بعضی ها خیال می كنند كه این ولایت مطلقه‌ فقیه كه در قانون اساسى آمده، معنایش این است كه رهبرى مطلق ‌العنان است و هر كار كه دلش بخواهد، مى‌تواند بكند!

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ ولایت فقیه در جدیدترین نوشته خود آورده است:

بعضی چنین پنداشته اند كه ولایت مطلقه فقیه مساوی است با دیكتاتوری. آنها گمان كرده اند كه حكومت «مطلقه»1 در اصطلاح رایج در فلسفه سیاست كه مرادف با اعمال خودكامگی و اعمال سلیقه شخصی و بی ضابطه در امر حكومت است، همان ولایت مطلقه فقیه است. در حالی كه بین این دو تفاوتهای بسیاری است.

امام خمینی (رحمه الله) در جواب این افراد چنین می فرماید: «شما از ولایت فقیه نترسید، فقیه نمى خواهد به مردم زورگوئى كند. اگر یك فقیهى بخواهد زورگوئى كند، این فقیه دیگر ولایت ندارد. اسلام است، در اسلام قانون حكومت مى كند. پیغمبر اكرم هم تابع قانون الهى بود ، نمى توانست تخلف بكند. خداى تبارك و تعالى مى فرماید

كه اگر چنانچه یك چیزى برخلاف آن چیزى كه من مى گویم تو بگوئى من ترا اخذ مى كنم و وتینت2 را قطع مى كنم3...4»

رهبر معظم انقلاب نیز ولایت مطلقه را در محدوده قانون تعریف می كند و همه را از جمله رهبر و رییس جمهور را تسلیم قانون می داند و میفرماید: « بعضی ها خیال می كنند كه این ولایت مطلقه‌ فقیه كه در قانون اساسى آمده، معنایش این است كه رهبرى مطلق ‌العنان است و هر كار كه دلش بخواهد، مى‌تواند بكند! معناى ولایت مطلقه این نیست. رهبرى بایستى موبه‌مو قوانین را اجرا كند و به آنها احترام بگذارد... این معناى ولایت مطلقه است، و الا رهبر، رئیس جمهور، وزرا و نمایندگان، همه در مقابل قانون تسلیمند و باید تسلیم باشند5».

علامه جوادی آملی احتمال تحول و تبدل را دور از فقیه نمی داند و میفرماید: «براى صیانت امت اسلامى از آسیب چنین تحول محتمل و نادرى، حضور مجلس خبرگان و مراقبت مستمر آن از یك سو و نظارت دائمى آحاد مردم از سوى دیگر كه نه تنها چنین حقى براى آنان محرز است، بلكه چنان وظیفه اى بر اینان حتمى است ضامن حراست نظام اسلامى از هرگونه خطر احتمالى خواهد بود6».

فقیهی كه مصداق این آیه شریفه است «إِنَّما یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء7» دارای سه خصوصیت است؛ خشیت، عبودیت، علمیت؛ كه همین خصوصیات او را از آتش زنه استبداد و استعمار مصون می دارد.

                      خشیة اللّه را نشان علم دان             انما یخشى، تو در قرآن بخوان‏

                      سینه را از علم حق آباد كن             رو حدیث، لو علمتم8، یاد كن‏9

---------------------------------------------------------------------------

1. Absolutism

2. رگ دلت را قطع می كنم

3. آیه 44 تا 46 سوره الحاقه

4. صحیفه امام، ج‏10، ص 311

5. بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان قزوین، ۱۳۸۲/۰۹/۲۶

6. ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت، ص 482

7. آیه 28 سوره فاطر

8. لَوْ عَلِمْتُمْ‏ مَا أَعْلَمُ‏ لَبَكَیْتُمْ كَثِیراً وَ لَضَحِكْتُمْ قَلِیلا، مجموعة ورام، ورام بن أبی فراس‏، ج‏1، ص 111

9. كلیات اشعار و آثار فارسى شیخ بهائى، ص 7

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار