاجران افغان در بخشی از شهر مشهد زندگی می‌کنند.

در ادامه کریستین هوگارد سفیر دانمارک در ایران نیز گفت: گرچه شرکت‌های معروف دانمارکی در مشهد فعالیت می‌کنند اما باید این تعامل بیشتر باشد.

کریستین هوگارد ایران را دومین شریک تجاری دانمارک درخاورمیانه دانست و افزود: دانمارک در زمینه بازیافت، فضای سبز و محیط زیست بسیار قوی است و آماده ارائه تجربیات خود در این خصوص است.


برچسب ها: هوگارد ، سفیر ، دانمارک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.