مقاله عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان توسط هیئت سردبیری انتشارات Wiley-VCH به‌عنوان یکی از مقالات با موضوع داغ (Hot topic) انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با بیان این مطلب گفت: این مقاله در شاخه تحقیقاتی مواد مزوحفره انتخاب و در وبگاه این انتشارات قرار گرفته است و محمد قلی‌نژاد و مجتبی خراسانی نیز از همکاران این پژوهش هستند.

کریمی افزود: این مقاله نتیجه پژوهش‌های تیم تحقیقاتی طی پارسال است که در مجله تراز اول Chemistry, A European Journal به چاپ رسیده است که در این پژوهش سنتز نسل جدیدی از ترکیبات ارگانوسیلیکای مزوحفره منظم با کالبد مایع یونی (PMIL) که در آنها از درصدهای مختلف (10 الی 50 درصد) مایع یونی در نانوساختارهای منظم با تقارن شش وجهی دوبعدی تعبیه شده، که به همراه ساختارشناسی دقیق مولکولی و ریخت‌شناسی این ترکیبات گزارش شده است.

وی تصریح کرد: در این مقاله از نانو ذرات طلای تثبیت شده بر روی بستر اورگانو سیلیکای مزوحفره با کالبد مایع یونی (PMO-IL) به عنوان کاتالیزور قابل بازیافت (Au@PMO-IL) برای سنتز ترکیب هایی موسوم به پروپارژیل آمین که دارای خواص و کاربردهای متنوع از جمله در درمان بيماري پاركينسون هستند، استفاده شده است ومزيت روش، بازده‌های بالاي محصولات، استفاده از مقادير بسيار كم كاتاليزور در مقايسه با گزارشات قبلي و قابل بازيافت بودن كاتاليزور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان اظهار کرد: این کاتالیزور در مقایسه با دیگر کاتالیزورهای موجود در مقداربسیار کم واکنش‌های بهتری انجام می‌دهد که در این مجله آلمانی به‌عنوان یکی از کارهای بارز شناخته شد و امیدواریم در آینده بتواند وارد صنعت داروسازی شود.

این محقق زنجانی ادامه داد: امکان ساخت ترکیبات ارگانوسیلیکای مزوحفره منظم با کالبد مایع یونی قبلاً توسط همین تیم برای نخستین بار در سال 2010 در مقاله جداگانه‌ای در همین مجله به اندیشمندان این حوزه معرفی شده است.

کریمی خاطر نشان کرد: در قسمتی از مقاله ذکرشده، امکان استفاده از این نانوساختارها برای تثبیت گونه های پرروتنات (RuO4-) و ساخت کاتالیزورهای جدید قابل بازیافت در واکنش‌های اکسایش هوازی الکلها مورد بحث قرار گرفته است./س
برچسب ها: مقاله ، استاد ، زنجان ، داغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.