اگر دير بجنبيم گردشگر داخلي را هم از دست مي دهيم و به صادرکننده اي قهار تبديل مي شويم .

محدوده‎ي گردشگري در کشورمان به آمارهاي عجيب و غريب در پايان تعطيلات خط کشي شده است و اصلا کاري نداريم  که  رتبه دهم جاذبه‌هاى باستانى و تاريخى و رتبه‌ پنجم جاذبه‌هاى طبيعى به کشورمان اختصاص دارد.

انگيزه نخست يک گردشگر ديدن بناهاي معروف يا آثار هنري، آشنایی با فرهنگ‌های گوناگون، چشیدن غذاهای متفاوت و موارد بسیاری از این دست است  اما جاي بسي تامل دارد که کشور ما با وجود چنين منابع سرشاري براي توريسم تا کنون نتوانسته انگیزه نخست آغاز سفر يک گردشگر باشد صنعتی پرسود در جهان که در کشور ما قدرت تأمین مخارج خود را هم ندارد!

شايد علت اصلي را بايد در ضعف زيرساخت ها دنبال کرد همان زير ساخت هايي که مجلس هوار ميزد تا بسته ي حمايتي گردشگري را بياوريد تا جاني دوباره ببخشيم اما بودجه هاي اين بخش نام گردشگري را به يدک نمي کشد .

همه دست به دست هم داده بودند تا اين صنعت جان دوباره بگيرد، اسمش را تعلل مي گذاريم  آنهم از نوع تعلل مسولين گردشگري که دستها ي حمايتي را رها کردند .

امروزه در وضعیتی هستیم که مسافرت‌های غیر تجاری بر خلاف گذشته، تنها محدود به زیارت نبوده و از چنان رشد چشمگیری برخوردار بوده که حتی به علوم بسیار مدرنی مانند فضانوردی هم سرایت کرده است. این در حالی است که حتی کارکرد این سفر‌ها از انحصار نوع تفریحی هم خارج شده و به مواردی چون گردشگری درمانی یا گردشگری مذهبي هم رسیده، اما جالب است که کشور ما حتي در بحث صنعت توريسم که سالهاست بر روي آن هدف گذاري شده آستين ها را بالا نزده اند و پرونده ي اين نوع توريسم را در کنار باقي پرونده ها به گردو غبار سپرده اند.

وقتي نگاهي به ليست کشورهايي با ظرفيت بالاي جذب گردشگر مي اندازيم ، نام کشورهايي را مي بينيم که نه جاذبه گردشگري و نه آب وهواي مناسب دارند اما آنچنان گردشگر را با تاريخ نداشته خود به وجد آورده اند که حتي گردشگران ايراني ماهها برنامه ريزي مي کنند تا تعطيلات خود را در اين کشورها بگذرانند.

تعيين چهار چوب هاي غير منطقي براي گردشگر بيشتر دافعه ايجاد مي کند تا جاذبه !و کمبود امکانات وخدمات رفاهي که جز لاينفک اين صنعت است در کشورما چندان مورد توجه قرار نگرفته است و همه ي اينها آينده اي را براي اين صنعت رقم خواهد زد که حتي گفتن آن هم دردناک است...

شايد بالا آمدن از نمودار جذب گردشگر و تحقق ورود 7 ميليون گردشگر خارجي به کشور با چنين شرايطي چندان امکان پذير نباشد تا جايي که  مسولان هم از گفتن آمار گردشگر به کشور طفره مي روند.

جابه جايي 940 ميليون گردشگر در سطح جهان و رقم 7 ميليوني که تا کنون حتي تاييد هم  نشده است سهم کمتر از 0.7 درصد را براي کشور نشان مي دهد.

اگر دير بجنبيم گردشگر داخلي را هم از دست بدهيم وبه کشورهاي ديگر صادر کنيم . 

گزارش: غزاله عربگل ، پروين خدادادي

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار