مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست گفت: منطقه حفاظت شده قمشلو از نخستین مناطق حفاظت شده جهان با قدمت بیش از 150 سال است و به لحاظ وجود قلعه ضل السلطان حاکم اصفهان در این منطقه و نخجیر گاه وی این ناحیه از دیر باز شکارگاه این سلطان بوده و از آن حفاظت می‌شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان مصطفی قادریان مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست استان در این سفر ما را همراهی می‌کرد با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه گونه قالب این منطقه کل و بز وحشی است اظهارداشت : طبق قوانین جهانی هر کشور باید ۱۰ در صد مساحت خاک سرزمین خود را تحت عنوان مناطق حفاظت شده در آورد و این مهم در استان به خوبی محقق شده به طوری که امروز در استان اصفهان بالغ بر ۱۲ در صد کل مساحت آن منطقه حفاظت شده ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: مناطق چهارگانه پارک ملی، اثر ملی طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده درجه بندی سازمان جهانی حفاظت محیط زیست برای حیات وحش در چارچوب حفاظت است.
مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست اضافه کرد: مناطق حفاظت شده در استان اصفهان ۱۹ ناحیه می‌باشد که با اضافه کردن تالاب گاو خونی در شرایط مطلوب به ۲۰ ناحیه می‌رسد و منطقه کلاه قاضی و قمشلو دو پارک ملی در استان اصفهان به شمار می‌روند.
قادریان افزود: طبق تعهد ملی و همچنین امضای معاهده‌های بین اللملی باید حافظ منابع طبیعی و محیط زیست باشیم و هر چه بهتر و بیشتر از این منابع حفاظت کنیم چرا که کم توجهی در گذشته موجب شد که ما در ایران شیر و ببر ایرانی را از دست بدهیم.
وی گفت: برای خارج شدن از وابستگی به نفت و دور شدن از تک محصولی بایداکوتوریسم و جذب گردشگر را رونق دهیم که گونه‌های حیات وحش و ایجاد پارک‌های ملی در این میان بر جسته است.
مدیر روابط عمومی محیط زیست استان ادامه داد: رتبه استان در حفاظت از محیط زیست مطلوب و خوب است و تنها چیزی که ما را آزار می‌دهد فقر فرهنگی در حفاظت از محیط زیست است.
قادریان منطقه حفاظت شده قمشلو را از نخستین مناطق حفاظت شده جهان با قدمت بیش از ۱۵۰ سال برشمرد و گفت: به لحاظ وجود قلعه ضل السلطان حاکم اصفهان در این منطقه و نخجیر گاه وی این ناحیه از دیر باز شکارگاه این سلطان بوده است و از آن حفاظت می‌شده است.
وی ادامه داد: منطقه حفاظت شده قمشلو بالغ بر ۱۰۰ هزار هکتار مساحت دارد و گونه‌هایی چون آهو، کل آهو و قوچ در این منطقه حفاظت می‌شود.
مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست استان اصفهان گفت: در سرشماری قبلی بیش ۲۰ هزار رأس میش، آهو، کل آهو در سه منطقه موته، کلاه قاضی و قمشلو سرشماری شدند و آمار مناسب و قابل قبولی می‌باشد.
قادریان وجود کل آهوها با شاخ‌های بلند را خاصه این منطقه برشمرد و خاطر نشان کرد: برای نشان دادن توجه ما به حیات وحش هر سال شکار کل آهوها را در غالب مسابقات تروفه برای گردشگران خارجی برگزار می‌کنیم چرا که به دلیل وجود شاخ‌های بلند این گونه آهو خارجیان مشتاق برای شکار آنها می باشند.
گفتنی است خبرنگاران خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان به اتفاق تعدادی از خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان و به همت اداره کل محیط زیست استان اصفهان از منطقه حیات وحش حفاظت شده قمیشلو بازدید کردند ./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.