سرپرست مركز تحقیقات كشاورزی بلوچستان گفت: با تلاش محققان این مركز برای نخستین بار دانش تولید نهال از طریق كشت بافت بومی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، نادر خیابانی اظهار داشت: ارقام تجاری و پرمحصول موز برای نخستین بار در مركز تحقیقات كشاورزی بلوچستان با روش كشت بافت بهینه سازی و بومی شد.

وی بیان كرد: این روش پیش از این به صورت انحصاری در اختیار تعدادی شركت در كشور بود بطوریكه نهال ارقام تجاری و پرمحصول از استانهای دیگر مانند تهران و اصفهان تامین می شد.

وی افزود: از این پس امكان تولید انواع نهال در سریعترین زمان ممكن و بطور یكنواخت در آزمایشگاه كشت بافت بلوچستان در ایرانشهر انجام می شود.

سرپرست مركز تحقیقات كشاورزی بلوچستان گفت: تولید نهالهای كشت بافت مزایای زیادی همچون یكنواختی مزارع، عاری بودن از آلودگی و بیماری نهال های تولیدی، زودرس بودن محصول بعد از انتقال به زمین اصلی و افزایش تولید در هكتار بین 40 تا 60 تن دارد.

خیابانی افزود: این در حالی است كه متوسط تولید ارقام محلی 20 تن در هكتار است.

وی اضافه كرد: كاشت نهال در زمین اصلی به روش سنتی پس از دو تا سه سال به بار می نشیند در حالی كه در روش كشت بافت این زمان به 12 تا 16 ماه كاهش می یابد.

وی اظهار داشت: نگهداری پاجوش نهال موز در اطراف پایه مادری موجب می شود وزن و اندازه میوه كمتر شود اما در روش كشت بافت میانگین وزن خوشه بالای 30 كیلوگرم است.

وی با بیان اینكه در روش كشت بافت امكان كاشت و تولید نهال موز در تمام فصول سال وجود دارد، اظهار داشت: با روش كشت بافت از هر پاجوش بیش از دو هزار نهال موز بدست می آید در حالی كه در روش سنتی از هر پایه فقط چهار تا پنج پاجوش تولید می شود.

مدیر جهاد كشاورزی ایرانشهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برای اجرای طرح كشت بافت در قالب طرح خاص از سوی سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان افزون بر 200 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است.

مجتبی پیری افزود: مركز تحقیقات كشاورزی بلوچستان دارای امكانات مدرن روز است بطوریكه تنها برای تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه كشت بافت و ژنومیكس افزون بر سه میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی اختصاص یافته است.

مدیر جهاد كشاورزی ایرانشهر بیان كرد: موفقیت محققان مركز تحقیقات كشاورزی بلوچستان در تولید نهال كشت بافت نقش بسیار مهمی در افزایش تولید، بهینه سازی محصولات، استفاده از ارقام پر محصول و تجاری و كاهش هزینه دارد.

شهرستان ایرانشهر به سبب آب و هوای مناسب و شرایط خاص اقلیمی با وجود خشكسالیهای پی در پی در سیستان و بلوچستان از قطب های كشاورزی استان محسوب می شود.

خرما، گندم، جو، برنج، مركبات، سیب زمینی و پیاز، انار، انجیر، انگور و گیاهان علوفه ای از عمده محصولات تولیدی زراعی و باغی ایرانشهر است./س

برچسب ها: کشت ، بافت ، بومی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.