استعمال دخانيات با ابتلا به سرطان‌هاي ريه، مري، حنجره و مثانه ارتباط مستقيم دارد.

به گزارش گروه علمي،‌پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دكتر عبدالحسين طلايي‌زاده ، رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت:  استعمال سيگار مهم‌ترين عامل ابتلا به سرطان‌هاي ريه، حنجره و مري است و ترك سيگار، نخستين روش براي پيشگيري از سرطان است.

دكتر عبدالحسين طلايي‌زاده افزود: 70 تا 80 درصد موارد ابتلا به سرطان ريه به دليل استعمال سيگار ايجاد مي‌شوند؛ همچنين مصرف مشروبات الكلي به همراه استعمال سيگار نيز اثرات سوء آن را تا پنج برابر افزايش مي‌دهد.

 طلايي‌زاده تصريح كرد: شيوع سرطان ريه در مقايسه با سرطان‌هاي سينه و معده كمتر است، با اين وجود اين نوع سرطان خطرناك‌ترين و مرگ‌آورترين نوع سرطان است. در سرطان ريه فرد در مراحل انتهايي بيماري خود، متوجه عوارض آن مي‌شود و افراد سيگاري به دليل اينكه معمولا سرفه مي‌كنند، اين علامت را ناشي از دود سيگار مي‌دانند و حتي اگر سرفه‌ها ناشي از ابتلا به سرطان باشد، به پزشك مراجعه نمي‌كنند.

رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز خاطرنشان كرد: سرطان مثانه نيز يكي از شايع‌ترين سرطان‌ها در استان خوزستان است و استعمال سيگار به صورت مستقيم با اين نوع سرطان ارتباط دارد. همچنين عامل 60 درصد موارد ابتلا به سرطان‌هاي مري و حفره دهان نيز استعمال سيگار است.

 وي ادامه داد: دود سيگار تنها براي خود فرد سيگاري مضر نيست و اطرافيان فرد سيگاري نيز آسيب مي‌بينند، به همين دليل موضوع مقابله با سيگار در جامعه بايد به صورت ريشه‌اي حل شود و انجام كارهايي مانند نصب تصاوير خاص بر روي جلد سيگار نمي‌تواند زياد موثر باشد. /ح
برچسب ها: دخانیات ، سرطان ، سیگار ، ریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار