طبق گفتگو هاي انجام شده در خصوص مشکلات پيش آمده براي صادر کننده ها ، مقرر شد تا 13 قلم از اين کالاها از ليست ممنوعه خارج شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگارن ،‌ چند روز پيش دولت با تصویب مصوبات جدید ارزی، صادرات 50 قلم کالا را که به نوعی از ارز مرجع یا اتاق مبادلاتی استفاده می‌کنند، ممنوع اعلام کرد بطوريکه در این فهرست اقلامی از کالاهای اساسی و تجهیزات و ماشین آلات صنعتی نيز قرار دارد.

سپس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طي نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که بر مبنای آن، صادرات 50 قلم کالا ممنوع شده و این در شرایطی است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از سوی دولت مکلف شده بود تا کالاهایی را که از مرجع یا مبادلاتی استفاده می‌‎کنند، را قیمت گذاری کند.

اما قرار گرفتن برخی از محصولات پتروشیمی در لیست ممنوع‌ها در حالی صورت گرفت که به گفته برخی از فعالان این صنعت در حال حاضر برخی از محصولات پتروشیمی مازاد تولید وجود دارد و صادرات آن اجباری است؛ اما مشکلاتی که تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه پتروشیمی با آن مواجه شده‌اند موجب شده تا بدون در نظر گرفتن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به طور کلی در این لیست قرار گیرند.

محدودیت صادراتی در نظر گرفته شده ممکن است به صادرات بلندمدت آسیب‌زده و موجب دلسردی طرف‌های تجاری ایران شود، چرا که به گفته کارشناسان صادرات نیازمند برنامه بلندمدت است و درحال حاضر برخی از صادرکنندگان توانسته‌‌اند بازار هدف خود را مشخص کنند و ممنوعیت در نظر گرفته شده موجب خواهد شد تا نتیجه چندساله آنها از میان برود.

از سوی دیگر بازارهای هدف نیز اطمینان خود را از صادرکنندگان داخلی از دست خواهند داد که این امر موجب می‌شود تا با فراهم شدن مجدد شرایط حذف آیین‌نامه مذکور امکان حضور در بازارهای هدف از صادرکنندگان گرفته شود.

بر اين اساس امروز يک منبع آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگارن گفت: طبق گفتگو هاي انجام شده در خصوص مشکلات پيش آمده براي صادر کننده ها ، مقرر شد تا 13 قلم از اين کالاها از ليست ممنوعه خارج شود.

برچسب ها: کالا ، ممنوعه ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار