بيماري اسکيزوفرني در آقايان شيوع بيشتري نسبت به خانم ها دارد به طوري که به صورت شايع خانم ها از سن 25 و آقايان از سن 15 سالگي در معرض ابتلا به آن قرار مي گيرند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان،رويا محمودي : به راستي بيمار رواني کيست؟ فقر ، بيکاري ، ناامني ، بي عدالتي ، مصرف مواد مخدر، تومور مغزي، صرع درمان نشده، قرار نگرفتن در مسير صحيح رشد فردي و غيره و غيره از عوامل ايجاد کننده بيماري رواني شناخته شده اند. هر فردي در زندگي ، ناکامي و ملامت هاي بسياري تجربه مي کند پس چرا بعضي از معرکه جان سالم به در مي برند و برخي ديگر در برخورد با بحران هاي زندگي دچار بيماري رواني از جمله افسردگي مي شوند؟ آيا دست پنهاني آنها را به اين سمت سوق مي دهد تا هر لحظه از باورها و نرم هاي اجتماعي فاصله بگيرند ؟ آيا کسي که خودش بر سرسره ياس و افسردگي سوار شده مي تواند فرزند شاد و موفقي به جامعه تحويل دهد ؟

در تعريف اين دسته از بيماران آمده است که بيمار رواني فردي است که عملکردهاي اجتماعي ،شغلي و تحصيلي وي در اثر بيماري دچار افت مي شود چنانکه ديگر قادر نخواهد بود به هنجارها و نرم هاي اجتماعي عمل کند. يعني در فـکـر ، بـاور و شناخت اين افـراد ، انحراف و خطاي پايدار و مداومي رخ مي دهد .

دسته بزرگي از بيماران رواني را اسکيزوفرني ها تشکل مي دهند . در اين بيماري فرد دچار درهم ريختگي شخصيت و تحريف واقعيت مي شود مثلا صداها را بلند تر و رنگ ها را درخشان تر مي بيند. بيمار توهمات شنوايي دارد يعني صداهايي کاذب مي شنود که به صورت تهديد ، اهانت ، اتهام و فحاشي است. آيا اين توهمات قابل انتقال هستند ؟ آيا اطرافيان هم اين توهمات را مي بينند ؟

کارشناسان بيمارستان سلامت اهواز مي گويند : بيماري اسکيزوفرني در آقايان شيوع بيشتري نسبت به خانم ها دارد به طوري که به صورت شايع خانم ها از سن 25 و آقايان از سن 15 سالگي در معرض ابتلا به آن قرار مي گيرند.

نمي توان گفت که اغلب خانواده مبتلايان از سواد و تحصيلات کمي برخوردارند ولي اغلب اين خانواده ها آگاهي کافي ندارند و نمي دانند برخي از بيماري هاي رواني ژنتيکي هستند به گونه اي که با ازدواج فرد بيماري به ساير افراد خانواده منتقل مي شود . اگر يکي از اعضاي خانواده اسکيزوفرني باشد ضريب انتقال آن به ساير افراد 60 تا 70درصد و اگر هردو بيمار باشند اين ضريب به 90 درصد هم مي رسد .

دکتر مهدي بيژن زاده متخصص ژنتيک خوزستان معتقد است که ژن ها در انتقال بيماري رواني موثراند ولي در انتقال آنها نمي توان صرفا عوامل ژنتيکي يا صرفا عوامل محيطي را در نظر گرفت .

وي مي گويد در تشديد ،درمان و بروز بيماري هاي رواني عوامل محيطي نقش غير قابل انکاري دارند مثلا فکر کنيد پدر يا مادري داراي بيماري رواني است فرزند هم به صورت ژنتيک مستعد دريافت اين بيماري مي شود .شرايط خانواده يا اجتماع اين فرد ممکن است او را به سمت بيماري رواني سوق دهد يا او را از ابتلا به آن باز دارد.

کارشناس ارشد بيمارستان سلامت مي گويد :آمارهاي بيمارستاني ما نشان از شيوع بيشتربيماري هاي رواني در ميان آقايان دارد ولي اين بدان معنا نيست که خانم ها کمتر دچار اين بيماري مي شوند بلکه بايد گفت که خانواده ها کمتر به بيماري هاي رواني دختران توجه مي کنند و معمولا ديرتر به آن پي مي برند .شايد خانواده ها آن را نوعي انگ زدن بر فرزندشان بدانند و اين مسلما نسبت به دختران از حساسيت بيشتري برخوردار است .

زهرا موسوي مي گويد: افرادي که از ابعاد معنوي قوي تري در زندگي برخورداند کمتر در معرض بيماري هاي رواني قرار مي گيرند و نيايش درماني يکي از راه هاي برگزيده کشورها براي درمان اين دسته بيماران است .

بايد به خانواده هاي بيماران رواني هشدار داد که هرچه ديرتر پي به مشکلات فرزندشان ببرند اين بيماري پيشرفته تر مي شود چنانچه درمان را تا جايي مشکل و يا حتي غير ممکن مي کند.با کمک مشاوره به موقع مي توان مهارت هاي اجتماعي اين دسته از بيماران را ارتقا داد .

خانم شلمزاري يکي ديگر از کارشناسان اين بيمارستان است وي مي گويد :نوع برخورد خانواده با بيماران رواني بسيار مهم است. چنانچه 80 درصد بيماران اسکيزوفرني به افسردگي دچار مي شوند به هرحال تحقيقات برژنتيکي بودن اين بيماري تاکيد دارد و بايد به خانواده ها آموزش داد که با ازدواج فرزندان شان اين بيماري در آنها رفع نمي شود. به فرض يک پسر جوان در بيمارستان ما دچار بيماري اسکيزوفرني بود بعد از بهبودي نسبي از بيمارستان مرخص شد و بعد از چند ماه هنگام مراجعه بعدي فهميديم که ازدواج کرده و اين بار خانم اش نيز بيمار شده بود./س


برچسب ها: ارثی ، نام ، اسکیزوفرنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۹:۳۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
سلام من پدر همسرم حدود چهل ساله بیماری اسکیزوفرنی داره.الان من چهار ساله ازدواج کردم همسرم خیلی نرمال بود و فوق لیسانس داشت ولی هر چی میگذره با وجود ناملایمات زندگی رفتارای عصبی داره و افسردگی شدید گرفته یک ساله تحت درمان روانپزشکه و بیکاره.الان هم خیلی اصرار به بچه دار شدن داره ولی من میترسم از ژن اسکیزوفرنی پدرش هم به بچه منتقل بشه