عفونت های گلو ناشی از سرماخوردگی های معمولی از مهم ترین علت تب روماتیسمی یبماریهای دریچه ای قلب است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، به گفته متخصصین قلب و عروق، منشاء بیماری تب روماتیسمی عفونت گلو است که میکروب از طریق خون وارد دریچه های قلب شده و دریچه قلب بر اثر عفونت و التهاب ناشی از این عفونت دچار نارسایی می شود.

بیماری های دریچه ای قلبی را به دو دسته مادرزادی و روماتیسمی تقسیم بندی کرد و افزود: بیماری های تب روماتیسمی یک علت اکتسابی برای مشکلات دریچه قلب محسوب می شود که نسبت به مشکلات دریچه ای مادرزادی بسیار شایع تر و عوارض و همچنین درمان آن نیز سنگین تر است.

بیماری های روماتیسمی دریچه ای در ابتدا با علایم مختلفی بروز پیدا می کند ولی علایمی که بسیار شایع و برای مردم ما آشنا است ضایعات یا تورم مفصل است که می تواند علامی برای این بیماری باشد.

همچنین، با توجه به اینکه علایم نارسایی های دریچه ای ناشی از تب روماتیسمی در مراحل ابتدایی و اولیه بسیار خفیف است، اغلب علایم این بیماری دیرتر و از سنین جوانی تظاهر پیدا می کند و افراد کمتر در سنین کودکی متوجه بیماری خود می شوند.

گفتنی است: تپش قلب، تنگی نفس به دلیل تنگی و گشادی دریچه ها در موقع فعالیت و خستگی زود رس در مواقع ورزش و فعالیت از مهم ترین این علایم است که اگر پیشرفت کند، ممکن است به ترتیب سه تا چهار دریچه بیمار را درگیر می کند.

اکوکاردیوگرفی، بهترین وسیله برای تشخیص بیماری های دریچه ی قلب است

انجام معاینات ساده قلبی نظیر گوشی و اندازه گیری نبض می تواند پزشک را به نارسایی های دریچه ای قلب مشکوک کند که امروزه تکنولوژی اکوکاردیوگرافی، وسیله خیلی خوبی است که می تواند به راحتی به تشخیص بیماریهای روماتیسمی بپردازد.

متاسفانه بسیاری از بیماران از ترس جراحی در مراحل اولیه به پزشک مراجعه نمی کنند در صورتی که جراحی یا تعویض دریچه ای زمانی صورت می گیرد که این بیماری در مراحل کاملا پیشرفته باشد به طوری که فعالیت های روزانه بیمار را کاملا مختل کند./س

برچسب ها: سرماخوردگی ، تب ، روماتیسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.