امیر صلیبی، کارشناس کار درمانی در گفتگو با
خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: بیش فعالی یک اختلال رشدی، عصبی و رفتاری بوده و ویژگی بارز آن نقص توجه پرحرفی، حواس پرتی و تمایل به دخالت در امور دیگران است.
وی گفت: این اختلال در 3 تا 5 درصد کودکان سنین مدرسه رخ می دهد و جنس مذکر را 3 تا 5 برابر بیشتر از جنس مؤنث درگیر می کند، کودکان مبتلا به بیش فعالی در توجه کردن و کنترل رفتار با مشکل مواجه می شوند متخصصان در مورد علت قطعی این اختلال با یکدیگر اتفاق نظر ندارند ولی معتقدند که هم ژنتیکی و هم مسایل بیولوژیکی در ایجاد آن دخیل هستند.
صليبی تصریح کرد: دارو مؤثرترین روش برای کاهش علائم آن است و یکی دیگر از روش های درمانی که می تواند در درمان آن به کار رود مداخلات رفتاری است.
این کارشناس کاردرمانی اظهار داشت: مداخلات رفتاری در آموزش دادن به والدین، معلم و سایر افراد در تعامل با کودک مبتلا به بیش فعالی کمک کننده است این مداخلات بر نیاز به ایجاد قوانینی برای اصلاح رفتار و مانیتور کردن نحوه پاسخ های کودک تأکید دارم.
وی ادامه داد: در این روش کودک به ازای هر رفتار مناسبی پاداش دریافت می کند سیستم های تشویقی می تواند به کودک مبتلا به بیش فعالی در یاد گرفتن رفتارهای مناسب در خانه و مدرسه کمک کند.
صلیبی افزود: آموزش مهارت های اجتماعی در کاهش دادن رفتارهای تهاجمی و کنترل خشونت و داشتن رفتارهایی که از نظر اجتماعی پسندیده تر است نقش بسزایی دارد./ح