کارشناس مسائل آمريکا با بيان اينکه احزاب جمهوري‌خواه و دموکرات مانع از ورود حزب سوم به عرصه سياست مي‌شوند، گفت: وضعيت نابسامان آمريکا يکي از دلايل پيروزي اوباماست.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران  شب گذشته برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور فواد ايزدي کارشناس مسائل آمريکا به بررسي انتخابات رياست جمهوري آمريکا پرداخت.

فواد ايزدي کارشناس مسائل آمريکا در ابتدا در پاسخ به اولين پرسش مجري برنامه که از وي پرسيد آيا نمونه الکترال کالجي که در آمريکا مطرح است در ساير کشورها هم وجود دارد يا خير گفت: ويژگي‌هايي که ساختار انتخاباتي آمريکا دارد منحصر به خود اين کشور است.

* در آمريکا رئيس جمهور با راي مستقيم مردم انتخاب نمي‌شود

وي در پاسخ پرسش ديگري مبني بر اينکه چرابه راي هرفردي يک راي گفته نمي‌شود و همگان از 303 راي الکترال در برابر 203 راي الکترال کالج صحبت مي‌کنند افزود: رئيس جمهور آمريکا با راي مستقيم مردم انتخاب نمي‌شود يعني در آمريکا به اين صورت نيست که افراد در روز اول انتخابات به شعب اخذ راي بيايند و راي بدهند و راي‌شان با راي ديگر مساوي باشد.

ايزدي خاطر نشان ساخت: در آمريکا براساس تعداد نمايندگاني که آن ايالت در مجلس نمايندگان و ثنا دارد راي الکترال وجود دارد يعني در کاليفرنيا 55 راي الکترال وجود دارد زيرا 53 عضو مجلس نمايندگان از کاليفرنيا هستند بنابراين براساس اين عدد راي الکترال آن ايالات حساب مي‌شود.

اين کارشناس مسائل آمريکا با بيان اينکه افراد در روز اخذ راي به صورت مستقيم به رئيس جمهورشان راي نمي‌دهد اظهار داشت: راي هر حزبي که بيشتر باشد آن حزب کل راي الکترال ايالات را خواهد برد اين روشي است که در آمريکا براي عدم اجازه ورود حزب سوم به عرصه سياست از آن استفاده مي‌شود زيرا بيش از 100 سال است که سيستم دو حزبي تحت عنوان جمهوري‌خواه ودموکرات حاکم است.

وي با اشاره به اينکه حزب سوم عرصه ورود به سياست در سال اول نمي‌تواند در يک ايالت پيروز شود گفت: حزب سوم ممکن است پنج يا ده درصد راي را به خود اختصاص دهد.

ايزدي با بيان اينکه حزب رقيب براي تشکيل دولت مجبور است به احزاب کوچکتري براي ايجاد ائتلاف رجوع کند اظهار داشت: در سيستمي که صد درصدي عمل مي‌کند حزب سوم حتي اگر 20 درصدي راي را بياورد الکترال کالجي دريافت نخواهدکرد و صفر خواهد بود.

* احزاب جمهوري‌خواه و دموکرات مانع از ورود حزب سوم به عرصه سياست مي‌شوند

اين کارشناس مسائل آمريکا با اشاره به اينکه دو حزب جمهوري‌خواه و دموکرات با روش اتخاذ کرده خود مانع از ورود احزاب سوم به عرصه سياست خواهند شد افزود: در ايران افراد راي‌شان به صورت يکسان مورد محاسبه قرار مي‌گيرد اما در آمريکا اينگونه نيست.

وي بيان کرد: در ايالات وايومينگ که سه الکترال کالج دارد هر الکترال 160 هزار نفر را به صورت ميانگين نمايندگي مي‌کند همچنين در کاليفرنيا هر الکترال کالج 650 هزار نفر را نمايندگي  کرده بنابراين ارزش راي فردي که در وايومينگ است چهار برابر راي فردي است که در کاليفرنيا به سر مي‌برد.

* در آمريکا نگاه صفر و صدي وجود دارد

ايزدي با بيان اينکه وضعيت آمريکا به صورت سنتي و نگاه صفر و صدي وجود دارد اظهار داشت: در کاليفرنيا احزاب به حزب دموکرات راي مي‌دهند به طوري که راي يک فرد جمهوري‌خواه در کاليفرنيا ارزشي  ندار، بنابراين به صورت سنتي اين ايالت به اوباما راي داده است.

اين کارشناس مسائل آمريکا در ادامه در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه مبني بر اينکه ايالت آيووا در انتخابات آمريکا نقش تعيين کننده‌اي داشته است پس چرا همچون ساير قسمت‌هاي ديگر يکي از دو حزب جمهوري‌خواه و دموکرات نتوانستند حاکميت و اقتدار کاملي داشته باشند گفت: اکثر غير سفيد پوست‌ها به دموکرات‌ها راي مي‌دهند، زيرا در کاليفرنيا جمعيت اسپانيايي و افرادي که از مکزيک و آمريکاي جنوبي به اين ايالت مهاجرت کرده‌اند بالا است بايد گفت در کاليفرنيا به خاطر جمعيت غير سفيد پوست معمولا به دموکرات‌ها راي مي‌دهند.

* در ماه دسامبر اوباما به صورت رسمي رئيس جمهور مي‌شود

وي با اشاره به اينکه در ماه دسامبر رئيس جمهور آمريکا به صورت رسمي مشخص مي‌شود گفت: در اين ماه است که الکترال‌ها و افرادي که راي داده‌اند مشخص مي‌شوند و اين‌ها با يکديگر جمع شده و در نهايت اعلام مي‌کنند که اوباما رئيس جمهور آمريکا شده است.
ايزدي در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه که از وي پرسيد چرا قدرت بين دموکرات‌ها و جمهوري‌خواه‌ها دست به دست مي‌شود افزود: در طي 30، 40 سال گذشته در آمريکا شاهد بوده‌ايم که در يک دوره رئيس جمهور اين کشور از دموکرات‌ها و در دور ديگر از جمهوري‌خواه‌ها بوده است.

* احزاب دموکرات و جمهوري‌خواه سيستم آمريکا را بسته‌اند

وي با بيان اينکه دو حزب جمهوري‌خواه و دموکرات کاملا سيستم را بسته‌اند خاطر نشان ساخت: اين دو حزب اجازه ورود فرد سوم را نمي‌دهند يعني مردم آمريکا هميشه از ميان اين دو حزب يکي را انتخاب مي‌کنند و نفر سوم را اجازه ورود به عرصه سياست نمي‌دهند.

اين کارشناس مسائل آمريکا با بيان اينکه به دليل بسته بودن سيستم، قدرت ميان دو حزب جمهوري‌خواه و دموکرات دست به دست مي‌شود ادامه داد: شعار تغيير اوباما با ورود به مرحله جديد ممکن است تغيير کند بنابراين مردم به اين نتيجه رسيده‌اند که جمهوري‌خواه‌ها نبايد دوباره انتخاب شوند.

ايزدي در پاسخ به اين پرسش که چرا 13، 14 ميليون نفر در انتخابات آمريکا شرکت نکرده‌اند، گفت: در سال 2008 سياه پوست‌هايي که در آمريکا براي راي دادن حاضر نمي‌شدند با ورود اوباماي دو رگه حاضر به راي دادن شدند و به پاي صندوق‌هاي راي آمدند اما اينک پس از 4 سال شعار تغيير اوباما را مشاهده نکردند و امسال با افت جمعيت به حالت معمولي خود برگشت.

وي با اشاره به آمار منتشره از سوي محافل رسمي آمريکا در خصوص وضعيت اقتصادي موجود افزود: حدود 30 سال پيش يعني سال 1383 هر فردي به صورت ميانگين در ازاي هر يک دلار درآمدي که داشته 62 سنت قرض داشته‌است و الان براي هر يک دلاري که درآمد دارد يک دلار و 48 سنت مقروض است يعني بيش از درآمدي که دارد قرض مي‌دهد.

اين کارشناس مسائل آمريکا گفت:‌ در نگاه کلان قرض مردم آمريکا حدود 50 تريليون دلار است و بيش از 16 تريليون دلار قرض دولتي وجود دارد بنابراين 66 تريليون دلار مردم و دولت آمريکا قرض دارند.

به گفته ايزدي اگر تمام پول‌هاي دنيا را جمع کنيم قرض مردم و دولت آمريکا را نمي‌توانيم پس دهيم.

اين کارشناس مسائل آمريکا ا ظهار داشت: سيستمي که بر مبناي غرب به جلو پيش مي‌رود وحشت بزرگي را به دل مردم به راه انداخته است.

* وضعيت نابسامان آمريکا يکي از دلايل پيروزي اوباماست

ايزدي وضعيت نابسامان آمريکا را يکي از دلايل پيروزي اوباما دانست و خاطر نشان ساخت: طبيعي است که در چنين شرايطي مردم به سمت حزبي که در حوزه خدمات اجتماعي پيش مي‌رود و به قشرهاي کم درآمد توجه بيشتري دارد راي دهند بنابراين يکي از دلايل پيروزي اوباما اين است که مردم آمريکا از آينده خود خوف دارند.

وي با اشاره به اينکه در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي آميکا طرفين به شدت يکديگر را مورد سرزنش قرار مي‌دهند افزود: در جريان مناظره بايدن و راين موضوعات مختلف بحث برانگيزي همچون موضوع برنامه هسته‌اي ايران، مطرح شد.

ايزدي با بيان اينکه مناظره اوباما و رامني در خصوص مباحث سياست خارجي بود گفت: در جريان مناظره راين کمتر در خصوص موضوعات هسته‌اي ايران صحبت مي‌شد و اينکه بحث بمب اتم موضوعيت ندارد بنابراين وي بحث ساخت سلاح‌هاي هسته‌اي از سوي ايران را رد مي‌کرد.

اين کارشناس مسائل آمريکا گفت: ‌به نظر مي‌رسد در دوره جديد رياست جمهوري نوع نگاه اوباما به مسائل تغيير زيادي نکند و در نهايت مسير فشارها به روند خود ادامه دهد.

وي با بيان اينکه بحث مذاکره يک اهرم و جنگ رواني است بيان کرد: دموکرات‌ها از ابتدا درصدد افزايش فشار بر ايران بودند به طوري‌که آنها بحث حمله اسرائيل به ايران را مدام برجسته مي‌کنند.

*کنگره مشکل اصلي رابطه ايران و ‌آمريکا است

ايزدي مشکل اصلي رابطه ايران و آمريکا را کنگره آمريکا عنوان کرد و گفت: اوباما مخالف تحريم بانک مرکزي ايران بوده و در نامه‌اي به کنگره و ثنا درخواست عدم تحريم بانک مرکزي ايران را داده بود اما راي ثنا در مخالفت با اوباما در تحريم بانک مرکزي صد به صفر بود.

وي افزود: اگر مشکل کنگره حل نشود رابطه ايران و آمريکا هم حل نخواهد شد.

وي در پاسخ اين پرسش که آيا در دور دوم انتخابات آمريکا شاهد نرمش خواهيم بود افزود: فشار لابي صهيونيست بر آمريکا زياد است و همچنين ادامه خواهد داشت به طوري که در درون رژيم صهيونيستي هم بسياري با نتانياهو مشکل دارند.

ايزدي بيان کرد: بحث روسيه و چين جزو چالش‌هاي اصلي آمريکا در چهار سال آينده خواهد بود.

