بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

آیه ۲۴، ۲۵، ۲۶ سوره ابراهیم


أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء ﴿۲۴﴾
تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿۲۵﴾
وَمَثلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ ﴿۲۶﴾

آیا ندیدی خداوند چگونه مثل آورد که کلمه پاک و نیکو چون درختی پاک و نیکوست که ریشه آن برقرارو محکم در زمین و شاخه های آن در آسمان است ۲۴

و به اذن پروردگارش هر دم میوه های خوش و مطبوع دهد و خداوند این مثل‌ها را برای مردمان می‌آورد شاید به حقیقت متذکر شوند ۲۵

و مثل کلمه ناپاک و شیطانی چون درخت نحس و ناپاکی است که آن را از ریشه برآورده و برزمین نهاده باشند که آن را هیچ ثبات و بقایی نخواهد بود بلکه به زودی خشک و بی طراوت خواهد شد ۲۶

*تمثیلهای قرآنی را می‌توان نمایشگاه نقاشی الهی دانست و دعوت کرد که ای بستگان تن به تماشای جان روید زیرا رسول گفت تماشا مبارک است.

*در این پرده دو درخت در تمثیل دو کلمه به نمایش درآمده است. یکی فرخنده و پاک و یکی نحس و ناپاک. درخت پاک ریشه‌اش پای برجا و استوار در خاک و شاخه‌هایش سربه آسمان برافراشته‌اند و هردم میوه خود را به اذن پروردگارش عرضه می‌کند در حالی که کلمه خبیث و ناپاک همچون درختی ناپاک است که آن را از ریشه در آورده و بر زمین نهاده باشند و او را هیچ قرار و استواری نیست.

*چنین است که اگر درخت از ریشه برآمده را ظاهرا طراوتی و شادی و برخورداری از برگ سبز می‌بینیم بسیار کوتاه و گذرنده است وزود باشد که زرد شود و خشک شود و بمیرد و چنین باشد که انسانهای خبیث و اهرمن خو ممکن است رنگ سبزی و خرمی برخود ببندند اما نمی‌دانند چه بلایی بر سرشان آمده است.


*مقصود از کلمه طیبه می‌تواند سخنی باشد که از دلی پاک بیرون آمده باشد اما کلمه همچنین به انسان پاک نیز گفته می‌شود چنانکه حضرت عیسی را خداوند کلمه خواند و آن کلمه دو هزار سال است در زمین ریشه دارد و میوه های حکمت و معرفتش در باغ عالم به اصحاب خرد هدیه می‌شود.

*هرچند در کنار آن کلمه طیبه کلماتی خبیث که همان منافقان قدرت طلب باشند نیز گرد آن را گرفتند، نام او را ستایش کردند، و مردمان را به نام او در آتش افکندند، اما آن درخت همچنان استوار است و آن خبیثان درختشان یک یک خشک و نزار شد و از میان رفت.

اگر چه باز بنا بر قانون آزمون این عالم همچنان کلمات خبیث در کنار کلمات پاک می‌رویند اما آن کس که خورنده میوه حکمت و معرفت الهی است از آن شجره پاک بی نصیب نمی‌ماند و همچنین قرآن مثال روشنی از کلمه پاک است که جهان به خرمی و سرسبزی آن به خود می‌بالد ام دیوان و ددان چون زقوم جهنم مردمان را به نام آن درخت پاک میوه های تلخ و ناپاک می‌خورانند. به تعبیر مولانا :

هست سر مرد چون بیخ درخت       زان بروید برگهاش از چوب سخت

  در خور آن بیخ رسته برگ‌ها       در درخت و در نفوس و در نُها  

 بر فلک برهاست ز اشجار وفا      اصلها ثابت و فرعُه فی السما

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار