بيماري‌ «مولتيپل اسكلروزيس» همان بيماري‌اي ام اس است كه با شدت و ضعف‌ مختلف برخي افراد را به‌ويژه در سنين جواني نشانه مي‌گيرد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

سمیه پاشایی، مسئول انجمن «ام. اس» کرمانشاه ، گفت: انجمن ام اس کرمانشاه از سال 1374 با هدف حمایت از بیماران ام اسی تشکیل شده و در حال حاضر حدود هزار عضو دارد.

وی گفت: «ام.‌اس» يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي سيستم اعصاب مركزي (مغز و نخاع) است و بر اثر تخريب غلاف ميلين عصب يا غلافي كه فيبرهاي عصبي را احاطه كرده و در انتقال سريع امواج عصبي نقش بسيار مهمي دارد رخ مي‌دهد، زيرا در حالت طبيعي با وجود اين غلاف، امواج عصبي به سرعت منتقل و موجب توانايي بدن در ايجاد حركات هماهنگ و موزون مي‌شوند، این در حالیست که در بيماري «ام.‌اس» با تخريب تدريجي غلاف عصبي، امواج عصبي از مغز به خوبي منتقل نشده و علائم مختلف «ام.‌اس» به تدريج ظاهر مي‌شود.

پاشایی افزود: اين بيماري مسري نيست و از دسته بيماري‌هاي ارثي هم به حساب نمي‌آید و با وجودي كه هنوز هيچ درمان قطعي‌ براي آن وجود ندارد، اما شيوه‌هاي درمان موجود در تغيير سرعت روند بيماري مؤثر هستند.علائم بيماري «ام.‌اس» را بسته به اينكه چه منطقه‌اي از سيستم اعصاب مركزی را درگیر کرده باشد بسيار متغير مي‌دانند وتاكيد دارند: الگوي بيماري «ام.‌اس» از فردي به فرد ديگري متفاوت است و اين علائم حتي در يك فرد خاص در طول سير بيماري تغيير مي‌كند.

پاشایی اختلالات بينايي، تاري ديد، دوبيني، اختلالات تعادل، لرزش، عدم تعادل در راه رفتن، سرگيجه، ضعفاندام‌ها، اختلال در انجام حركات موزون، دفع ناقص مثانه، فوريت در ادرار كردن، تكرر ادرار يا دفع غيرارادي از علائم شايع اين بيماري عنوان کرد

وی برگزاری کلاسهای رایگان یوگا، استخر و ... را از جمله برنامه های این انجمن عنوان کرد و ابراز داشت: این انجمن خیریه همچنین به افرادی که دفترچه درمانی ندارند، دفترچه و کارت هوشمند خدمات درمانی می دهد.

پاشایی افزود: افرادی که کارت هوشمند را داشته باشند در صورت تایید می توانند از آمپول های ایرانی به طور رایگان استفاده کنند.

مسئول انجمن ام اس کرمانشاه با بیان اینکه این انجمن هیچ گونه کمک مالی به اعضای خود نمی کند، گفت: متاسفانه این انجمن هیچ گونه حامی ندارد و از نظر مالی هیچ گونه حمایتی از آن نمی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از اعضای این انجمن خود سرپرست خانواده هستند از نظر مالی واقعا درتنگنا می باشند و نمی توانند مخارج زندگی خود را تامین کنند./س


برچسب ها: کرمانشاه ، ام اس ، حمایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.