* انتخاب مجدد اوباما منجر به افت بورس وال استريت شد

در ادامه اين برنامه ابراهيم شکوري خبرنگار صداو سيما در نيويورک طي گفتگوي زنده تلفني در پاسخ به پرسش اول مجري برنامه که از وي پرسيد واکنش مردم به انتخاب مجدد اوباما چگونه بوده است گفت: مردم در بخش دموکرات به اوباما راي دادند به طوي که واکنش مردم در شهرهاي مختلف طبيعي بود و آنها در ستادهاي انتخاباتي شرکت کردند و ابراز شادماني مي‌کنند.

وي با اشاره به اينکه قشر وسيعي از مردم که شامل اقشار متوسط و ضعيف مي‌شود انگيزه‌اي براي شرکت در انتخابات نداشتند افزود: طبق نظر سنجي‌هاي به عمل آمده ميزان مشارکت مردم کمتر از دوره قبل بوده است.

خبرنگار صدا و سيما در نيويورک با اشاره به اينکه شعار تغيير اوباما در چهار سال پيش در عمل محقق نشد اظهار داشت: در مصاحبه با جوانان آمريکايي آنها گفته‌اند که چهار سال پيش اميد به تغيير از سوي اوباما بوده‌ايم اما متاسفانه اوباما آنها را مايوس کرده است و شعارش راعملي و محقق نکرده است.

وي با بيان اينکه جنبش تسخير وال استريت يک سال پيش شکل گرفت گفت: بورس وال استريت به عنوان قلب اقتصادي نظام سرمايه‌داري آمريکا دچار افت شاخص‌ها شده است.

شکوري با اشاره به اينکه نرخ برابري دلار در بازارهاي جهاني در مقابل ارزهاي معتبر بين الملل مانند يورو اروپا و ين ژاپن دچار افت ارزش شده است بيان کرد: در برخي از بورس‌هاي ساير نقاط دنيا مانند شرق آسيا از همان ابتدا که اعلام شد اوباما برنده انتخابات است دچار افت شاخص‌ها شد.

* مسائل اقتصادي چالش اصلي رئيس جمهور آينده آمريکا است

شکوري در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه از وي پرسيد دليل کاهش مشارکت مردم در انتخابات آمريکا از سوي رسانه‌ها چه بوده است گفت: ‌طبق نظر سنجي به عمل آمده از هر 10 آمريکايي 6 نفر معتقد هستند که مسائل قتصادي چالش اصلي رئيس جمهور آينده آمريکا خواهد بود.

وي يکي از دلايل کاهش مشارکت مردم در انتخابات را به اذعان رسانه‌هاي آمريکا مشکلات اقتصادي و عدم تحقق شعار اوباما در دوره قبل دانست و خاطر نشان ساخت: اوباما وعده بهبود بحران بزرگ مسکن را داده بود اما متاسفانه هزاران واحد مسکوني به دليل ناتوانايي مردم در پرداخت اقساط پس گرفته شد.

اين خبرنگار صدا و سيما در نيويورک افزود: در چهارسال گذشته همان سرمايه‌داران، سرمايه‌دار تر شدند و فاصله غني و فقير بيشتر از پيش شد بنابراين به اين دليل بود که جنبش وال استريت شکل گرفت.

وي با اشاره به کمک جنبش وال استريت به مردم در راستاي طوفان اخير سندي افزود: آنها مشاهده کردند که از دولت فدرال و محلي اميدي نيست بنابراين يکي از دلايلي که رسانه‌هاي آمريکا بر روي آن مانور مي‌دهند اين است که درحوزه اقتصادي شعارهاي رئيس جمهور آمريکا محقق نشد.

شکوري مشارکت قشر جوان آمريکا را در انتخابات رياست جمهوري پايين دانست و گفت: به نظر مي‌رسد سياست خارجي آميکا در دور دوم تغيير کند.

 وي با بيان اينکه اين احتمال وجود  دارد که با اوباماي متغيري در دور دوم روبرو شويم، خاطرنشان کرد: اين امر به اين دليل است که دموکرات‌ها در سال‌هاي گذشته تغيير محسوسي در سياست خارجي خود داشته‌اند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار