دبير انجمن برنج گفت: با حضور دستگاه نظارتي از مرکز توليد تا عرضه قيمت برنج در بازار کاهش مي يابد.

جميل عليزاده شايق، دبير انجمن برنج در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: قيمت برنجي که در حال حاضر در بازار عرضه مي شود با احتساب  سود عادلانه و هزينه حمل و نقل منطقي نيست.

دبير انجمن برنج تاکيد کرد: بارها تذکر داده شده که ايجاد يک سازمان نظارتي براي نظارت بر وضعيت برنج براي حذف فرصت هاي سودجويي دلالان يک ضرورت اجتناب ناپذير است.

عليزاده شايقي ادامه داد: همواره جاي سوال بوده است که چرا مرغوب ترين برنج با رسيدن به تهران دچار دگرگوني مي شود به طوري که خرده برنج به آن اضافه مي شود، ناخالصي پيدا مي کند  و يکباره35 تا 40 درصد افزايش قيمت مي يابد.

وي افزود: تفاوت قيمت برنج در مراکز توليد و عرضه در شهريور و مرداد با ورود برنج جديد در بازار کشور بسيار زياد است.

دبير انجمن برنج تصريح کرد:بهترين برنج در زمان عرضه(مرداد و شهريور)در شمال کشور بين 3500 تا 3700 تومان بود اما در تهران با وجود اعمال تغييرات و بي کيفيت شدن همان برنج در هر کيلو به قيمت 4500 تومان به فروش مي رسيد.

عليزاده شايقي تاکيد کرد:نبايد اجازه داد توليدکنندگان براي افزايش قيمت اقدام کنند که لازمه اين امر نظارت دقيق يک سازمان نظارتي بروضعيت توليد و عرضه برنج است.

وي افزود: حالا که در نيمه آبان ماه هستيم و برنج در دست توليدکننده نيست به طور قطع اين واسطه ها هستند که همان برنج 3700 توماني را به قيمت 4800 تومان در بازار به فروش مي رساند.

عليزاده شايقي تاکيدکرد:امسال براي اولين بار است که فاصله قيمت شهريور و آبان در مرکز توليد30تا 35 درصد افزايش يافته است.

وي با بيان اينکه توليد برنج ايراني گران تمام مي شود، افزود:بسترهاي لازم براي کاهش هزينه هاي توليد برنج فراهم نيست زيرا طرح يکپارچه سازي اراضي نيمه کاره رها شده، اصلاح کارخانه هاي شاليکوبي و مکانيزاسيون برنج رها شده است و تمام راه هايي که موجب کاهش هزينه هاي توليد مي شود کمرنگ شده است.

عليزاده شايقي ادامه داد:ما بايد تلاش کنيم هزينه هاي توليد برنج را کاهش دهيم تا توان رقابت در بازارهاي جهاني را بدست آوريم./س
برچسب ها: قیمت ، برنج ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار