خشکسالی تنها دليلی نیست که گریبان دریاچه ارومیه را گرفته است،حل بحران این دریاچه یک عزم ملی می خواهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، بزرگترین مشکل دریاچه ارومیه تأمین حق آبه آن است. 18 رودخانه این دریاچه را آبدار و پایدار می کنند اما با این وجود هنوز این دریاچه با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می کند.

سعید پور کارشناس محیط زیست در این خصوص می گوید: مشکلاتی که این دریاچه را تهدید می کند سدها، برداشت بی رویه آبهای سطحی و زیر زمینی، افزایش تعداد دامها، عدم تأمین حق آبه و عدم مدیریت این حق آبه، افزایش جمعیت و در نهایت کاهش بارندگی ها و خشکسالی است.

وی افزود: برداشت بی رویه آبهای سطحی،‌ زیرزمینی برای استفاده های کشاورزی، صنعتی و شهری در کنار افزایش چند برابری جمعیت در سال های اخیر (از اول انقلاب تا هم اکنون) نیازهای مصرف برای آب شرب شهری صنعتی و سطوح زیر کشت را دو چندان کرده است.

* پوشش گیاهی عامل مهمی در حفظ آب در حوزه آبخیز

وی ادامه داد: افزایش تعداد دامها، مصرف آب را بالا برده و از طرفی پوشش گیاهی را کاهی می دهد پوشش گیاهی یکی از مهمترین عوامل حفظ آب در حوزه آبخیز است.

با کاهش پوشش گیاهی نه تنها بسترهای آب زیر زمینی غني نمی شود بلکه احتمال وقوع سیل و سیلاب افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه سدها از دیگر موارد مشکل آفرین برای دریاچه به حساب می آیند، تصریح کرد: مشکل دریاچه ارومیه عدم مدیریت حق آبه آن است و ما نمی توانیم همه مشکلات را به گردن خشکسالی بیاندازیم به طوری که برای حل بحران دریاچه ارومیه یک عزم ملی لازم است.

*اما آیا وزارت نیرو حق آبه را مدیریت می کند؟

سعیدپور گفت: یکی از راه حل های نجات دریاچه ارومیه افزایش حق آبه رودخانه های منتهی به این دریاچه و مدیریت صحیح حق آبه تعیین شده است.

وی با بیان اینکه باید در روش کشاورزی و نوع آبرسانی تغییراتی ایجاد کنیم، خاطر نشان کرد: وزارت نیرو وظیفه نظارت بر حق آبه دریاچه ها، تغییر نوع کشت و نوع آبرسانی به عهده وزارت جهاد کشاورزی و نظارت بر آب و فاضلاب بر عهده وزارت کشور است که برای حل بحران و اصلاح مشکلات دریاچه ارومیه همکاری تمامی سازمانها در کنار یک برنامه ریزی ملی و اجرای برنامه روتین منطقه ای (استانی) ضروری است./ل

گزارش از هراتیان

برچسب ها: گیاهی ، آب ، دامها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار