رئيس مرکز تحقيقات بيماري هاي دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکي مشهد از انجام طرح غربالگري سرطان دهان در مشهد خبر داد.

زهرا دلاوريان در گفت گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بيان اين مطلب افزود: اين طرح بر روي 10 هزار نفر بررسي و به کمک مراکز بهداشتي به مرحله اجرا در خواهد آمد.

رئيس مرکز تحقيقات بيماري هاي دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکي مشهد اظهارداشت: طرح غربالگري سرطان دهان در راستاي تشخيص زودرس اين بيماري در اين دانشکده انجام خواهد شد و تا کنون 50 درصد از مراحل اجراي اين طرح عملي شده است.

وي افزود: در حال حاضر تست هاي غربالگري براي سرطان هاي شايع در کشور توسط پزشکان انجام مي شود و به علت هزينه هاي بالاي اين برنامه و امکانات زيادي که نياز دارد مراکز بهداشتي نمي توانند آن را انجام دهند.

دلاوريان با بيان اينکه تشخيص ديررس سرطان به علت تاخير در مراجعه بيماران به پزشک است گفت: آگاهي از علايم بيماري در تشخيص زودرس موثر است.

وي با بيان اين که در صورت شناخت عوامل خطر ساز و پرهيز از آنان احتمال بروز بسياري از سرطان ها را مي توان کاهش داد، گفت: بهبود شيوه زندگي و تغذيه مناسب نيز بسيار تاثير گذار است.

دلاوريان به مصرف کنندگان سيگار هشدار داد و افزود: سرطان هاي حنجره، حفره دهان، مري، لوزالمعده و مثانه مرتبط با افراد سيگاري است و استعمال سيگار در30 درصد از سرطان ها موثر است.

برچسب ها: سرطان ، دهان ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.