مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: دو میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار ویژه صیانت از جنگل های ایرانی تورانی به این استان اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سمنان ، 'سیدحسن میرعماد' افزود: این طرح در قالب طرح صیانت و توسعه جنگل های زاگرس، جنوب و مناطق مركزی ایران، در استان سمنان در حال اجرا است.

وی گفت: قرار است طرح های احیا و توسعه جنگل همانند غنی سازی با بذر و نهال، مراقبت و نگهداری از مناطق احیا شده، كاهش عوامل تخریب شامل گشت و مراقبت از جنگل، احداث كمربند حفاظتی، پیشگیری و اطفای حریق و طرحهای جنگلداری چندمنظوره در استان سمنان اجرا شود.

میرعماد افزود: این طرحها در منطقه شورتنگه شهرستانهای مهدیشهر و دامغان و در سطح 34 هزار هكتار اجرا می شود.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، سطح جنگل های ناحیه رویشی ایران تورانی استان را 294 هزار هكتار بین كرد و افزود: 152 هزار هكتار آن، جنگل ارس و مابقی جنگلهای بیابانی است.

وی گفت: در نظر است در سطح 10 هزار هكتار طرح جنگلداری چند منظوره و ذخیرگاه جنگلی تهیه شود.

میرعماد افزود: در پایان سال 91 افزون بر 12 درصد از جنگلهای ناحیه رویشی این استان سمنان دارای طرح می شود.

وی گفت: در قالب برنامه پنجم مقرر شده سطح جنگل های دارای طرح ناحیه رویشی استان سمنان به 152 هزار هكتار افزایش یابد كه اعتباری افزون بر 16 میلیارد ریال برای آن پیش بینی شده و در صورت تخصیص، طرح مدون برای مدیریت این جنگل ها تهیه می شود.

وی عوامل تخریب جنگل های ناحیه رویشی ایران و تورانی در دهه های اخیر را نبود سوخت فسیلی در برخی از این مناطق و كاربری های غیر مجاز و چرای بی رویه دام ذكر كرد.

مدیركل منابع طبیعی استان سمنان افزود: اكنون مدیریت بهینه این جنگل ها و افزایش فرهنگ عمومی برای حفاظت از سطح جنگل و همراهی و همفكری مسوولان سیاسی و اجرایی استان و آموزش چهره به چهره در سالهای اخیر نیز نقش بسزایی در حفاظت جنگل داشته و تشكل های مردم نهاد نیز باعث ارتقا سطح كمی و كیفی این جنگل ها شده است.

مساحت كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان 9 میلیون و 195 هزار هكتار است كه از این مقدار سه میلیون و 731 هزار هكتار مرتع قابل تعلیف، پنج میلیون و 112 هزار هكتار بیابان و 352 هزار هكتار آن را جنگل تشكیل می دهد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.