روزنامه الاهرام نوشت اولويت رامني اسرائيل است و اگر پيروز شود کشورهاي عربي را ميان دو گزينه ايران و اسرائيل مخير خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روزنامه الاهرام چاپ قاهره در مطلبي درباره انتخابات رياست جمهوري آمريکا به قلم "عامر سلطان" نوشت آمريکايي ها در حال انتخاب گزينه خود را از بين دو نامزد رياست جمهوري يعني "باراک اوباما" نامزد دموکراتها و رقيبش "ميت رامني" هستند.
"استيو کليمونز" بنيانگذار بخش خاورميانه موسسه آمريکاي جديد و کارشناس مباحث چالشهاي امنيتي و راهبردي پيش روي آمريکا مواضع دو نامزد رياست جمهوري را در طول دوران تبليغات انتخاباتي شان درخصوص خاورميانه و سياست خارجي به طور کلي پي گيري کرده است.

مطالعات وي درباره آنچه به اوباما مربوط مي شود نشان مي دهد اولويت هاي اصلي اوباما در طول چهار سال گذشته از تلاش براي تشويق ايران به عقب نشيني از برنامه هسته اي اش، تشکيل کشور مستقل فلسطيني و عادي سازي روابط ميان اسرائيل و کشورهاي عربي به جستجو براي يافتن راهي به منظور تعامل با بهار عربي و ناآرامي ها و پيچيدگيهاي ناشي از آن به شيوه هايي که منافع آمريکا را تهديد نکند يا موجب ايجاد دشمناني راهبردي براي اين کشور نشود تغيير کرده است.

اين مطالعه پيش بيني مي کند دولت دوم اوباما فاقد يک رويکرد راهبردي منسجم و روشن خواهد بود و اوباما تلاش خواهد کرد تا حد امکان در درگيريهاي سوريه و در تعامل با تحولات مصر، تونس و يمن در حاشيه بماند. در همين رابطه، آمريکا و متحدان غربي آن با فشارهايي براي همکاري با مصر، اردن، لبنان، يمن و ساير کشورهاي منطقه به منظور حمايت از اقتصادشان مواجه خواهند شد. 

اما اگر "ميت رامني" در انتخابات رياست جمهوري آمريکا به پيروزي برسد، اولويت هاي آمريکا براساس پيش بيني "کليمونز"، عبارت از ايجاد ائتلافات قوي پايدار و افزايش سرمايه گذاري در نيروي نظامي خواهد بود. در رابطه با خاورميانه هم امنيت اسرائيل و حمايت از منافع آن در خاورميانه نقطه آغاز راهبرد امنيت ملي آمريکا در منطقه خواهد بود.

"کليمونز" پيش بيني مي کند يکي از مهمترين نتايج اين طرفداري از اسرائيل، مخير کردن کشورهاي منطقه ميان دو گزينه است يکي از آنها، پذيرش نفوذ روزافزون ايران و ديگري پذيرش مشارکت جديد ميان آمريکا و اسرائيل به عنوان واقعيتي است که اين کشورها هيچ راهي براي تغيير آن ندارند.
وي در رابطه با ايران نيز مي گويد، دولت رامني اين کشور را دشمن منافع آمريکا و دشمن آشکار اسرائيل به حساب خواهد آورد. اما جديت در رويارويي با ايران به معني آن نيست که دولت رامني به اقدام نظامي عليه اين کشور متوسل خواهد شد ولي وي به تشديد تحريم ها با احتمال حملات نظامي دقيق به اين کشور را ادامه خواهد داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار