نوسانات موجود در بازار ارز و طلا دامن گیر بازار مصالح ساختمانی هم شد به طوریکه مرکز آمار در آخرین گزارشات خود از افزایش 55 درصدی قیمت مصالح ساختمانی خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه تغییر قیمت مصالح ساختمانی حاکی از آن است که این قیمت ها در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه دوم سال گذشته 32.08 درصد و نسبت به نیمه نخست همان سال 55.11 درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان در ادامه با بیان اینکه قیمت فولاد در طی 3 ماه اخیر افزایش صد در صدی داشته است افزود: سیمان با 20 درصد افزایش قیمت ، مشکلاتی را در بخش ساخت و ساز ایجاد کرده است.

همچنین جعفر قرائتی ستوده رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با اشاره به اینکه قیمت های جهانی مصالح ساختمانی رو به افزایش است افزود: بسیاری از وارد کنندگان مصالح ساختمانی با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه شده اند. قرائتی در ادامه گفت: قیمت فولاد در ابتدای امسال هزار تومان به فروش می رسد اما در حال حاضر قیمت‌ آن به 1600 تومان رسیده است. بنابر این گزارش، بازار مسکن که همچون روزهای سرد پاییزی در سردی و رکود کامل به سر می برد و بسیاری از مسئولان این سردی بازار مسکن را تنها از چشم افزایش قیمت مصالح ساختمانی می بینند.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن گفت: بازار خرید و فروش مسکن طی ماه های اخیر در رکود کامل به سر می برد. وی با اشاره به اینکه بازار خرید و فروش مسکن متاثر از افزایش قیمت مصالح ساختمانی است گفت: واحدهای مسکونی که در سطح شهر ساخته می شوند تحت تاثیر نوسان قیمتی مصالح ساختمانی هستند.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری نیز در همین رابطه معتقد است: نوسانات بازار ارز و طلا در افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن بی تاثیر نبوده و شایعات در خصوص افزایش قیمت ارز و طلا بر بازار مسکن زمینه را برای صعود کاذب قیمت مسکن در طی چند ماه گذشته فراهم کرده است. خسروی با بیان اینکه بیش از 80 درصد مصالح ساختمانی نیاز به ارز وارداتی ندارند افزود: بسیاری از مصالح اصلی ساختمان تولید داخل است.

براساس این گزارش این گرانی ها بازار مصالح ساختمانی در طی چند ماه اخیر نه تنها بازار مسکن را به رکود کشاند بلکه به اقشار ضعیف جامعه هم رحم نکرد و به سمت افزایش قیمت مسکن مهر نیز رفت.

روز گذشته رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان لب به گله باز کرد و از به صرفه نبودن ساخت مسکن مهر با قیمت متری 330 هزار تومان خبر داد. رهبر با بیان اینکه افزایش قیمت در طی چند ماه اخیر بی سابقه بوده است افزود: رشد بی سابقه قیمت مصالح ساختمانی موجب ایجاد اختلال در پروژه های مسکن مهر انبوه سازان شد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان در ادامه تصریح کرد: صعود قیمت مصالح ساختمانی اثرات منفی بر ساخت و ساز مسکن مهر گذاشته و بسیاری از انبوه سازان خواستار افزایش قیمت مسکن مهر در هر متر مربع شده اند. وی با اشاره به اینکه تحویل مسکن مهر با قیمت فعلی 330 هزار تومان در هر متر مربع برای انبوه سازان به صرفه نیست افزود: انبوه سازان مسکن مهر قادر به اتمام پروژه های خود با قیمت فعلی نیستند.

براساس این گزارش علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی بالاخره بعد از چند ماه سکوت از افزایش قیمت مصالح ساختمانی روز گذشته در حاشیه بازدید از پروژه مسکن مهر شهر زنجان گفت: دولت در حال تثبیت قیمت مصالح است. وی در ادامه افزود: افزایش قیمت برخی از مصالح به ارز ربطی ندارد و در آینده نزدیک شاهد ثبات در بازار این کالا خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نوسان موجود در زمینه قیمت مصالح، خاطرنشان کرد: دولت در افزایش قیمت مصالح مقصر نیست. سکوت مسئولان در برابر فریاد خاموش انبوه سازان، تولیدکنندگان و سازندگان مسکن جای سوال دارد که چرا اقدامات اساسی در این زمینه صورت نگرفته است ؟!!/س

برچسب ها: خاموش ، بازار ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.