جمعی از مدیران و مسوولان شهرستان دماوند در بخش حفظ و حراست آثار تاریخی شهر به منظور بررسی مشکلات، از دو مکان تاریخی ˈامامزاده عبدا.. و عبیدا...ˈ و ˈحمام تاریخی محله درویشˈ بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن /ˈعلیرضا قاسمی فرزادˈ فرماندار، ˈمجتبی محمدیˈ رئیس دادگستری ، حجت الاسلام و المسلمین ˈمهدی زینلیˈ رییس اوقاف و امور خیریه، ˈمرتضی همتیˈ شهردار و ˈابراهیم اکبریˈ رییس میراث فرهنگی و گردشگری و نیز هیات امنای محله درویش شهر دماوند در بازدیدی چهره به چهره مسائل و مشکلات پیش روی دو مکان تاریخی این محله را بررسی کردند.

امامزاده عبدا... و عبیدا... و نیز حمام تاریخی محله درویش از جمله آثار تاریخی و ماندگار این محله و نیز شهرستان دماوند محسوب می شوند که امامزادگان با توجه به مجموع شواهد و مدارک، قدمت بنای آن به اواخر دوره سلجوقی یا اواسط حکومت مغول و نیز قدمت حمام تاریخی به زمان صفویه باز می گردد.

اینک بخشی از گنبد بنای تاریخی امامزاده عبدا... و عبیدا... و نیز حمام تاریخی این محله با داشتن سابقه طولانی در حال تخریب است که با حضور مسوولان ارشد شهرستان و شهر دماوند در راستای مطالبات مردم این محله و هیات امنای آن، این دو اثر مذهبی و تاریخی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

در ابتدا رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند با اشاره به اهمیت جایگاه آثار تاریخی و ارزشمند شهرستان دماوند به عنوان نگینی ماندگار در استان تهران، خاطرنشان کرد: شهرستان دماوند با داشتن بیش از 160 آثار تاریخی، فرهنگی و گردشگری جزو شهرستان های مورد توجه در استان تهران محسوب می شود.

ˈابراهیم اکبریˈ از جمله آثار این شهرستان را امامزاده عبدا... و عبیدا... و نیز حمام تاریخی محله درویش عنوان کرد و افزود: بنای تاریخی امامزادگان از نوع برجهای ترکدار است، که با توجه به کیفیت ساختمان و معماری بنا و تزئینات کاشیکاری آن می توان چنین استنباط کرد که بنای حاضر اثری از دوران اواخر سلجوقی است.

وی با اشاره به اینکه این بنا از سال های گذشته چندین بار توسط میراث فرهنگی استان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، بیان داشت: یکی از علل های در حال تخریب بخشی از این بنای تاریخی را می توان وجود کاشی های فیروزه ایی رنگ بر روی گنبد بنا که در دوران گذشته مرمت شده است، دانست زیرا همین کاشی ها موجب سنگین شدن گنبد و نشست ساقه در اطراف گنبد شده است.

رییس میراث اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند همچنین از کمبود میزان اعتبار مرمت و بازسازی برای مکان های تاریخی منطقه خبر داد و گفت: هم اینک میراث فرهنگی شهرستان تنها 35 میلیون تومان اعتبار برای بخش مرمت و بازسازی آثار تاریخی و گردشگری شهرستان دارد که این میزان برای حدود 160 اثر موجود در شهرستان بسیار ناچیز است.

اکبری حمایت مسوولان و خیرین را در بهسازی و بازسازی مکان های تاریخی مورد توجه این نهاد دانست و اذعان داشت: میراث فرهنگی دماوند از خیرینی که برای حفظ میراث شهر با این اداره همکاری کنند، حمایت خواهد کرد.

ˈعلیرضا قاسمی فرزادˈ، فرماندار شهرستان دماوند نیز با اشاره به اهمیت آثار تاریخی و باستانی شهر افزود: حمام تاریخی محله درویش و نیز امامزاده عبدا.. و عبیدا... نیازمند اعتبارات کافی هستند که مقرر گردید با همکاری هیات امنای این محله و دیگر ارگان ها نسبت به مرمت آن اقدام شود.

شهردار دماوند نیز با مشاهده وضعیت فعلی این دو بنای تاریخی در شهرستان و نیز بررسی مطالبات هیات امنای محله درویش، گفت: با توجه به اینکه بخشی از گنبد بنای امامزاده عبدا... و عبیدا... در حال تخریب است، علاوه بر حفظ آثار تاریخی شهر، لازم است برای حفظ جان شهروندان نیز چاره ایی اندیشیده شود.

ˈمرتضی همتیˈ ادامه داد: هم اکنون با توجه به فرارسیدن ماه محرم و نیز نزدیکی این بنا به حسینیه محله درویش، ابتدا لازم است با نصب داربست و پوشاندن گنبد از نفوذ آب به داخل بافت بنا و نیز تخریب ناگهانی آن جلوگیری شود.

وی بیان داشت: بعد از اتمام ماه محرم، مقرر شد از سال آینده با همت این نهاد، میراث فرهنگی، اوقاف و خیرین شهر نسبت به ترمیم بنا و جلوگیری از تخریب آن اقدام نماییم./س

برچسب ها: مذهبی ، تاریخی ، دماوند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.